Tijdens een hulpverlening werden we vandaag gewaarschuwd dat een s.o. onwel geworden was. Ter plaatse troffen we een s.o. van middelbare leeftijd aan die goed aanspreekbaar was, hij zag grauwbleek en zijn huid voelde klam en koud aan. De polsslagader was voelbaar, deze was regelmatig met een frequentie van ca 50 slagen/min. hij voelde zich moe en wat draaierig. En hij had tintelingen in de vingers. Verder gaf hij aan dat hij een paecemaker had.Hij gaf verder aan normaal gegeten en gedronken te hebben. Het beeld leek op dat moment te verslechteren.
Omdat ik geen goed beeld kon krijgen van het onderliggende probleem, en hartproblemen niet kon en wilde uitsluiten besloot ik een ambulance terplaatse te laten komen. in de tijd die de ambulance nodig had om terplaatse te komen verbeterde de situatie.
Het s.o. is in de ambulance onderzocht en de avk stelde vast dat het een warmteprobleem was. Iedereen blij behalve ik, want ik kon dat niet rijmen met het beeld wat ik gezien had.
De verklaring vond ik op
http://www.merckmanual.be/index2.html?pid=2&hid=280&last_hcount=0&last_acount=0&alinea=3662Hitte-uitputting
Hitte-uitputting is een aandoening die het gevolg is van urenlange blootstelling aan hitte, waarbij overmatig verlies van vocht door zware transpiratie leidt tot vermoeidheid, lage bloeddruk en soms collaps (flauwte).
Blootstelling aan hoge temperaturen kan leiden tot overmatig vochtverlies door transpiratie, vooral tijdens zware lichamelijke arbeid of training. Met het vochtverlies gaan ook zouten (elektrolyten) verloren, waardoor de bloedsomloop en de werking van de hersenen wordt verstoord. Hierdoor kan hitte-uitputting optreden. Hitte-uitputting lijkt ernstig, maar is dat meestal niet.
Symptomen en diagnose
De belangrijkste symptomen zijn toenemende vermoeidheid, zwakte, angstgevoel en hevige transpiratie. Wanneer iemand stilstaat, kan een gevoel van flauwte optreden doordat het bloed zich in de door de hitte verwijde bloedvaten in de benen verzamelt. De hartslag kan langzaam en zwak worden. De huid wordt koud, bleek en klam en de betreffende persoon is verward. Door het vochtverlies neemt het bloedvolume af en daalt de bloeddruk, wat kan leiden tot collaps of flauwvallen. Gewoonlijk kan de diagnose hitte-uitputting worden gesteld op basis van de symptomen.
Behandeling
De behandeling bestaat voornamelijk uit aanvulling van vocht (rehydratie) en zout. Plat liggen met het hoofd lager dan de rest van het lichaam en om de paar minuten met kleine teugjes drinken van koele, licht gezouten dranken volstaat gewoonlijk. Soms wordt intraveneus vocht toegediend. Overbrenging naar een koele omgeving helpt. Na rehydratie volgt vaak snel en volledig herstel. Als ondanks deze behandeling de bloeddruk gedurende meer dan een uur laag blijft en de polsslag langzaam, moet aan een andere aandoening worden gedacht.