'Opleidingen leveren te veel verpleegkundigen'

Auteur Topic: 'Opleidingen leveren te veel verpleegkundigen'  (gelezen 6041 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Marc

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 7 september 2006, 18:08:29
Wat dat gesprekje betreft, zou ben ik wel begonnen toen ik starte met mijn opleiding des tijds (goh...wat klinkt dat erg)
Door te praten met een patient kom je er achter deze allemaal bezig houd, mee maakt en hoe hij/zij de dingen beleefd.
Wat ik denk dat het probleem is, is dat men tegenwoordig op zowel de MBO als op de HBO-V de studenten niet meer bij het begin laten beginnen.
Mijn eerste stage was in een vp-huis, vond dat op dat moment niet echt super maar nu ik er op terug kijk heb ik wel veel geleerd tijdens die periode.
Tegenwoordig stimuleren coaches hun leerlingen om vooral dat te gaan doen wat ze het leukst vinden. Dus ben je 1e jaars en kom je van de mavo/havo en je wil stage lopen op een ICU oid. Schrijf gerust een brief!
Een gewone verpleegafdeling, ho maar en een vp-huis...dat is vloeken in de kerk, want ja, dat is toch niet spannend?
En daar zitten instellingen niet op te wachten, leerlingen die hoog van de toren blazen. En de leerlingen die wel bij de basis willen beginnen worden hier de dupe van.

Ook ik houd van actie/dynamiek/spanning etc etc. Maar naar mijn mening kan je alleen werken in dergelijke situaties als je de "basis" ervaring hebt.

Freeze

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 8 september 2006, 19:25:20
Pardon!

Ik heb in het eerste jaar HBO-v 320 uur poeperts staan wassen in een verzoringshuis! Eerste jaar alleen maar ADL.
Veel gespreks- en sociale vaardigheden gehad, het is onzin wat je zegt.

Mvg, Freeze
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 8 september 2006, 19:55:00
Wat ik denk dat het probleem is, is dat men tegenwoordig op zowel de MBO als op de HBO-V de studenten niet meer bij het begin laten beginnen.
Volgens mij is dit in 99% van alle gevallen nog gewoon aan de orde hoor.  ::)

Marc

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 9 september 2006, 11:02:19
@Freeze,.

Voel je niet aangevallen, tis niet persoonlijk naar jou toe ;)
Ik denk dat het geen onzin is wat ik zeg, het is gewoon iets dat nou eenmaal zo is. Athans wel op enkele scholen in mijn regio.

Hartstikke goed dat jij 320 uur "poeperts" heb staan wassen! Meer mensen zouden dat voorbeeld moeten volgen.
Dat is niet gekscherend overigens.

Oja,.wellicht dat we "poeprts wassen" kunnen vervangen door "het verlenen van basiszorg"  o.i.d.
Buitenstaanders denken namelijk al dat dat het enige is wat onze beroepsgroep doet.......maar dat is een andere discussie.

SEH_arts

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 17 september 2006, 19:13:24
Mijn nichtje doet MBO-v eerste jaars... op haar school is het heel normaal dat ze in het 2e jaar pas voor het eerst gaan stage lopen, om te voorkomen dat er leerlingen zonder enige verpleegkundige kennis op de afdeling komen te staan.
De meeste leerlingen komen met de eerste stage in een vp huis terecht, niks mis mee toch? Je doet er idd wel heel veel ervaring mee op.
Er is vaak veel te weinig geld om al die leerlingen een stageplaats te geven in een ziekenhuis.
Maar over 4 a 5 jaar komt er een groot te kort aan verpleegkundige heb ik gehoord, dus laat die opleidingen maar lekker verpleegkundigen leveren hoor!  ;)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 29 september 2006, 15:57:22
Pardon!

Ik heb in het eerste jaar HBO-v 320 uur poeperts staan wassen in een verzoringshuis! Eerste jaar alleen maar ADL.
Veel gespreks- en sociale vaardigheden gehad, het is onzin wat je zegt.

Mvg, Freeze

Mmmm, fijne attitude hoor.........
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 29 september 2006, 16:01:19
Sorry hoor....ik snap niet waar jullie je druk om maken. Het artikel gaat alleen over de verpleegkundigen in het ziekenhuis...en ik dacht toch echt dat er tegenwoordig "breed" wordt opgeleid. Heeft de schrijver van het artikel ook de tekorten in de vphuizen/verst.gehandicapten/psychiatrie/thuiszorg meegenomen?? Vooral in die laatste 2 werken ook heeel veel HBO-V'ers.

Ik denk dat dit gewoon weer zo'n artikel is ddat je direct in de onderste lade van je bureau kunt gooien. Niet representatief en niet relevant --> het lezen niet waard dus.  ;D