de ambulancemotor

Auteur Topic: de ambulancemotor  (gelezen 10477 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #40 Gepost op: 15 juni 2006, 20:59:00
Het is mij niet absoluut niet te doen om de ambulancemotor af te zetten tegen de ambulance, maar meer zoals Maarten NAY aangeeft, als aanvulling.

Waarom maakt de politie anders gebruik van motoren. Dat zal toch ook zijn redenen hebben.
Zoals beter manouvreerbaar en, onder de kont van professionals, sneller.

Dat het binnen ambulance-nederland, op z'n zwakst gezegd, bagger geregeld is weet ik. Maar dat is een hele andere discussie. En ik ben van mening dat als daar contcrete zaken veranderen het voor zowel de hulpverlening als de patiënt een hele verbetering zal zijn.

Maar ik kan mij niet van de indruk onttrekken dat "iets anders" snel als "niet goed" gezien wordt.
Zo ook het voorbeeld met de traumaheli. Constant komt het argument terug dat het geld dat daar in gestoken wordt, beter in de RAV's gestoken zou kunnen worden...
Ik ben van mening dat de traumaheli een goede aanvulling op de al bestaande ambulancezorg kan zijn, net zoals een ambulancemotor en dat voor alle projecten geld vrijgemaakt dient te worden.

Het verbaast mij dat ik trouwens nog geen berichten heb gelezen van motorambulanceverpleegkundige. Zij zullen toch ook wel een mening hebben?

Groet,

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #41 Gepost op: 16 juni 2006, 00:06:41
Pardon ''bagger geregeld'' in ambulancezorg Nederland?? nietecht een juiste kwalificatie denk ik als we alles goed overzien.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #42 Gepost op: 16 juni 2006, 08:07:20
oei. mijn opmerking is niet geheel compleet. Ik bedoel financieel gezien bagger geregeld.
Absoluut niet qua zorgrelatie.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Ambuman

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 16 juni 2006, 10:35:37
Dat iets anders per definitie "niet goed" zou zijn is niet geheel waar.
Als iets gewoon aantoonbaar goed is, zal je er niemand over horen. Maar als er heilige huisjes in stand worden gehouden en dat wordt geconstateerd, dan wil dat niet zeggen dat daar een soort "natuurlijke" weerstand tegen is.

Het is inderdaad een beetje hetzelfde als met de traumaheli. Echt goed bruikbare onderzoeken zijn er niet. En laten we wel zijn, het is ook geen meetbaar gegeven (over de helí-mmt's dan).

Het enige dat echt aangetoond kan worden is dat de aanrijtijd misschien iets korter is. In Haaglanden bleek de aanrijtijd ongeveer 1,3 minuut korter te zijn. En dat is nou net de tijd tussen "op de post" zitten of al "op straat" zitten.
Als alle ambulances continue op straat zouden zijn zouden de aanrijtijden ook korter worden.
Net als dat de MKA's (de goede niet te na gesproken) gewoon het AVLS zouden gebruiken. Ook dat zou aanrijtijd schelen.

Gisteren nog, een vrije ambulance die op 3 minuten afstand van een reanimatie was. Dan worden er 2 ambu's gestuurd met een aanrijtijd van 8 minuten. Als daar wat meer op gelet zou worden, zou dat ook heel wat schelen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #44 Gepost op: 16 juni 2006, 23:09:05
Dat het project "Motor-Ambulance" stokpaardjes zijn voor het management van de verschillende RAV bestuurders en hoofden van ambulancediensten, blijkt wel uit notitie die we kregen over het project.

Citaat
Dit mede naar aanleiding van de evaluatie van de proef. Na 1 december stopt het motorproject in beginsel voor 3 maanden. Deze tijd zal gebruikt worden om opnieuw met de ziektekostenverzekeraars overeenstemming te bereiken, over voortzetting.

Ziektekostenverzekeraars waren wel kritisch ten aanzien van 2 zaken;
- Aantal inzetten van de motor is laag t.o.v. andere RAV-en waar motoren rijden.
- Aantal EHTP van de ambulances blijft onverminderd hoog, hier zou de motor een grotere bijdrage moeten leveren, waardoor ambulances vrij blijven voor ritten waar vervoer noodzakelijk is.

Dus als ik het eigenlijk goed lees, zeker de tweede inzetcriteria, is het zo dat de ambulance-motor niet-geindiceerd ambulancewerk doet. Misschien moet er dus niet een "overbetaalde" pleeg op, maar een goede EHBO-er.

RR ("overbetaalde" pleeg  ;D  ;)  ;D)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ambuman

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 18 juni 2006, 12:36:51
Kortom, we hebben het hier dus over gegenereerde motorritten.

Wat vreemd dat er opnieuw overeenstemming bereikt moet worden. Als het toch een duidelijk succes zou zijn hoef je toch niet op je knieen om aan te tonen dat het door moet gaan.

Het is zoals RR zegt: het toont aan dat het stokpaardjes zijn.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #46 Gepost op: 19 juni 2006, 03:11:01
Volgens mij zal de motorambulance vooral zijn meerwaarde tonen in dichtbevolkte gebieden (lees steden) als Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam.
In deze steden staat het verkeer vaak vast, is het sowieso druk op de weg en is het een crime voor hulpdiensten om zich z.s.m. (en veilig) naar het incident te begeven.

Hier heeft een motorambulance echt een voorsprong en ik zie ook in de Haagse regio dat zij regelmatig met enige minuten eerder ter plaatste zijn. Minuten die in een noodsituatie van levensbelang kunnen zijn.

Downside is wel het verhoogde risico. Volgens mij is het in deze regio nu al minstens tweemaal voorgekomen dat de motormuis betrokken is geraakt bij een ongeval  :-\
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur