Zonder toeters en bellen over de busbaan/vluchtstrook??

Auteur Topic: Zonder toeters en bellen over de busbaan/vluchtstrook??  (gelezen 2416 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Hoe zit het nou eigenlijk, als brandweerchauffeur mag je nooit zonder prio 1 over de busbaan/ vluchtstrook etc, logisch maar ik zie regelmatig politie autos, al dan niet opvallende, over de busbaan of vluchtstrook rijden, zowel langs de file, maar ook wanneer het verkeer de max. toegestane snelheid van 80 km/ uur rijdt.Dit speelt zich vooral af op de N247, richting Amsterdam ik vindt dit weinig proffesioneel en geloofwaardig overkomen. De vluchtstrook wordt regelmatig zonder toeters en bellen bereden op de A7, en A8.

Wanneer mag dit nu wel en niet, ook door de politie????

Zoniet, geeft u dan het goede voorbeeld aub.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2006, 21:58:43
Hoe zit het nou eigenlijk, als brandweerchauffeur mag je nooit zonder prio 1 over de busbaan/ vluchtstrook etc, logisch maar ik zie regelmatig politie autos, al dan niet opvallende, over de busbaan of vluchtstrook rijden, zowel langs de file, maar ook wanneer het verkeer de max. toegestane snelheid van 80 km/ uur rijdt.Dit speelt zich vooral af op de N247, richting Amsterdam ik vindt dit weinig proffesioneel en geloofwaardig overkomen. De vluchtstrook wordt regelmatig zonder toeters en bellen bereden op de A7, en A8.

Wanneer mag dit nu wel en niet, ook door de politie????

Zoniet, geeft u dan het goede voorbeeld aub.
    

Zoek maar eens o het internet op 'vrijstellingen' politie.  ;) Ze hebben dus een heleboel vrijstellingen  ;) :) en ik vermoed dat al die gedraging daar ook onder vallen!


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2006, 21:59:23
Dit onderwerp is vaak besproken maar hier vind je toch wel je antwoord op de vragen.  ;)
http://www.infopolitie.nl/wet/vrijstelling/

Ik heb liever dat de politie langs de file rijdt en zijn werkt doet dan dat ze lui in de file hun geld verdienen.  ;) ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2006, 22:09:32
Hoe zit het nou eigenlijk, als brandweerchauffeur mag je nooit zonder prio 1 over de busbaan/ vluchtstrook etc, logisch maar ik zie regelmatig politie autos, al dan niet opvallende, over de busbaan of vluchtstrook rijden, zowel langs de file, maar ook wanneer het verkeer de max. toegestane snelheid van 80 km/ uur rijdt.Dit speelt zich vooral af op de N247, richting Amsterdam ik vindt dit weinig proffesioneel en geloofwaardig overkomen. De vluchtstrook wordt regelmatig zonder toeters en bellen bereden op de A7, en A8.

Wanneer mag dit nu wel en niet, ook door de politie????

Zoniet, geeft u dan het goede voorbeeld aub.
   

Vaak is dat om te zorgen dat jij eerder of harder door kunt rijden. Het lijkt mij juist frustrerend als er file is (door aanrijdinkje zonder o.i.d.) en de politie gaat in de file staan wachten en onderneemt geen actie.
Wat mij betreftt mag de brandweer het trouwens ook, als dat helpt bij het eerder oplossen van de file (bijv. wegdek reinigen) maar niet zomaar natuurlijk.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2006, 22:14:34
Dat snap ik Maarten en om dit soort redenen vindt ik het ook logisch, maar dan moet er wel iets aan de hand zijn, toch? ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2006, 22:45:07
Dat snap ik Maarten en om dit soort redenen vindt ik het ook logisch, maar dan moet er wel iets aan de hand zijn, toch? ;)

Ja, maar ik denk dat dat lastig is om te beoordelen. Zonder C2000 kon je natuurlijk luisteren of het een "geldige reden" was om over de vluchtstrook te rijden, nu is dat gewoon niet te beoordelen omdat je het niet kan weten.

Wanneer je het niet vertrouwd kan je het natuurlijk altijd doorgeven aan de betreffende regio. Als het dan ten onrechte was, worden de betreffende personen daar vaak wel op aangesproken. Wie weet worden de rotte appels er wel uit gepikt (als daar sprake van is).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Karim

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2006, 23:27:06
In veel plaatsen mogen ook wij (gele sector) zonder toeters en bellen over de busbaan rijden.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2006, 08:20:09
Is inderdaad al vaker besproken, maar het is vrij simpel: de politie heeft vrijstelling van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, voorzover het nodig is voor een goede vervulling van de taak (dus niet alleen een DRINGENDE taak!). Dat is ook logisch, want anders zou je als politieambtenaar nooit iemand die te hard rijdt, kunnen achtervolgen (dan rij je zelf immers ook te hard). De politie heeft GEEN vrijstelling van de Wegenverkeerswet, dus bij alles wat je doet, word je geacht de veiligheid van het verkeer in de gaten te houden. Je mag je dus nooit dusdanig gedragen dat gevaar wordt veroorzaakt. Daarentegen zul je ook geen bekeuring krijgen als je door rood rijdt (mits dat door rood rijden noodzakelijk was voor een goede uitvoering van je taak natuurlijk).
greetz,  Enrique