Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816469 keer)

0 gebruikers (en 58 gasten bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #2260 Gepost op: 3 maart 2014, 18:25:02
De discussie over politie en Pers en waar mag men wel of niet staan en waar wordt dat al dan niet terecht verhinderd is afgesplitst en toegevoegd aan het juiste topic over dat onderwerp: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10486.1240

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #2261 Gepost op: 4 maart 2014, 13:08:22
Ik blijf erbij dat ik vind dat de rechten van slachtoffers met betrekking tot journalisten en media niet goed geregeld zijn in wetgeving.

Dat je als crimineel die bewust de keuze maakt onderwerp van nieuws te worden (inbraak en vluchten op zeer hoge snelheid) in het nieuws komt met beelden die je niet welgevallig zijn is wat anders dan als slachtoffer bij een gewoon ongeluk of een brand.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de persvrijheid die er is, bedoeld is om dit soort beelden te maken en te publiceren. Ook met tekst had namelijk het verschrikkelijke beeld en ernst meer dan voldoende wereldkundig gemaakt kunnen worden. Aangezien dit soort beelden steeds vaker onderdeel gaan vormen van het (digitale) nieuws wordt het tijd dat ook de rechten van slachtoffers beschermd gaan worden.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2262 Gepost op: 4 maart 2014, 15:36:45
Tja; dat is al meer gezegd.

Je gaat dat niet inperken zonder de algehele persvrijheid geweld aan te doen, en het recht op vrije nieuwsgaring. Bovendien zijn dergelijke zaken behoorlijk verankerd in allerhande Europese verdragen en wetten, dus zelfs als de Nederlandse wetgever er iets aan had willen doen, zijn zij nog aan handen en voeten gebonden. De kans dat de wet op dit soort punten veranderd wordt is dus klein. Heel klein.

En ik zie dus het verschil niet. Waarom zou een medium dus die beelden van die gecrashte inbreker mogen laten zien, en niet die van de verbrande vrouw ? Beiden zijn gewoon slachtoffers die in een kwetsbare positie verkeren en door de brandweer geholpen worden.

Zoals ik al zei: publicatie is geen onderdeel van een straf in Nederland. Desondanks zeg jij ook weer 'in het geval van die inbrekers mag het, en bij die vrouw van de flatbrand niet'. Is voor mij feitelijk vergelijkbaar met het middeleeuwse 'zet criminelen maar op het schavot op het Dorpsplein'.

Hoe stel je je dat voor ? Mag de bestuurder van de inbrekers-crash-auto wel in beeld, en een passagier niet ? Wie weet zat die passagier alleen maar in de auto, namelijk, en heeft die geen idee wat er gebeurd is. En: zodirect blijkt dat de vrouw (noem maar wat) een brandende pan met vet met water heeft willen blussen. Of: (als voorbeeld) zelf de brand heeft gesticht. Mag dan het beeld dan opeens wel gepubliceerd worden, want dan is zij zelf 'schuldig' aan iets ?

Je begrijpt wat ik wil zeggen: je komt op een heel sterk hellend vlak terecht. Het is simpelweg niet werkbaar; je creëert een heel veld van 'twijfelgevallen'. Mag het wel als ze een stomme fout heeft gemaakt (die pan vet en het water), en hoe zit het dan met een verkeersongeval (waar vaak ook iemand 'alleen maar' iets doms heeft gedaan) ? Mag je dan geen beelden publiceren als iemand 'maar' 20 km/uur te hard heeft gereden, maar wel als het 30 km/uur is ?

En sowieso: 'aan de publieke schandpaal' is gelukkig al sinds de middeleeuwen geen straf meer in ons land. Ook in het digitale tijdperk pas ik ervoor om alleen beelden van 'schuldige mensen' te publiceren. Ik ben journalist, en niet in dienst van het ministerie van justitie of de DJI. Ik leg geen straf op, ik voer geen straf uit; ik laat dingen zien die gebeuren. Of diegene nu iets strafbaars heeft gedaan, iets doms, of gewoon pech heeft gehad.

Nee; dan denk ik dat het nog steeds goed geregeld in NL. De redactie van het medium filtert en beslist wat gepubliceerd wordt; en wordt daarop afgerekend door hun lezers/kijkers. Het staat betrokkenen ook vrij om de rechter achteraf om een oordeel te vragen, en die kan een publicatie alsnog verbieden, en/of een rectificatie of schadevergoeding eisen. Dat 'wat er vastgelegd wordt, wat gepubliceerd wordt en wat ethisch is is de verantwoordelijkheid van de pers' staat ook zeer duidelijk in de mediaregeling van de nationale politie, maar o.a. ook in (bijvoorbeeld) de procedure 'politie en pers' die 9 burgemeesters in Haaglanden samen hebben ondertekend. Als je daar als hulpverlener tegenin gaat (denk daarbij ook aan afschermen/hinderen/op afstand zetten), ga je dus tegen de wensen van onze volksvertegenwoordigers en (in regio Den Haag) burgemeesters in. Die kiezen er namelijk bewust voor om die beslissing bij de media zelf neer te leggen.

Tuurlijk: ik snap als mens ook wel dat de beelden van die flatbrand zeer confronterend zijn. Maar je gaat dat echt niet met een wet inperken.

Peen
Redacteur van

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #2263 Gepost op: 5 maart 2014, 08:29:25
Citaat van: peen van dienst link=msg=1247900 date=1393943805
En ik zie dus het verschil niet. Waarom zou een medium dus die beelden van die gecrashte inbreker mogen laten zien, en niet die van de verbrande vrouw ? Beiden zijn gewoon slachtoffers die in een kwetsbare positie verkeren en door de brandweer geholpen worden.
Het feit dat jij als profesional niet het nuance verschil ziet tussen deze twee is voor mij een reden dit beter te willen laten regelen. Volgens mij wordt er te vaak een beroep gedaan de wetgeving die algehele persvrijheid, en het recht op vrije nieuwsgaring regelt zonder dat de media in het achterhoofd houden waarom en met welk doel dit recht er. Dit recht legt namelijk een enorme verantwoordelijkheid neer bij deze media over hoe om te gaan met personen die onderwerp zijn.

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Reactie #2264 Gepost op: 5 maart 2014, 09:03:39
Citaat van: JJ75 link=msg=1247861 date=1393934902
Dat je als crimineel die bewust de keuze maakt onderwerp van nieuws te worden (inbraak en vluchten op zeer hoge snelheid) in het nieuws komt met beelden die je niet welgevallig zijn is wat anders dan als slachtoffer bij een gewoon ongeluk of een brand.
Of de boef keuze maakt om nieuwsonderwerp te worden zal in eerste instantie niet zijn bedoeling zijn, denk ik. Maar het kan wel een gevolg van zijn daad worden:  eigen schuld, dikke bult.  Maar een slachtoffer heeft geen keus, iets overkomt je waar je niet op zit te wachten.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #2265 Gepost op: 5 maart 2014, 09:12:25
Waar het om gaat is: je moet erg oppassen met dit onderscheid. Want vaak blijkt een boef toch niet zo'n boef als het in eerste instantie bleek. Maar inmiddels is dan zijn tronie wel op alle zenders en internetsites te zien geweest.

Niet voor niets schrijft de politie in haar persberichten over verdachten en niet over daders. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2266 Gepost op: 5 maart 2014, 09:29:14
De neiging om 'eigen schuld, dikke bult' toe te passen zal iedereen hebben. Niets menselijks is ons vreemd. Maar het is moreel en etisch niet juist om als journalist dit principe toe te passen. We moeten objectief verslag doen, niet veroordelen. Vaak staat in mijn verslag een mildere versie dan wat ik op straat hoor en ook voorlichters gaan wel eens de mist in. Zoals Arie al aangeeft is het niet altijd wat het lijkt te zijn.

Wat wel knelt is dat een redactie een enkele keer kiest voor een 'harde' foto van een ander. Daarmee eigenlijk zeggend dat mijn foto's te 'soft' zijn. Ook heb ik eens een internetredacteur gehad die zich beklaagde dat ik de hulpverleners alleen met de rug op de foto had. Die snapte niet dat ik niet tussen de hulpverleners en het slachtoffer ging staan :-(. Gelukkig gebeurd dit slechts een enkele keer en de redacties waar ik het meest mee te maken heb zijn niet zo van het 'harde'.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #2267 Gepost op: 5 maart 2014, 09:45:41
Het feit dat jij als profesional niet het nuance verschil ziet tussen deze twee is voor mij een reden dit beter te willen laten regelen. Volgens mij wordt er te vaak een beroep gedaan de wetgeving die algehele persvrijheid, en het recht op vrije nieuwsgaring regelt zonder dat de media in het achterhoofd houden waarom en met welk doel dit recht er. Dit recht legt namelijk een enorme verantwoordelijkheid neer bij deze media over hoe om te gaan met personen die onderwerp zijn.

Als burger vind ik dat slachtoffers niet in beeld hoeven.
Maar ik ben ook tegen het opstellen van wet en regelgeving hierover, omdat de realiteit is dat dit gaat leiden tot censuur. Ethiek laat zich ook moeilijk vangen in regelgeving....

Bovendien zie ik geen urgentie en noodzaak. Er worden tienduizenden foto's en filmpjes over incidenten per jaar gepubliceerd. Slechts een enkele gaat (misschien) over de ethische grens.
Daaruit blijkt, voor mij, dat de media in Nederland hiermee dus zorgvuldig genoeg omgaan....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #2268 Gepost op: 5 maart 2014, 09:58:35
Maar het kan wel een gevolg van zijn daad worden:  eigen schuld, dikke bult.  Maar een slachtoffer heeft geen keus, iets overkomt je waar je niet op zit te wachten.

Dat klopt, maar een slachtoffer kan ook een verwijtbare schuld hebben aan dat incident.
Denk aan te hard rijden en de controle verliezen, in slaap vallen met een sigaret in bed, pannetje op het vuur vergeten, etc...

Ook dan kan je spreken van de gevolgen van een eigen keuze. Dus ook "eigen schuld, dikke bult"?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #2269 Gepost op: 5 maart 2014, 10:27:28
Citaat van: zwelgje link=msg=1248044 date=1394009141
Bovendien zie ik geen urgentie en noodzaak. Er worden tienduizenden foto's en filmpjes over incidenten per jaar gepubliceerd. Slechts een enkele gaat (misschien) over de ethische grens.
Daaruit blijkt, voor mij, dat de media in Nederland hiermee dus zorgvuldig genoeg omgaan....

Ja precies, het wordt dan meer symptoombestrijding. Zo van: het gaat een keer fout, DUS moeten we er regelgeving over opstellen.

Zo'n filmpje dat je ziet dat na een brand bij het slachtoffer de vellen er bij hangen is echt redelijk uniek in Nederland. Dat zie je normaal alleen op LiveLeak of zo.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)