Koppelen SIGMA-tenten

Auteur Topic: Koppelen SIGMA-tenten  (gelezen 15177 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 31 januari 2011, 11:18:56
Ik heb het niet over de toepassingsmogelijkheden van een tent, maar de bedoelde toepassing van een Sigmatent en daarmee de inzet van de Sigma.
In het proces probeer je de T3's zo snel mogelijk af te voeren en niet in tenten neer te leggen of te laten staan.
Je kunt ook een circus of een mobiel hospitaal laten komen om T3's in op te vangen .....uiteraard ....
Alles is technisch mogelijk, maar dat was naar mijn idee niet de achtergrond van de vraag... O0
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 31 januari 2011, 11:25:07
Ik heb het niet over de toepassingsmogelijkheden van een tent, maar de bedoelde toepassing van een Sigmatent en daarmee de inzet van de Sigma.
In het proces probeer je de T3's zo snel mogelijk af te voeren en niet in tenten neer te leggen of te laten staan.
Je kunt ook een circus of een mobiel hospitaal laten komen om T3's in op te vangen .....uiteraard ....
Alles is technisch mogelijk, maar dat was naar mijn idee niet de achtergrond van de vraag... O0
0098

Wat ik probeer mee te geven, is dat de inzet van SIGMA, en de bijhorende tools, ook meerdere gebruikstoepassingen heeft, dan alleen het standaard gebeuren..  En als we niet alleen uitgaan van de standaard drills.. dan kan Sigma eenheden misschien effectiever en vaker ingezet worden..

Trouwens, jij kan wel out of te box denken.. het was een teasertje.. ;)


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #32 Gepost op: 31 januari 2011, 16:48:11
T3's wil je in principe niet in je tent hebben, daar is een alternatief circuit/ een alternatieve flow voor (met de bus naar huisarts/sporthal etc)
In principe wil je die T3's zo snel mogelijk weg hebben, T3's zijn vaak zittende patiënten en daar zijn de tenten niet op ongericht.
Nou Jacques,
Ik vind wel dat je nu wel een paar oogkleppen op hebt. Het sigma is er niet alleen maar voor T1 en T2 patiënten. Er kunnen situates voordoen waar meer T3 patiënten zijn dan T1 en T2. Ik denk dat er dan voor de sigma een mooie taak is weggelegd om de tent op te zetten, en de behandeling gaan doen van T3 patiënten.Met jou reactie geef je weer de indruk dat het sigam de elite club is van de hulpverleners, maar jammer dat is niet zo.  :-\
Waarom zou de tent niet gebruikt kunnen worden voor behandeling van T3 patiënten? Als de aanbod van T1 en T2 makkelijk door de aanwezige ambu's gedaan kan worden zou het van de zotte zijn op de tent niet te gebruiken voor T3 patiënten. Ik zou daar als HGN totaal geen problemen mee hebben. Stoelen en bankjes zat om patiënten op te
zetten en anders maar inproviseren. O0
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #33 Gepost op: 31 januari 2011, 16:49:41
Nou Jacques,
Ik vind wel dat je nu wel een paar oogkleppen op hebt.

Dit is niet mijn manier van discussiëren  :-X
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #34 Gepost op: 31 januari 2011, 18:08:25
Ambukampen,

De SIGMA is in eerste instantie opgezet om Medisch assisterend te werken, in de grootschalige hulpverlening. Hun vaardigheden om zelfstandig te werken aan T3 patienten zijn nou eenmaal beperkt tot de ehbo achtergrond die ze al hadden, en die varieert dus erg. Bij grote calamiteiten zijn er vaak ook Opvang en Verzorging activiteiten voor T3 en niet gewonden waar deze hulp veel beter verleend kan worden, je kunt eventueel een huisarts inschakelen en de patiënten zijn van het terrein af, en kunnen niet meer in de weg lopen.

Ik denk dat Jacques hier meer op doelt. Hij bedoelt het echt niet "elitair" zoals jij insinueert.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #35 Gepost op: 5 februari 2011, 19:54:21
Maar als je dan kijkt naar de Schiphol ramp was het dan niet zo dat T3 patiënten(die later T2 bleken te zijn) te snel werden vervoerd. Dus hoe zeker weet je dat een patiënt niet stiekem toch een T2 slachtoffer is. Zeker in een hectische situatie. Kun je dan niet de T3 patiënten apart opvangen en later nog op het gemak een tweede check doen?


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #36 Gepost op: 6 februari 2011, 12:16:09
Maar als je dan kijkt naar de Schiphol ramp was het dan niet zo dat T3 patiënten(die later T2 bleken te zijn) te snel werden vervoerd. Dus hoe zeker weet je dat een patiënt niet stiekem toch een T2 slachtoffer is. Zeker in een hectische situatie. Kun je dan niet de T3 patiënten apart opvangen en later nog op het gemak een tweede check doen?

In de eerste triage is alles wat kan lopen i.p. T3 maar die kunnen inderdaad later T2 worden en dat moet dan op een plek apart op het rampenterrein beoordeeld worden.

De SIGMA is primair voor het assisteren en opvangen van T1 en T2 slachtoffers, maar niemand zal met zijn handen in zijn zakken gaan staan als er alleen of meer aanbod is van T3 slachtoffers. Bij ons in oefeningen is het meestal zo dat indien mogelijk er toch 2 man de T3´s gaat opvangen. Voordat je O&V ter plaatste is ben je weer een tijd verder.
Nurse powerrrrr