Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816762 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2480 Gepost op: 24 oktober 2014, 19:50:29
Citaat van: petre link=msg=1304054 date=1414172178
Waarom verschil maken tussen een 'pers'-fotograaf en andere burgers?
Omdat "fotograaf" toch een bepaald vakmanschap/verwachtingspatroon bij de burgerij oproept. Als jij thuis zelf altijd je kippen slacht ben je in de volksmond ook nog geen poelier.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #2481 Gepost op: 24 oktober 2014, 20:10:19

Omdat in de rechtspraak, ook qua jurisprudentie, onderkent wordt dat niet elke burger altijd en overal "voor aan kan staan" als het gaat om de controle op de uitvoering van een publieke taak. Tegelijkertijd wordt dan erkend dat de pers als het ware "ogen en oren" voor de maatschappij zijn. Vanuit dat perspectief is het dus logisch om "pers" een bevoorrechte positie te geven ten op zichtte van een normale burger. De Politieperskaart, accreditatie bij bijv de NSS etc , zijn een voorbeeld van het in goede banen leiden van deze positie.
Natuurlijk is er een grijs gebied, zeker bij de verslaggeving van hulpverlening. Maar er is dus, in mijn ogen, weldegelijk een legitieme reden om verschil te maken.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2482 Gepost op: 24 oktober 2014, 20:20:38
Omdat we dan geen lintjes meer hoeven te spannen bij een incident, en we het begrip: "vrije werkruimte" ook kunnen vergeten. Iedere puber die zich met een aanhouding wil bemoeien is dan opeens journalist met recht op vrije nieuwsgaring.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2483 Gepost op: 24 oktober 2014, 20:27:22
Citaat van: Red link=msg=1304064 date=1414174838
Omdat we dan geen lintjes meer hoeven te spannen bij een incident, en we het begrip: "vrije werkruimte" ook kunnen vergeten. Iedere puber die zich met een aanhouding wil bemoeien is dan opeens journalist met recht op vrije nieuwsgaring.
Waarom specifiek "puber" en geen "omstander"?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2484 Gepost op: 24 oktober 2014, 20:30:09
Citaat van: NikonDirk link=msg=1304065 date=1414175242
Waarom specifiek "puber" en geen "omstander"?
Oh niet specifiek, dat woord kwam gewoon in me op. Omstander was inderdaad beter geweest.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2485 Gepost op: 24 oktober 2014, 23:12:22
Zoals in dat artikel in die korpskrant staat: er zijn 16 miljoen (potentiële) journalisten in ons land. Dat mensen zonder politieperskaart niet weten hoe ze zich horen te gedragen, omdat ze die afspraken nooit hebben gelezen, dat is wel reden om ze buiten de afzetting te houden. Maar iedereen kan beelden maken een een stukje schrijven. Iemand van het AD heeft niet ineens meer rechten als jantje op de hoek die zijn telefoonfilmpje aan de telegraaf verkoopt...
Enige tijd geleden heeft een klant van mij afscheid genomen van een aantal 'burgerjournalisten' . Dit omdat het beeldmateriaal, maar vooral ook de bijgaande informatie te slecht was. Ze werken liever met een vaste groep full/partime-fotografen die niet per ongeluk ter plaatse zijn, maar ook 's nachts hun bed uit komen voor een incident. En de hulpverlening heeft vertrouwen in deze kleine groep. Zoals een agent eens tegen mij zei: "Als ik jouw zie komen weet ik dat ik er geen tijd aan kwijt ben".

Laat onverlet dat iedereen buiten het lintje gewoon foto's mag maken. Zo zijn we allemaal begonnen.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2486 Gepost op: 25 oktober 2014, 02:03:21
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1304089 date=1414185142
Enige tijd geleden heeft een klant van mij afscheid genomen van een aantal 'burgerjournalisten' . Dit omdat het beeldmateriaal, maar vooral ook de bijgaande informatie te slecht was. Ze werken liever met een vaste groep full/partime-fotografen die niet per ongeluk ter plaatse zijn, maar ook 's nachts hun bed uit komen voor een incident. En de hulpverlening heeft vertrouwen in deze kleine groep. Zoals een agent eens tegen mij zei: "Als ik jouw zie komen weet ik dat ik er geen tijd aan kwijt ben".

Laat onverlet dat iedereen buiten het lintje gewoon foto's mag maken. Zo zijn we allemaal begonnen.

Mooi en realistisch verwoord. Herken dat heel erg!  Met name dat je merkt dat sommige pro's hun vak heel serieus nemen. Niemand heeft er last van en er wordt een goed beeldverslag gemaak zonder onnodig  slachtoffers in beeld etc. Naar deze personen toe is ook veel respect vanuit de hulpverleners.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #2487 Gepost op: 25 oktober 2014, 08:03:35
Dat heeft niets met pro of geen pro te maken maar met het spelletje snappen. In mijn vorige werkgebied hadden we continu problemen met een (freelance) cameraman van de provinciale omroep. Liep door sporen heen, was tegen iedereen onbeschoft (slachtoffers, hulpverleners en omstanders), weigerde buiten het lintje te gaan etc. Het regende klachten maar de omroep deed er niets mee.

Bij diezelfde incidenten doken ook "burgerjournalisten" op van de lokale 112 site. Altijd keurig op afstand als dat moest zonder dat we het hoefden te vragen. Overlegden altijd na aankomst even wat kon en wat niet kon. Nooit problemen mee gehad. En juist door hun aanpak waren veel hulpverleners en slachtoffers veel welwillender om medewerking te verlenen dan bij de eerstgenoemde camjo.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2488 Gepost op: 25 oktober 2014, 19:12:27
Citaat van: DiNozzo link=msg=1304125 date=1414217015
Dat heeft niets met pro of geen pro te maken maar met het spelletje snappen. In mijn vorige werkgebied hadden we continu problemen met een (freelance) cameraman van de provinciale omroep. Liep door sporen heen, was tegen iedereen onbeschoft (slachtoffers, hulpverleners en omstanders), weigerde buiten het lintje te gaan etc. Het regende klachten maar de omroep deed er niets mee.

Bij diezelfde incidenten doken ook "burgerjournalisten" op van de lokale 112 site. Altijd keurig op afstand als dat moest zonder dat we het hoefden te vragen. Overlegden altijd na aankomst even wat kon en wat niet kon. Nooit problemen mee gehad. En juist door hun aanpak waren veel hulpverleners en slachtoffers veel welwillender om medewerking te verlenen dan bij de eerstgenoemde camjo.

Dat kun je niet zo simpel stellen. Overal gaat het er anders aan toe. Het zijn jouw ervaringen, maar dat wil niet zeggen dat het overal zo is.  Hier zijn de ervaringen dus wel degelijk anders.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #2489 Gepost op: 25 oktober 2014, 21:14:52
Ik stel helemaal niets. Ik zeg niet dat alle "burgerjournalisten" geweldig zijn en alle beroeps beroerd of visa versa. Het gaat er niet om of iemand het als fulltime beroep doet of parttime een centje bij verdiend. Het gaat om iemands complete gedrag op een plaats van incident en of hij het spelletje snapt. Dat gaat bij beide partijen goed en fout.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein