Welke afstand bij een aanrijding met beknelling

Auteur Topic: Welke afstand bij een aanrijding met beknelling  (gelezen 2576 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 28 juni 2006, 17:57:09
Hier volgt dan een vraagje met name voor de brandweermensen hier.

Ik was in Almere bij een aanrijding met beknelling, en zoals gewoonlijk werd hierbij geknipt. Echter was het zo dat het publiek op 3 meter afstand van het ongeval stond.
Mijn vader werkt bij de politie in Amsterdam, en daar mag zelfs de politie NIET binnen 20meter van het ongeval komen.

conclusie: In almere mag je vlakbij een ongeval staan, en in Amsterdam achter 20 meter.

Is hier een regel voor? Door wie word het beslist?

Ik hoop dat iemand hier iets van weet.

Max




Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2006, 18:22:24
Rond een ongeval wordt normaal door de brandweer een 5 meter cirkel, de zogenaamde werkcirkel, uitgezet. Hierin komen alleen de personen die DIRECT hulp moeten verlenen, zoals het technische team van de brandweer, eventueel gewonderverzorger en veiligheidsman en het medische personeel. De politie hoeft zich niet in deze cirkel te bevinden, behalve als dit noodzakelijk is (assisteren medische personeel, vertrouwensband slachtoffer. Publiek hoort hier zeker niet.

Verder zet de brandweer ook nog een 10 meter cirkel uit, hierin wordt het gereedschap klaar gelegd en bevinden zich de niet ingezette eenheden van de Ts of Hv. De politie hoort eigenlijk buiten deze 10 meter cirkel te staan en publiek al zeker.

Persoonlijk geef ik de voorkeur om publiek zo ver mogelijk weg te houden. Ze versnellen de reddingswerkzaamheden zeker niet en voor het slachtoffer is het ook niet erg prettig als hier een hoop personen met de neus bovenop hangen.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2006, 18:25:23
In almere zullen ze wel een andere werkwijze hebben... politie stond ook gewoon te kijken binnnen 5meter! Dan nog maar te zwijgen over het publiek.

Bedankt voor je reactie menneke!

Max


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2006, 07:48:11
De politie hoeft zich niet in deze cirkel te bevinden, behalve als dit noodzakelijk is (assisteren medische personeel, vertrouwensband slachtoffer. Publiek hoort hier zeker niet.

Politie moet zich vooral bezig houden met hun kerntaken. Ongevalslocatie veilighouden en omstanders op afstand. Ook sporenonderzoek zouden ze horen te doen. Als de ambu handen te kort komt dan moeten ze vooral opschalen.....

Bijkomend probleem vind ik altijd dat onze collega's van de politie nooit (nooit gezien) veiligheidsmiddelen dragen (helm, veiligheidsbril).


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2006, 09:13:07
In almere zullen ze wel een andere werkwijze hebben... politie stond ook gewoon te kijken binnnen 5meter! Dan nog maar te zwijgen over het publiek.

Bedankt voor je reactie menneke!

djama

Dat is het problemen met de meeste dienders. Ze staan te kijken en voeren niet de taak uit die ze eigenlijk zouden moeten doen.
Ik moet wel zeggen dat het de laatste tijd steeds beter gaat.

Gewoon opzouten met dat publiek...