Bij het landen en opstijgen van een helicopter is geen brandweer verplicht, zelfs geen brandblusser. Een brandblusinstalatie (dat kan dus ook een brandblusser zijn) is alleen verplicht bij het tanken. Alleen op een daarvoor aangewezen luchtvaartterrein zijn eisen i.v.m. het beschikbaar zijn van brandblusmaterieel. Vaak voldoet daar een poederketel.
We moeten het ook niet spannender maken als het is, een gemiddelde helicopter heeft 100 tot 140 liter avgas aan boord, dat is een soort superbenzine met een octaangehalte van 100. Ik denk dat een jaguar auto ongeveer evenveel brandstof aan boord heeft, en die hoeft ook niet telkens rond te rijden met een brandweerauto achter zich aan.
De grotere helicopters hebben 200 tot 250 liter kerosine, dat is vergelijkbaar met diesel. Een gemiddelde vrachtauto heeft meer brandstof aan boord.
In principe mag alles wat vliegt (dus ook helicopters) alleen landen en opstijgen op daarvoor aangewezen luchtvaartterreinen (lees vliegvelden) iedere landing op een niet luchtvaarterrein moet vooraf gemeld worden en via ontheffingen geregeld zijn. (dit geld ook voor ballonnen, helicopters etc) Voor ballonnen mag het melden van de landing ook achteraf gebeuren (dat is praktisch ook moeilijk anders te regelen)
Groetjes
email