In een ideale wereld zou ik je graag de hand schudden. In een ideale wereld zou geld niet zo'n rol spelen.
Jammer genoeg is de wereld niet zo.
De discussie hier is er eentje die iets heel essentieels raakt, namelijk het 'vrijwillig' en gratis weggeven van een orgaan, iets wat echt van jou is geweest. Je bewijst daarmee iemand (de ontvanger) een hele grote dienst. Dat iemand anders daar (veel) geld aan verdient is moeilijk te begrijpen en te accepteren. Objectief is mijn oordeel uiteraard niet, ik studeer immers geneeskunde. Patries schrijft het hierboven eigenlijk al heel mooi. Het is gewoon een onderdeel van het werk.
In de media is de laatste tijd een aantal keer bericht over handel in organen, voor een bedrag van enkele duizenden euro's staat een arme straatjongen in Brazilië zijn nier af om dit bij een rijke westerling te laten implateren. Dat leidt tot veel negatieve publiciteit en het beeld dat ook bij de reguliere orgaandonatie een beetje handjeklap gedaan wordt over een orgaan en dus over de rug van een donor. Er is onder artsen erg veel respect voor donoren, laat ik dat duidelijk stellen. Ook voelen artsen zich doorgaans niet te goed om liefdadigheidswerk te doen. Er zijn er veel die het doen. Jammer genoeg zijn het altijd de verkeerden die het beeld dat men van die artsen heeft bepalen.
Wat bij een arts centraal staat is dat de patient geholpen wordt.