Journalist houdt agent staande

Auteur Topic: Journalist houdt agent staande  (gelezen 14194 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Gepost op: 31 mei 2006, 23:34:00
Ik wilde jullie toch even de belevenis mee lasten lezen uit de collum van journalist P Donk
Het geheel komt van zijn website te weten :

http://www.zuid-holland-zuid.nl/

Journalist houdt motoragent aan

27-5-2006 - Een niet allerdaagse kop boven een artikel, maar waar gebeurt zaterdagavond 27 mei 2006 in Hilversum. Die journalist was ondergetekende. Agenten die denken alles te mogen, die bestaan. Daar kwam ik zaterdagavond achter, maar als persoon maakte ik me kwaad. Toen ik meldde dat ik journalist was, zag ik de motoragent wat schrikken.

Wat gebeurde er. Komende uit mijn werk vanaf het Mediapark bij de NOS reed ik voortdurend achter een motoragent van het korps Gooi- en Vechtstreek. Het was rond het middernachtelijk uur. Voor de kenners we reden eerst op de Johan Gerardsweg, toen via de Jan van der Heidenstraat richting Oosterengweg, spoor over, verkeerslichten en vervolgens kwamen we bij de kruising Oosterengweg / Soestdijkerstraatweg. De verkeerslichten stonden op rood. Ik moest rechtdoor richting A27. De motoragent, die dan weer 50 reed, dan weer 'te hard' wilde nu rechtsafslaan de Soestdijkerstraatweg op richting Hilversum-centrum. Hij stopte niet, gooide even zijn zwaailichten aan en reed door rood. Mijn verkeerslicht sprong op groen en ik besloot deze agent even te volgen en reed in eens ook naar rechts. De zwaailichten van de motoragent waren inmiddels weer uit en hij reed vrolijk verder. Ik knipperde met mijn lichten en hij stopte. Ik vroeg hem waarom hij eigenlijk door rood ging en niet gewoon keurig stopte. Ja, wie ben ik (dacht ik nog op dat moment en ik twijfelde of ik er wel goed aan had gedaan, deze 'achtervolging' te maken). "Ik ben agent", was zijn antwoord. Ja, dat klopt. Dat zag ik en ik vertelde hem dat hij er ook zo uitzag. Hij vroeg mij hem niet te hinderen in zijn werk, anders zou hij mij moeten bekeuren. En hem zeker niet te beledigen, anders zou hij ook naar zijn bonnenboekje grijpen. Ik wees hem erop dat hij andere weggebruikers in gevaar had gebracht. "Maar ik deed mijn zwaailichten aan. Ik ben agent", waarmee hij poogde zijn handeling goed te praten. "En ik ben journalist en vond het jammer dat ik geen tv-camera achter mijn ruit had", zei ik hem, waarop ik de politiman even zag schrikken. Hij voelde drommels goed aan dat hij fout zat. We besloten er geen halszaak van te maken en weer verder te gaan. Hij hopelijk met een ervaring rijker. U mag weten dat ik in mij zelf wel heb zitten lachen in de auto. Ik zag de kop al staan boven een artikel 'Journalist houdt motoragent aan'.

Wat vinden jullie hier van???    ::) ::) ::) ::)

Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2006, 23:41:10
Ik kan alleen maar denken: Welke motormuis zou dit geweest zijn?  ;D
(ik ken er wel een paar bij G&V)

Maar ik vind het eigenlijk wel een strakke actie van hem om hem er op aan te spreken! ;D

Ik vind ook dat het moet kunnen,een agent aanspreken op zijn/haar gedrag,al dacht de agent er toch anders over blijkbaar.
  Ta

Karim

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2006, 23:55:12
Ik zag de kop al staan boven een artikel 'Journalist houdt motoragent aan'.

Persoonlijk denk ik van "heb je niets beters te doen" ,vindt 't nogal 'n sneue actie.

Goed die actie was misschien niet helemaal netjes, maar wellicht is zo'n agent gewoon bezig met surveillance en dan zie je net even meer als je rondrijdt dan als je stilstaat bij 'n rustige kruising.

Daarnaast is er natuurlijk geen sprake van aanhouden of staandehouden van jou, die agent stopte door jou licht geknipper, en waarschijnlijk omdat die dacht dat jij z'n hulp nodig had of wat wou zeggen/vragen.

En dat stukje over "We besloten er geen halszaak van te maken" klinkt ook alsof je weet-ik-niet-wat allemaal had kunnen doen naar aanleiding van dit "incident". En dat lijkt me ook sterk, 't is nog altijd jou woord tegen 't zijne, dus je had 'm helemaal niks kunnen maken.

Wat is je volgende actie, een ambulance "aanhouden" die bij 'n A2 rit een paar km/h te hard rijdt.....

Karim

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2006, 23:56:23
Bovenste regels niet goed gelezen, dacht dat jij die journalist was.

Maar goed, m'n mening erover blijft 't zelfde.

Wilco Hogenbirk

• Forum gebruiker
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2006, 00:01:14
Persoonlijk denk ik van "heb je niets beters te doen" ,vindt 't nogal 'n sneue actie.

Goed die actie was misschien niet helemaal netjes, maar wellicht is zo'n agent gewoon bezig met surveillance en dan zie je net even meer als je rondrijdt dan als je stilstaat bij 'n rustige kruising.

Daarnaast is er natuurlijk geen sprake van aanhouden of staandehouden van jou, die agent stopte door jou licht geknipper, en waarschijnlijk omdat die dacht dat jij z'n hulp nodig had of wat wou zeggen/vragen.

En dat stukje over "We besloten er geen halszaak van te maken" klinkt ook alsof je weet-ik-niet-wat allemaal had kunnen doen naar aanleiding van dit "incident". En dat lijkt me ook sterk, 't is nog altijd jou woord tegen 't zijne, dus je had 'm helemaal niks kunnen maken.

Wat is je volgende actie, een ambulance "aanhouden" die bij 'n A2 rit een paar km/h te hard rijdt.....

Hoe reageer je wanneer jij daar op dat kruispunt met je gezinnetje rijdt en er komt een motoragent jouw auto inrijden. Jij had groen, de agent rood. Zeg je dan ook: "Ach ja, hij was nu eenmaal met een niet-spoedeisende surveillance bezeg!?"

Tuurlijk is dit weer een rampscenario, maar regels zijn regels! Ook voor hulpverleners en al helemaal tijdens 'normale' ritten.

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk

Karim

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2006, 00:06:34
Hoe reageer je wanneer jij daar op dat kruispunt met je gezinnetje rijdt en er komt een motoragent jouw auto inrijden. Jij had groen, de agent rood. Zeg je dan ook: "Ach ja, hij was nu eenmaal met een niet-spoedeisende surveillance bezeg!?"

Ik denk dat die agent 't verschil ook wel weet tussen even op 'n lege kruising en 'n kruising met (druk) verkeer dat zoiets niet verwacht....  ::)

Wilco Hogenbirk

• Forum gebruiker
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2006, 00:13:41
Ik denk dat die agent 't verschil ook wel weet tussen even op 'n lege kruising en 'n kruising met (druk) verkeer dat zoiets niet verwacht....  ::)

Als die kruising zo enorm leeg is, zal hij waarschijnlijk ook niet zo lang hoeven wachten. Veel (de meeste?) verkeerslichten werken immers op aanbod. In dat geval neemt hij dus een risico, dat in mijn ogen totaal onverstandig en gevaarlijk is.

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk

Karim

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2006, 00:18:58
Als die kruising zo enorm leeg is, zal hij waarschijnlijk ook niet zo lang hoeven wachten. Veel (de meeste?) verkeerslichten werken immers op aanbod. In dat geval neemt hij dus een risico, dat in mijn ogen totaal onverstandig en gevaarlijk is.

Goed, nu deed ie 't dan misschien zonder reden, maar wat als ie op weg was naar 'm melding (inbraak op heterdaad ofzo, dus geen herrie enzo aan), was het dan ook "totaal onverstandig en gevaarlijk" ?  Nogmaals, ik ga er vanuit dat zo'n agent wel weet wat wel en wat niet kan, en echt niet opzettelijk allerlei "totaal gevaarlijke" situatie's gaat creeeren.

Karim

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2006, 00:21:20
Ik wilde jullie toch even de belevenis mee lasten lezen uit de collum van journalist P Donk
Het geheel komt van zijn website te weten :

http://www.zuid-holland-zuid.nl/

Journalist houdt motoragent aan

Ik moest rechtdoor richting A27. De motoragent, die dan weer 50 reed, dan weer 'te hard' wilde nu rechtsafslaan de Soestdijkerstraatweg op richting Hilversum-centrum. Hij stopte niet, gooide even zijn zwaailichten aan en reed door rood. Mijn verkeerslicht sprong op groen en ik besloot deze agent even te volgen en reed in eens ook naar rechts.

Ben je trouwens niet verplicht de rijrichting te volgen van het vak waar je in voorgesorteerd staat.
Een eind voor 'n stoplicht heb je nog strepen zodat je kan voorsorteren als je aankomt, maar als je eenmaal (tussen de doorgetrokken strepen) in een vak staat voor een bepaalde richting, dan moet je die richting ook volgen en mag je niet bij groen toch opeens een andere richting op gaan.

Dus dat die gast eerst maar 's naar zichtzelf kijkt voordat ie andere op hun verkeersgedrag gaat aanspreken.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2006, 00:24:56
Ik heb ook es zoiets gehad..... reed ergens in de stad, en 500 meter voor me meldt HB een aanrijding met letsel... op de mobi kom ik er niet tussen, maar toch maar die kant op... stoplicht.... rood, maar fietserslichten al groen....rij er dagelijks meerdere keren dus weet dat de rest dan volgt.... ik rij dus door rood.... meneer achter me is het daar niet mee eens en begint met zijn groot licht te knipperen... stuk of 20 keer.... Ik negeer hem, en rij de rotonde op waar het gebeurt is... ik zie de fietser die aangereden zou zijn staan, en een motoragent die er bij staat... op de mobi "valt alles mee, geen ggd nodig"  dus ik draai door en rij een andere kant op.... meneer van bij het stoplicht haalt me al knipperend in en gebaart vanalles tegen mij en mijn collega...  dus wij weer voor em rijden en stopteken geven.... daarna ben ik 25 minuten bezig geweest om uit te leggen waarom ik zonder toeters en bellen door rood reed .... ik heb het ongeveer zo omschreven als ik het zou doen in een PV-aanrijding als ik een aanrijding zou hebben gehad, want meneer kon het niet nalaten te vertellen dat hij advocaat was.

Uiteindelijk heb ik dus alles uitgelegd, en wat zegt meneer: "Ik vind dat je dat niet mag, en het kan met niet schelen dat het wettelijk gezien niet mag, ik vind dat het niet mag". Ik heb hem geadviseerd dan maar op een andere partij te stemmen zodat de wetgeving in dit geval aangepast kan worden ::)

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk

Ik zie dat net anders,  ik schat het verkeersinzicht van de gemiddelde motoragent hoger in dat dat van een journalist die er achteraan rijdt....

Ook zijn commentaar op het te hard rijden... volgens mij kun je dat alleen volgen als je zelf ook te hard rijdt... en inhalende surveillance lijkt me een stuk effectiever dan tussen 2 auto's blijven hangen ::)

pfft... ik moet toch eens sneller leren typen... dat van die verplichte rijrichting zou ik ook net aan gaan halen :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-