Ik ben wel ontzettend benieuwd wanneer andere OGS- diensten zoals beveiligingsdienst Koninklijk Huis en diplomatieke diensten etc. een eigen ''brancherichtlijn'' krijgen en zich daar aan houden. Gezien de berichten over de auto van Procuceur Generaal Steenhuis van Juistie vorige maand, die zonder reden OGS reed, vraag ik me af of het ooit in die richting gaat komen voor deze, met OGS voortsnellende onzichtbare gezagsdragers over 's Heren wegen.
ik denk dat die er niet gaan komen, het is gewoon ontzettend moeilijk om hier ''regels'' voor te stellen, voor welke groep dan ook, je hebt te maken met ''mensen'' hoe vaak ben je zelf even niet bij je verhaal (op de weg) net even afgeleid door iets wat je te binnen schiet, wat je net gezien hebt, of die woorden wisseling die je net met wie dan ook gehad hebt, je ben ongewild even afgeleid en ziet die ongewone gebeurtenis (dat is toch dat voertuig met OGS)net een fractie te laat, gevolgen kennen we helaas allemaal.
de omstandigd heden zijn nooit optimaal, aan de andere kant die chauffeur van dat OGS voertuig hoe professioneel ook kan niet ten alle tijden overzien hoe de andere weggebruikers op hem zullen reageren en is het altijd een afweging moet hij snel of moet hij langzaam.
uiteraard eigenveiligheid eerst, ook die is meestal niet in te schatten, zelf als je langzaam het kruispunt oprijdt kan de ander zich nog op je stuk rijden, daar zijn helaas ook voorbeelden van.
maar richtlijnen zijn ''maar'' richtlijnen die een hulpmiddel moeten zijn om je zo veiligmogelijk te laten gedragen, echter ze zijn nooit verplicht, hoewel een rechter in dit soort gevallen ze heel zwaar mee zal wegen.
ik bedoel alleen maar een richtlijn voor een hulpdienst is nog op te stellen, die taken zijn omschrijfbaar en bekend, maar al die groepen die ook met blauw mogen rijden wordt al veel moeilijker, mede omdat niet eens te benoemen valt wie allemaal onder welke omstandigdheden OGS mogen gebruiken, dat zijn er heel veel.
verder ben ik het helemaal met Rene eens dat zelfs het grootste voertuig met toeters en bellen over het hoofd gezien worden, maar de ambulance wordt zelfs meer over het hoofd gezien of niet aan horen komen dan een politievoertuig, en dat heeft toch iets te maken met het geluid, ervaring heeft geleerd dat er meer incidenten met ambu's zijn dan met andere voorrangsvoertuigen, terwijl er daar veel meer van zijn en ook veel meer op de weg zitten.
verder wil ik ook niet op de stoel van de rechter gaan zitten, hoewel ik die neiging soms wel eens heb, maar vindt dat de chauffeur in deze zaak en ook andere zwaar gestraft wordt, hij heeft niet willens en wetens anderen in gevaar gebracht, zeker niet door grove nalatigheid of zelfs met opzet, waarschijnlijk wel de zaak verkeerd ingeschat gezien de uitkomst.