Excuus dat ik dit bericht over het hoofd zag toen ik mijn vraag stelde
GMS presentatie coördinaatsystemen.
Om terug te komen op de orginele vraag hoe krijg ik hulp als ik deze coördinaten doorgeef: N51 24 07.9 E4 23 34.0
Als dit op een GMS meldkamer terecht komt zal dit bij doorgave van alleen de cijfers naar alle waarschijnlijkheid worden geïnterpreteerd als 51° 24' 07.9" NB en 004° 23' 34.0" OL en komen er dus hulpdiensten naar dit coördinaat wat zich bevindt op een kruising in de Meersche Duinen.
Indien je echter het coördinaat hebt zoals weergegeven op een GSM-telefoon zoals in de latere voorbeelden bevind je je dus op 51° 24.079' NB en 004° 23.340' OL. De landhulpdiensten aangestuurd door GMS gaan nog steeds naar die kruising in de Meersche Duinen.
Helaas bevindt jij je dus bij een ander kruispunt 280 m WZW hiervan.
Als je tegen die tijd zelf niet om hulp kunt roepen of je GSM kunt beantwoorden heb je dus dikke pech gehad.
Omgekeerd kan uiteraard ook als je een positie in graden minuten en seconden opgeeft aan een nautische dienst zonder dit te vermelden zal deze de cijfers interpreteren als graden minuten tot in duizendsten en jou zoeken zo'n 300 m te veel westelijk.
Ik hoop vurig dat iedereen die lengte-breedte graden gebruikt in ons landje zo snel mogelijk overgaat tot de algemeen gebruikelijke opgave van coördinaten in graden minuten en duizendsten van minuten en ook het publiek hierover goed informeren zodat ook de portabel GPSen goed worden ingesteld.
Een aantal lieden zal ook nog wel overweg kunnen met omzetten vanuit TDN-RD stelsel maar zeker militaire systemen UTM (verouderd)/ MGRS (nieuw) zullen waarschijnlijk tot onoplosbare problemen leiden, simpelweg omdat men dit nooit hoeft te doen. Als particulier heb je in huiselijke omgeving alle tijd om allerlei zaken om te zetten m.b.v. software, op de werkvloer heb je die tijd niet.
Overigens is er al eerder over deze problematiek geschreven op het geocaching forum.
Kees
(beroeps- en hobbymatig veel met coördinaten in de weer)