Ik was benieuwd of Jeugdbrandweer131 dit wel weet. Hij heeft volgens mij namelijk gewoon in zijn hoofd dat er nooit iets met een zelfmoord gepubliceerd mag worden.
Mee eens. Maar nadenken is m.i. het belangrijkste. Er zijn situaties denkbaar waarbij je een zelfmoord in het nieuws brengt. Er zijn ook situaties denkbaar waarbij je een ander incident (niet-zelfmoord) juist niet in het nieuws brengt.
Ongeschreven regels zijn leuk, maar het is niet meer dan dat: gedragsregels. Geen wetten, niet in steen gehakt. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, niet 'slaafs' de regeltjes volgen. Zoals overal in het leven.
Als er morgenochtend iemand van een viaduct boven de Utrechtsebaan springt (en de hele stad staat dus vast met een verkeersinfarct), is dat nieuws en gaat dat beeld van dat 'laken met een bobbel eronder op de snelweg' toch echt de zender op. Een paar weken geleden is er hier in de regio daadwerkelijk iemand van een viaduct gesprongen wat over een secundaire weg liep. Gevolgen voor de omgeving waren daardoor minimaal, dus dan houden we het incident uit het nieuws of melden we alleen wat verkeersinformatie als 'de huppeldepupweg is door de hulpdiensten afgesloten'.
En de video die Jeugdbrandweer131 noemt... Tja, ik zou hem niet gepubliceerd hebben omdat het alleen maar wat beelden van rode autootjes of gele vogeltjes zijn. Maar goed: iedereen mag voor zichzelf beslissen wat hij/zij interessant vindt. Ik kan er in ieder geval ook niets schokkends aan ontdekken.
Peen