alcohol en drugs

Auteur Topic: alcohol en drugs  (gelezen 3186 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

frankj

• Gast
Gepost op: 14 mei 2006, 12:14:07
Hallo allemaal, het valt mij op dat er op bepaalde evenementen mensen zijn die onwel worden van een combinatie van alcohol en drugs.( GHB, een of meerdere joints, spacecake ) Hier wordt je dus als hulpverlener bijgehaald, om te kijken wat er aan de hand is.
Mijn vraag aan de mensen van de SEH of ambulancedienst; Is het verstandig om voor elk individueel geval een ambulance te laten
uitrukken ? ( voor 99% wordt het slachtoffer NIET meegenomen ) Of zijn er bepaalde dingen waar jullie naar kijken die wij als
Rode Kruis ook mogen toepassen om de ernst van de situatie in te schatten. Ik spreek dus niet over ademhaling, circulatie en
bewustzijn. Ik stel deze vraag om te kijken als er een mogelijkheid bestaat om de ambulancedienst niet voor niets te laten komen
( elders zijn ze misschien harder nodig ).
Misschien weten jullie enkele links op het internet, of kunnen jullie er wat over vertellen.

Groeten Frank[ b][/b]

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2006, 13:03:57
Ik spreek dus niet over ademhaling, circulatie en bewustzijn.

Dit zijn de zaken waar je juist wel op zou moeten letten.
Bedoel je dat je dingen zoekt om te controleren naast de ABCD (zoals bijvoorbeeld temperatuur) of ipv ABCD
(Naar mijn mening zul je niet zonder ABCD controle kunnen)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kanarie

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2006, 13:54:09
Ik denk dat hij bedoelt: patient is ABC stabiel maar duidelijk onder invloed en je weet niet hoeveel risico je loopt dat het erger wordt. Dus of er misschien tekenen of aanwijzingen zijn die je kunnen helpen bepalen of je iemand (die op dat moment ABC stabiel is) kunt laten zitten of dat dit niet goedkomt.
Ik heb zelf vaak mijn twijfels over mensen die verminderd aanspreekbaar zijn door enkel alcohol en niet zelfstandig kunnen lopen, maar na overleg laten we die meestal gewoon bij zijn/haar vrienden/familie achter met de mededeling: zorg dat ie thuiskomt en hou hem een beetje in de gaten. Met drugs is het nog onvoorspelbaarder voor de gemiddelde EHV-er. Dus waar kun je verder nog op letten om in te schatten hoe erg een so er aan toe is bij (combinaties van) drugs?

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2006, 13:47:43
Controle van A,B,C en bewustzijn. Is er iets mis in één van deze indicatoren dan bel je de ambulance.

Lastig is om de grens te trekken wat normaal is en wat abnormaal is. Zo kan je een verhoogde ademhaling verwachten, een snelle pols, een beneveld bewustzijn. Zonder dat dit een aanwijzing hoeft te zijn voor onderliggende problematiek. Een alcoholist kan zijn roes uitslapen en moeilijk wekbaar zij. Maar dat is geen reden om een ambulance in te roepen.

Als je zelf onzeker bent, vraag dan iemand die meer kennis van zaken heeft. Zorg in ieder geval dat er onder de hulpverleners een deskundige aanwezig is die je kan raadplegen.

Ik heb de neiging om te zeggen: bij twijfel alarmeren. Overtuig jezelf van de combinatie van middelen die is ingenomen. Vaak hoor je van andere groepsleden dat de persoon ”te veel”of “normale” hoeveelheid heeft ingenomen. Dit kan het verschil zijn tussen normale reactie of abnormale reactie.
Daarnaast zijn er natuurlijk vele andere factoren die aanleiding kunnen geven tot stoornissen in de vitale functies: uitputting, ontregelde warmtehuishouding, allergie.

Samengevat: controleer ABC, deze moeten goed zijn. Bewustzijn mag verlaagd zijn, zoals bij alcohol/ drugs te verwachten is. Ongeremde opwindingstoestanden en onrust zijn alarmsignalen, evenals hoge of lage polsslag, een zeer snelle of trage ademhaling en pijn–op-de-borst klachten..
VSAZ ambulancezorg

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2006, 01:32:11
Zorg in ieder geval dat er onder de hulpverleners een deskundige aanwezig is die je kan raadplegen.

Dit is denk ik het belangrijkste deel van jouw antwoord, zonder een dergelijke deskundige moet je niet aan deze vorm van georganiseerde hulpverleningen beginnen.