Heli landingen

Auteur Topic: Heli landingen  (gelezen 14112 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #30 Gepost op: 13 augustus 2008, 22:19:35
Mogelijk dat de luchtvaart specialisten hier op het forum wat meer inhoudelijke kennis hebben en hier een toelichting op kunnen geven?


email

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 14 augustus 2008, 12:29:24
Bij het landen en opstijgen van een helicopter is geen brandweer verplicht, zelfs geen brandblusser. Een brandblusinstalatie (dat kan dus ook een brandblusser zijn) is alleen verplicht bij het tanken. Alleen op een daarvoor aangewezen luchtvaartterrein zijn eisen i.v.m. het beschikbaar zijn van brandblusmaterieel. Vaak voldoet daar een poederketel.
We moeten het ook niet spannender maken als het is, een gemiddelde helicopter heeft 100 tot 140 liter avgas aan boord, dat is een soort superbenzine met een octaangehalte van 100. Ik denk dat een jaguar auto ongeveer evenveel brandstof aan boord heeft, en die hoeft ook niet telkens rond te rijden met een brandweerauto achter zich aan.
De grotere helicopters hebben 200 tot 250 liter kerosine, dat is vergelijkbaar met diesel. Een gemiddelde vrachtauto heeft meer brandstof aan boord.
In principe mag alles wat vliegt (dus ook helicopters) alleen landen en opstijgen op daarvoor aangewezen luchtvaartterreinen (lees vliegvelden) iedere landing op een niet luchtvaarterrein moet vooraf gemeld worden en via ontheffingen geregeld zijn. (dit geld ook voor ballonnen, helicopters etc) Voor ballonnen mag het melden van de landing ook achteraf gebeuren (dat is praktisch ook moeilijk anders te regelen)

Groetjes

email


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #32 Gepost op: 14 augustus 2008, 12:57:48
Toevallig had ik het gisteren nog eens gevraagt aan onze commandant waarom die speciaal in Terneuzen brandweer bij een helilanding wil hebben... ;D
Er schijnt dus wel een wettelijke regeling te zijn waarbij de gemeentebrandweer verantwoordelijk is voor de veiligheid van inzittenden van een heli die land. Alleen schijnt dit bij de rest van Nederland niet bekend te zijn... ;)

In Goes hebben we dezelfde situatie bij het Oosterscheldeziekenhuis. Voor helilandingen bij ziekenhuizen schijnen sinds enkele jaren afwijkende richtlijnen van toepassing te zijn waardoor er een bepaalde hoeveelheid blusmiddel + kennis (in de vorm van personeel) aanwezig moet zijn.
Hoe een ziekenhuis dat regelt is de zaak van het ziekenhuis, in ieder geval is het in Goes zo dat men een overeenkomst met de brandweer daarvoor heeft gesloten omdat men zelf geen mensen daarvoor op wilde leiden. Andere ziekenhuizen kiezen misschien juist weer wel voor het opleiden van eigen personeel of de inhuur van brandwachten.

Hoe dan ook: "niet voor niets verschijnen deze inzetten in de gemeente Goes ook in de uitrukstatistieken als 'dienstverlening' en niet als hulpverlening. Er gaat na afloop ook een rekening voor naar het ziekenhuis. En of de vrijwilligers dit een overbodige belasting vinden: over het algemeen juist niet... De verscheidenheid aan heli's die bij het ziekenhuis landen is in Goes vrij groot en helii's blijven toch altijd tot de verbeelding spreken. De vrijwilligers vinden het over het algemeen juist een leuke extra taak (oefenprogramma is er ook op aangepast cq aangevuld).

Overigens staan wij verder niet stand-by bij helilandingen elders in de gemeente zolang het niet het Koninklijk Huis betreft. Als er dus willekeurig ergens een traumaheli landt staan wij daar niet stand-by.

Gr
Erik


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #33 Gepost op: 14 augustus 2008, 13:01:13
Heb het al diverse keren gelezen dat bij helilandelingen in Vlissingen, Terneuzen of Goes de brandwaar er ook bij is. Dit is echt niet altijd zo. Als er bijvoorbeeld een slachtoffer van een ongeval is, waarbij de heli ook aanwezig is kan het zijn dat de arts van de heli mee rijdt naar het ziekenhuis in de ambulance. De heli vliegt dan ook naar het ziekenhuis om de arts op te pikken. In dat geval is er meestal geen brandweer aanwezig.

Niet correct. In Goes staat altijd de brandweer stand-by, ook al zit er bij wijze van spreken alleen maar een piloot in die heli. Dus ook als alleen de arts opgepikt moet worden nadat deze met de ambu mee is gereden naar het ziekenhuis.

Gr
Erik


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #34 Gepost op: 14 augustus 2008, 13:05:54
"200 tot 250 liter kerosine, dat is vergelijkbaar met diesel"

de vlampunt van kerosine ligt een stuk lager dan die van diesel  (kerosine < 40 graden   diesel 55 graden) dus het is brandbaarder
ook zit in kerosine meer giftige dampen
volgens mij is dat dan niet meer vergelijkbaar.


email

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 14 augustus 2008, 14:05:51
Klopt, maar het is ongeveer net zo ongevaarlijk als diesel, en lang niet zo brandbaar als benzine.


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #36 Gepost op: 15 augustus 2008, 11:20:08
Bij het landen en opstijgen van een helicopter is geen brandweer verplicht, zelfs geen brandblusser. Een brandblusinstalatie (dat kan dus ook een brandblusser zijn) is alleen verplicht bij het tanken. Alleen op een daarvoor aangewezen luchtvaartterrein zijn eisen i.v.m. het beschikbaar zijn van brandblusmaterieel. Vaak voldoet daar een poederketel.
We moeten het ook niet spannender maken als het is, een gemiddelde helicopter heeft 100 tot 140 liter avgas aan boord, dat is een soort superbenzine met een octaangehalte van 100. Ik denk dat een jaguar auto ongeveer evenveel brandstof aan boord heeft, en die hoeft ook niet telkens rond te rijden met een brandweerauto achter zich aan.
De grotere helicopters hebben 200 tot 250 liter kerosine, dat is vergelijkbaar met diesel. Een gemiddelde vrachtauto heeft meer brandstof aan boord.
In principe mag alles wat vliegt (dus ook helicopters) alleen landen en opstijgen op daarvoor aangewezen luchtvaartterreinen (lees vliegvelden) iedere landing op een niet luchtvaarterrein moet vooraf gemeld worden en via ontheffingen geregeld zijn. (dit geld ook voor ballonnen, helicopters etc) Voor ballonnen mag het melden van de landing ook achteraf gebeuren (dat is praktisch ook moeilijk anders te regelen)

Groetjes

email

Even enige correcties:

Helikopters hebben jet engines of turbine motoren en vliegen op kerosine (veredelde petroleum) Jet Fuel JET A-1, AvGas (verdelde benzine) is voor de kleine luchtvaart (zuigermotoren) en wordt ook gebruikt in karts. De inhoud van de brandstoftanks van een helikopter varieert van type tot type maar is gemiddeld 600 kg (1 liter kerosine weegt gemiddeld 0,8 kg). In de luchtvaart wordt de tankinhoud in gallons of kilogrammen aangegeven.
De Traumaheli, een Eurocopter EC 135, heeft een tankinhoud van zo'n 560 kg. Een grotere (offshore) helikopter zoals de Sikorsky S61 heeft een tankinhoud van 683 gallon. Soms wordt er extra brandstof meegenomen in een zgn. aux tank (350 kg)