Donor (licht je antwoord toe!!)

Auteur Topic: Donor (licht je antwoord toe!!)  (gelezen 59074 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Michelle1983

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 20 augustus 2006, 23:11:36
2 maanden terug en dan nu al weer??
Ik begreep dat een man 3 keer per jaar mag geven,en dan vind ik na 2 maanden best snel alweer!

Mannen mogen 5x per jaar, vrouwen 3x per jaar in principe.

Wat betreft het ter beschikking stellen van je lichaam aan de wetenschap, kan je in specifieke situaties wel de keuze hebben waarvoor je lichaam gebruikt wordt. Bijvoorbeeld (en dan misschien een extreem voorbeeld) kunnen transseksuelen zich "aanmelden" voor een bepaald hersenonderzoek bij het Nederlands Instituut voor Hersenonderzoek, dat alleen bij overleden personen plaats kan vinden.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #121 Gepost op: 20 augustus 2006, 23:12:26
Ik heb 28 augustus de medische keuring.  :)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #122 Gepost op: 25 augustus 2006, 19:40:25
2 maanden terug en dan nu al weer??
Ik begreep dat een man 3 keer per jaar mag geven,en dan vind ik na 2 maanden best snel alweer!

Mannen mogen 5x per jaar, vrouwen 3x per jaar in principe.

Wat betreft het ter beschikking stellen van je lichaam aan de wetenschap, kan je in specifieke situaties wel de keuze hebben waarvoor je lichaam gebruikt wordt. Bijvoorbeeld (en dan misschien een extreem voorbeeld) kunnen transseksuelen zich "aanmelden" voor een bepaald hersenonderzoek bij het Nederlands Instituut voor Hersenonderzoek, dat alleen bij overleden personen plaats kan vinden.

Mannen mogen idd 5 x  ;D :P

En snel? Mwah ken wel wat missen hoor  ;D


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #123 Gepost op: 25 augustus 2006, 21:31:55
Ik heb 28 augustus de medische keuring.  :)

Voor wat ?  ???


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #124 Gepost op: 25 augustus 2006, 21:47:05


Michelle1983

  • Gast
Reactie #125 Gepost op: 26 augustus 2006, 00:13:33
Mannen mogen idd 5 x  ;D :P

En snel? Mwah ken wel wat missen hoor  ;D

Tja, had de beantwoording beetje voor je weggekaapt, maar zat er net middenin m.b.t. de getallen voor mannen en vrouwen. Volgende keer is ie voor jou ;)


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #126 Gepost op: 26 augustus 2006, 11:06:27
ben geen bloeddonor,wel orgaandonor.



karin
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


MaRRk

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 31 augustus 2006, 18:20:24
Ik ben orgaandonor en wel om de reden dat als ik kom te overlijden en er zijn nog bruikbare organen dan heb ik er nix meer aan en je kan er iemand anders zijn/haar leven mee redden

Ik zou het ook prettig vinden dat als ik een nieuw orgaan nodig zou hebben dat ik het dan ook zou krijgen via een donor.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #128 Gepost op: 31 augustus 2006, 20:22:55
En zojuist ben ik uitgeschreven als donor tot mijn grote spijt.... :-\

De vorige keer (de eerste keer) ging het al vrij moeizaam omdat ik vrij kleine bloedvaten heb, en "theoretisch" gezien de naald bijna dikker is als mijn ader. De vorige keer was het al vrij pijnlijk omdat er tijdens de transfusie veel aan die naald gewroet moet worden om het bloed te laten blijven stromen.

Vandaag was mijn tweede keer en was hetzelfde probleem er weer. De transfusie liep al zo een 10 minuten (alhoewel bij de meeste hij met 10 minuten allang vol is) en voelde mij ineens misselijk worden. Dit werd gevolg door een licht gevoel in mijn hoofd, dat gevolgd werd door het wit worden voor mijn ogen en zweet op mijn voorhoofd; oftewel even later ging ik eventjes van de wereld...De transfusie werd stopgezet en de stoel achterover en met enkele ogenblikken was ik weer terug. Dit was iets wat ik nog niet eerder had meegemaakt want naast dat het wat wroeten was met de naald de 1e keer voelde ik mij toen verder kiplekker.

Op advies van de medewerkers heb ik mij laten uitschrijven als bloeddonor, omdat dit naar hun idee vaker zal gaan gebeuren. Helaas, maar het is niet anders.

(ff voor de duidelijkheid, dat wegvallen heeft niks te maken met bloed of naalden, omdat ik hier gewoon rustig naar kan kijken. Het kwam eigenlijk gewoon uit het niets dat ik wegraakte......, mijn bloeddruk werd nog even opgemeten naderhand en die bleek 105/70 te zijn dus dat is ook niet echt wereldschokkend laag...)


Suzan

  • Gast
Reactie #129 Gepost op: 1 september 2006, 07:31:05
Ja, ik ben, in principe, zowel bloeddonor als orgaandonor.
Helaas wonen we voor een paar jaar in het buitenland dus staat het allebei even op een laag pitje.
Maar als we terug zijn zal ik het weer in werking zetten.

Het waarom lijkt me vrij duidelijk; als je weet hoe veel goeds je met beide doet zonder dat het echt veel moeite kost is het volgens mij een hele gewone zaak. Ik ben het voor mezelf moreel verplicht.