Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816672 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Tomyboy

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #2350 Gepost op: 8 mei 2014, 13:21:23
Ik krijg hier juist het verzoek van de krant om het slachtoffer zo veel mogelijk buiten beeld te laten, of indien hij toch in beeld komt dit op zo'n manier te doen dat deze onherkenbaar is e.d.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #2351 Gepost op: 8 mei 2014, 22:36:55
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1265774 date=1399541766
je bent het inderdaad niet verplicht om het so op de foto te zetten maar soms als je het so niet op de foto zet wil de krant jou foto('s) niet. en gaat er een ander met het geld vandoor die wel het so op de foto heb gezet.

Ik zou eens kritisch gaan praten met de krant waar jij aan levert... ???
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2352 Gepost op: 11 mei 2014, 12:50:18
Citaat van: DiNozzo link=msg=1265948 date=1399581415
Ik zou eens kritisch gaan praten met de krant waar jij aan levert... ???
Nou ja; dat is wat ik al eerder geroepen heb in andere topics: elke krant heeft hij eigen lezerspubliek en zoekt een bepaalde soort foto's daarbij - Telegraaf wil andere zaken zien dan het NRC Handelsblad.

Daar kan je wat van vinden. Maar zo is het wel. En je 'kan wel gaan praten' met de Telegraaf, maar die gaan echt hun beleid niet veranderen omdat 1 persfotograafje met ze komt praten....

En eenieder kan besluiten om een abonnement op de Televaag of het NRC Handelsblad te nemen, als lezer. Als de berichten die de Televaag publiceert geen lezers zouden trekken was de krant allang ter ziele geweest.

Peen
Redacteur van

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2353 Gepost op: 11 mei 2014, 16:10:55
Citaat van: peen van dienst link=msg=1266537 date=1399805418
Nou ja; dat is wat ik al eerder geroepen heb in andere topics: elke krant heeft hij eigen lezerspubliek en zoekt een bepaalde soort foto's daarbij - Telegraaf wil andere zaken zien dan het NRC Handelsblad.

Daar kan je wat van vinden. Maar zo is het wel. En je 'kan wel gaan praten' met de Telegraaf, maar die gaan echt hun beleid niet veranderen omdat 1 persfotograafje met ze komt praten....

En eenieder kan besluiten om een abonnement op de Televaag of het NRC Handelsblad te nemen, als lezer. Als de berichten die de Televaag publiceert geen lezers zouden trekken was de krant allang ter ziele geweest.

Peen

Ben ik op zich met je eens, maar dan heb je het over media die inderdaad een vastgesteld beleid hebben. Echter, heb ik ook de ervaring dat dit soort vragen boven komen borrelen uit pure onkunde van het werk op straat.

Zo kreeg ik laatst de opmerking dat er alleen maar hulpverleners op de rug te zien waren. En onbekend letsel en onbekende oorzaak was ook niet naar het zin. Maar ten eerste ga ik niet tussen de hulpverleners staan, ten tweede mogen de ambulancemedewerkers niets zeggen. En als iemand gewond op straat wordt gevonden gaat de politie ook eerst voor de hulpverlening. Vragen naar de oorzaak komen later wel.

Ik denk dat de fotografen op straat op moeten passen zich niet in en hoek te laten drijven door bureauredacteuren die weinig tot nooit op straat komen. Ik pas er voor om mijn goede relatie met de hulpdiensten op het spel te zetten met dit soort verschillen in denken.

jeugdbrandweer131

• Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #2354 Gepost op: 12 mei 2014, 11:34:42
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1266562 date=1399817455
Ben ik op zich met je eens, maar dan heb je het over media die inderdaad een vastgesteld beleid hebben. Echter, heb ik ook de ervaring dat dit soort vragen boven komen borrelen uit pure onkunde van het werk op straat.

Zo kreeg ik laatst de opmerking dat er alleen maar hulpverleners op de rug te zien waren. En onbekend letsel en onbekende oorzaak was ook niet naar het zin. Maar ten eerste ga ik niet tussen de hulpverleners staan, ten tweede mogen de ambulancemedewerkers niets zeggen. En als iemand gewond op straat wordt gevonden gaat de politie ook eerst voor de hulpverlening. Vragen naar de oorzaak komen later wel.

Ik denk dat de fotografen op straat op moeten passen zich niet in en hoek te laten drijven door bureauredacteuren die weinig tot nooit op straat komen. Ik pas er voor om mijn goede relatie met de hulpdiensten op het spel te zetten met dit soort verschillen in denken.
ooit aan gedacht om NA de inzet naar de agenten te stappen. om dan te vragen wat er is gebeurt.

met het 2e ben ik het niet eens want als de bureauredacteuren mijn foto's niet willen loop ik geld mis. nou doe ik het niet echt voor het geld maar een zakcentje verdienen met foto's maken is altijd leuk.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #2355 Gepost op: 12 mei 2014, 11:51:21
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1266716 date=1399887282
ooit aan gedacht om NA de inzet naar de agenten te stappen. om dan te vragen wat er is gebeurt.

met het 2e ben ik het niet eens want als de bureauredacteuren mijn foto's niet willen loop ik geld mis. nou doe ik het niet echt voor het geld maar een zakcentje verdienen met foto's maken is altijd leuk.
Ja, dat kan je doen. Maar als jij vragen gaat stellen over de oorzaak van een ongeval, of andere onderzoeksvragen, terwijl de politie er zelf nog volop mee bezig is, heb je weinig kans van slagen denk ik. Verder zal je vaker dan gemiddeld doorverwezen worden naar een persvoorlichter, bij een beetje serieus incident.

En voor wat betreft je laatste twee zinnen; dat is denk ik waar de conflictsituaties vaak uit voortkomen. Het geld en het plaatje schieten is klaarblijkelijk belangrijker dan de 'band' met hulpverleners in de regio waar je fotografeert. Dus wie is die agent wel niet om te zeggen of vragen of je even aan de kant wil om ruimte te maken, JIJ bent daar immers toch je geld aan het verdienen?

Ik denk dat Ko er een goed beeld bij heeft. Die bureauredacteuren kunnen van alles gaan vragen, maar blijf ook je gezond boeren verstand gebruiken in plaats van achter de $-tekens aanrennen en alles daarvoor laten wijken.
If you can dream it, you can do it.

Tomyboy

• Senior gebruiker
    • Hessels Media
Reactie #2356 Gepost op: 12 mei 2014, 11:58:04
Hier de discussie ook wel eens de vraag vanuit de redactie gehad waarom iets er niet op stond of waarom ik bepaalde informatie niet wist.
Simpel antwoord: De situatie was er niet naar.
Als je het goed uitlegt aan de redacteur binden ze meestal wel in en nemen ze af.

Je kan beter een keer iets niet verkopen en je relatie met de hulpdiensten goed houden, dan je plaatje schieten, wat geld cashen maar wel je ruiten ingooien.
Want een goede relatie met de hulpdiensten komt altijd goed van pas...

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2357 Gepost op: 12 mei 2014, 12:00:57
Waarom moet een fotograaf voor aanvullende info zorgen? De redacteur kan naderhand gewoon met Voorlichting bellen lijkt mij. Dan heb je alsnog een compleet verhaal.

Tomyboy

• Senior gebruiker
    • Hessels Media
Reactie #2358 Gepost op: 12 mei 2014, 12:08:38
Citaat van: NikonDirk link=msg=1266726 date=1399888857
Waarom moet een fotograaf voor aanvullende info zorgen? De redacteur kan naderhand gewoon met Voorlichting bellen lijkt mij. Dan heb je alsnog een compleet verhaal.

Voorlichting staat hier niet bekend als een erg goede bron van informatie, vandaar dat ze het liever gelijk horen.
Maar als ik het niet weet mogen ze inderdaad gaan bellen.

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #2359 Gepost op: 12 mei 2014, 12:11:25
Citaat van: NikonDirk link=msg=1266726 date=1399888857

Vaak zie je ter plaatse toch wel wat er aan de hand is (aantal slachtoffers, inzet materieel en materiaal, vermoedelijke oorzaak)... in een politiebericht staat vaak niet meer dan wat er op plaats van incident te zien is geweest. Detailinformatie is niet nodig toch?