Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816770 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2490 Gepost op: 26 oktober 2014, 02:10:24
Citaat van: DiNozzo link=msg=1304333 date=1414264492
Ik stel helemaal niets. Ik zeg niet dat alle "burgerjournalisten" geweldig zijn en alle beroeps beroerd of visa versa. Het gaat er niet om of iemand het als fulltime beroep doet of parttime een centje bij verdiend. Het gaat om iemands complete gedrag op een plaats van incident en of hij het spelletje snapt. Dat gaat bij beide partijen goed en fout.

Jij steld toch dat: Dat heeft niets met pro of geen pro te maken maar met het spelletje snappen
Hierop geef ik aan dat die ervaringen dus blijkbaar overal anders zijn. Thats it, niet meer niet minder!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2491 Gepost op: 27 oktober 2014, 11:20:16
En dan lees je dat een omstander een bewusteloze vrouw fotografeert:
Citaat
ALKMAAR De politie heeft zaterdagnacht twee jongens aangehouden na een eenzijdig ongeluk in Alkmaar. Ze maakten foto's van het bewusteloze slachtoffer en vielen hulpdiensten lastig.

Dat schrijft het Noordhollands Dagblad maandag.

Het ongeluk gebeurde rond 01:00 uur. Een 46-jarige vrouw kwam met haar scooter op de Zeswielen ten val. Volgens haar zoon had ze gedronken.

Lees verder op: www.rtvnh.nl

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2492 Gepost op: 27 oktober 2014, 11:29:07
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1304673 date=1414405216
En dan lees je dat een omstander een bewusteloze vrouw fotografeert:
Lees verder op: www.rtvnh.nl

Reacties er ook bij:

Citaat
Brandmerk of chip die gasten maar met een code waarin af te lezen is dat zij geen hulpverlening mogen krijgen als hen wat overkomt. Kijken of ze dan nog zo lachen.

Citaat
In afwachting van het onderzoek eerst maar 3 maanden in voorarrest nemen i.p.v na een gesprekje weer de straat op sturen. Ik weet zeker dat het af zal schrikken, nu lachen ze er om.

Ze hebben wel gelijk, nu lachen ze er om, dan niet meer.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #2493 Gepost op: 27 oktober 2014, 12:03:16
Zonder meer respectloos gedrag.

Dit viel me ook op in het artikel op de website van het Noord Hollands Dagblad:

Het ongeval trok veel bekijks. De politie hield twee jongens aan. Eén van hen had een foto gemaakt van het slachtoffer. Agenten sommeerden de jongen de foto te verwijderen. Daarna bleven omstanders de hulpverleners lastig vallen, en weigerden ze gehoor te geven aan de vordering om te vertrekken.

En, er van uitgaande dat dit om het zelfde incident gaat, dit is het officiële persbericht van de Politie:

Een 46-jarige bromfietsster uit Alkmaar raakte in de nacht van zaterdag op zondag rond 01.00 uur ernstig gewond bij een eenzijdig ongeval op de Zeswielen.

De vrouw was in de bocht van de Koedijkersstraat door onbekende oorzaak ten val gekomen en raakte hierbij ernstig gewond. Omstanders verleenden eerste hulp. Het slachtoffer werd naar het ziekenhuis vervoerd.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2494 Gepost op: 27 oktober 2014, 12:03:47
Maar...

Citaat
De politie hield twee jongens aan. Eén van hen had een foto gemaakt van het slachtoffer. Agenten sommeerden de jongen de foto te verwijderen. Daarna bleven omstanders de hulpverleners lastig vallen, en weigerden ze gehoor te geven aan de vordering om te vertrekken.
Lastig vallen, hulpverlening hinderen, uitschelden en lachen: allemaal zaken die wat mij betreft niet getolereerd hoeven te worden. Dat de pliesies ze wegsturen of aanhouden, snap ik.

Maar sommeren om een foto te verwijderen ? Ja; je kan je terecht afvragen waar die foto op gaat duiken; of ze er wel goede bedoelingen mee hebben. Maar ook dan kan volgens mij de politie je nog steeds niet sommeren om een foto te verwijderen....

Ook nu zit je weer in de hoek 'de politie bepaalt wie het "recht heeft om foto's te maken, of wat daar op mag staan" - en dat is een sterk hellend vlak. Nu zijn het een stel vervelende blaagjes, maar morgen is het 'de fotograaf van de lokale wijkkrant' die het ook niet meer mag, en overmorgen de journalist van het AD.

Anders gezegd: ik snap het handelen van de agenten 'als mens' wel, maar oei oei oei, ik zou als pliesie agent toch echt 3x nadenken voordat ik mensen ga vertellen dat ze foto's moeten wissen....

Peen
Redacteur van

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2495 Gepost op: 27 oktober 2014, 12:31:41
Citaat van: peen van dienst link=msg=1304681 date=1414407827
Maar sommeren om een foto te verwijderen ? Ja; je kan je terecht afvragen waar die foto op gaat duiken; of ze er wel goede bedoelingen mee hebben. Maar ook dan kan volgens mij de politie je nog steeds niet sommeren om een foto te verwijderen....
Het kan inderdaad niet wat de politie doet. Maar wat die vent doet kan ook niet.

Als persfotograaf had ik die vent misschien ook wel aangesproken. Ten eerste als mens (ja fotografen zijn ook mensen), maar dit soort idioterie is uiteraard koren op de molen van de roepers om meer regels. En wie hebben daar last van. Juis ja, wij dus :-( :-(

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2496 Gepost op: 27 oktober 2014, 13:17:57
Ko: mee eens. Ik denk ook dat het niet kan/kon. Maar er zit een groot verschil tussen 'iemand er op aanspreken' (en desnoods de huid vol te schelden), of als pliesie je machtspositie gebruiken om iemand te dwingen om iets te doen wat je volgens de wet niet eens mag afdwingen.

Tuurlijk: Op dit soort moment kan ik me voorstellen dat 'als pliesiemens' je handen jeuken. Maar goed: de politie maakt niet uit welke foto 'kan' en 'niet kan' in dit land - hoe hard het ook is. Dat is aan (de redacties van) de media.

Vergelijk eens met de bekende http://internationaljustice.rnw.nl/nederlands/article/zilveren-camera-2009-voor-pim-ras foto na de aanslag op de Koninklijke familie in Apeldoorn, die notabene de Zilveren Camera gewonnen heeft. Of (dezelfde gebeurtenis) de bekende foto van de mensen die door de lucht vliegen, na geschept te zijn door de auto. Heel andere fotografen qua professionaliteit. Heel andere bedoeling ermee. Maar (denk ik) ook nog veel 'hardere' foto's dan de foto die de blaagjes gemaakt hadden. En toch gewoon algemeen geaccepteerd, want 'nieuws'.

Ik loop ook wel eens zonder perskaart in de stad; en heb in noodgevallen ook wel eens foto's met een Aaifeun gemaakt, die vervolgens in de media terecht zijn gekomen. Simpelweg zeggen 'met een telefoon kan het niet voor professioneel gebruik zijn' gaat dus al niet meer op.

Peen
Redacteur van

sylvester1986

• Gast
Reactie #2497 Gepost op: 27 oktober 2014, 13:21:49
Vraag voor de fotografen:
 - Dieren die bijvoorbeeld gedood zijn bij een aanrijding, wel of niet publiceren?

(Foto's kunnen als schokkend worden ervaren!)

Bijvoorbeeld:

(Wit laken met daaronder een koe)
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=201815&cat=1

(Koe duidelijk zichtbaar, liggend in een plas bloed)
http://www.112brabant.nl/news/515-automobiliste-gewond-bij-aanrijding-met-koe/

(Wat er nog over is van de koe, zelfde incident als link 1)
http://www.vkmag.com/magazine/trein_kust_koeien_tussen_raalte_en_nijverdal

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2498 Gepost op: 27 oktober 2014, 13:36:05
Het kan wel maar als het voor het verhaal niet hoeft zou ik ze niet plaatsen.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2499 Gepost op: 27 oktober 2014, 13:43:20
Citaat van: peen van dienst link=msg=1304688 date=1414412277
Ko: mee eens. Ik denk ook dat het niet kan/kon. Maar er zit een groot verschil tussen 'iemand er op aanspreken' (en desnoods de huid vol te schelden), of als pliesie je machtspositie gebruiken om iemand te dwingen om iets te doen wat je volgens de wet niet eens mag afdwingen.
En daar zit het punt. Elke agent is en mag mens zijn. Maar hij/zij mag een persoonlijke mening niet afdwingen door gebruik te maken van de functie. De scheidslijn is soms erg dun en lastig.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1304688 date=1414412277
Vergelijk eens met de bekende http://internationaljustice.rnw.nl/nederlands/article/zilveren-camera-2009-voor-pim-ras foto na de aanslag op de Koninklijke familie in Apeldoorn, die notabene de Zilveren Camera gewonnen heeft. Of (dezelfde gebeurtenis) de bekende foto van de mensen die door de lucht vliegen, na geschept te zijn door de auto. Heel andere fotografen qua professionaliteit. Heel andere bedoeling ermee. Maar (denk ik) ook nog veel 'hardere' foto's dan de foto die de blaagjes gemaakt hadden. En toch gewoon algemeen geaccepteerd, want 'nieuws'.
Of foto's van slachtoffers van de crash met Turkish Airlines. Notebene gemaakt door een brandweerfotograaf.
Maar ik heb al eerder gezegd dat bij dit soort incidenten met grote impact de grens anders ligt. Een plaatje zegt nog steeds meer dan honderd woorden. Voor een lokaal ongeval zijn dit soort harde foto's niet nodig. Maar bij grote incidenten benadrukken ze de 'grote' en daarmee ook de aandacht die het krijgt in het nieuws. Hoe groter het incident, hoe harder de foto's. Dat is al heel lang zo.