Toespraak minister Remkes feestelijke slotbijeenkomst C2000

Auteur Topic: Toespraak minister Remkes feestelijke slotbijeenkomst C2000  (gelezen 1836 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Toespraak minister Remkes feestelijke slotbijeenkomst C2000
15 juni 2006

Sommige ouders, dames en heren, treuren als de kinderen de deur uitgaan. Anderen geven een feestje. Ik doe - geloof ik - nu dat laatste. Níet – ik zeg het er snel bij - omdat ik blij ben dat ik ervan af ben, maar omdat we allemaal trots zijn op wat er is neergezet.En omdat we waarderen wat ú, allemaal, heeft gedaan. Daar wil ik u graag voor bedanken. En ik doe dat nadrukkelijk ook mede mijn collega’s minister Hoogervorst en minister Kamp. C2000 is operationeel.
Net als elk kind dat volwassen wordt zal het zich nog verder ontwikkelen, zal het zich corrigeren, maar het is volwassen. Dat is een feestje waard. U hebt dat verdiend.

Dames en heren, we hebben iets dat uniek is in de wereld: één landelijk digitaal netwerk voor mobiele communicatie voor alle hulpverleners. Beveiligd, besloten, uitstekende spraakkwaliteit,  geschikt voor data, portofoons met een noodknop
en straks kunnen hulpverleners ook met hun collega’s in het buitenland communiceren.
Het is niet voor niets dat de afgelopen jaren heel wat buitenlandse bezoekers naar ons netwerk zijn komen kijken. Om ons heen zijn er landen die nu nog hun techniekkeuze moeten bepalen terwijl C2000 klaar is en in gebruik is genomen.

We hadden hier vandaag met meer dan duizend mensen kunnen zitten. Zoveel mensen hebben de afgelopen jaren gewerkt aan C2000.
Toen we begonnen in de jaren negentig had niemand kunnen vermoeden wat het project allemaal teweeg zou gaan brengen.
C2000 is bestuurlijk, organisatorisch, technisch, financieel en operationeel een heel lastig en complex project gebleken. En dingen zijn niet altijd goed ingeschat. Maar de positieve kant daarvan is dan weer dat we er zeker veel van hebben geleerd
En dan nog de – laten we maar zeggen - kritische aandacht van politiek, media en vakbonden. We kunnen stellen dat we het een letterlijk weergaloos project was.

Maar het staat.
Een netwerk met uit ruim 450 opstelpunten, 15 knooppunten, kilometers kabel en 30 Radio- en alarmeringsbediensystemen.
Alle voer- vaar- en vliegtuigen omgebouwd.
Tienduizenden hulpverleners opgeleid en tienduizenden randapparaten geprogrammeerd en uitgedeeld.

Maar er is meer: C2000 heeft er ook toe geleid dat de verschillende disciplines met elkaar zijn gaan samenwerken.
Het is een aanjager geweest voor de multidisciplinaire samenwerking, op straat en in de meldkamers.
Nu werken bijna overal centralisten van brandweer, ambulancediensten en politie samen in één meldkamer.
Ik denk dat het project C2000 ook in belangrijke mate er aan heeft bijgedragen dat we aan de vooravond staan van de invoering van 25 veiligheidsregio’s.
Elk van die regio’s heeft een meldkamer met het Geïntegreerd Meldkamersysteem. En de alarmering en de communicatie verloopt via C2000.
Dames en heren, mijn excuus dat ik me even mee laat slepen, maar het zijn grote stappen op het gebied van veiligheid. Voor de burgers en voor de hulpverleners. Voor u geldt dat elke seconde telt en ik denk dat we er samen voor hebben gezorgd dat er geen seconde verloren gaat.

Ik hoef u niet te vertellen dat C2000 in ontwikkeling zal blijven. Er moeten nog dingen gebeuren, er moet nog wat bij, het is nooit af. En er zal zeker ook nog wel weer eens iets niet goed gaan, door menselijk falen of door technische mankementen. U weet het beter dan ik.
Maar in de praktijk heeft C2000 zich al bewezen.
Vorig jaar november legden zware sneeuwstormen delen van Nederland plat. De mobiele communicatiesystemen van commerciële aanbieders waren overbelast, C2000 bleef in de lucht. Toen werd maar dertig procent van de beschikbare capaciteit gebruikt.
In Rotterdam hebben we in april dit jaar C2000 beproefd tot wel 80 procent van de beschikbare capaciteit. Ook toen is C2000 overeind gebleven.
C2000 zal de hulpverleners - ook in extreme omstandigheden – niet in steek laten. En daar gaat het om.

Dames en heren, we staan aan het begin van een nieuwe digitale periode.
We hebben nu één van de eerste generaties randapparatuur. Die zal alleen maar beter en meer toegespitst worden op het werk van de verschillende disciplines.
Als Duitsland straks ook de Tetratechniek zal invoeren komt er een hele grote markt bij die het voor de industrie interessant maakt geld in verdere ontwikkeling te steken. Dat is ook de reden van Nederland geweest om voor de open Europese standaard te kiezen.

Kortom, het is met een tevreden en trots gevoel dat ik over twee weken de Projectdirectie C2000 zal opheffen, in de wetenschap dat ik de doorontwikkeling van het netwerk in goede handen achterlaat.
De onlangs opgerichte Raad voor de Multidisciplinaire Informatievoorziening Veiligheid - ik vind het niet erg meneer Bandell als u een ander naam hiervoor verzint- wordt de belangrijkste adviseur voor het in standhouden en verder ontwikkelen van het netwerk.

Nogmaals, mede namens de ministers Hoogervorst en Kamp, hartelijk bedankt voor uw bijdrage. U kunt er trots op zijn. Ik ben dat in ieder geval wel. En ik ben het absoluut eens met wat die man in de film van zojuist aan het einde zei: Dank zij u kunnen onze hulpverleners met elkaar communiceren op het best denkbare netwerk: C2000.

http://www.minbzk.nl/veiligheid/veiligheidsregio's/toespraken/toespraak_minister_1




zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2006, 14:24:50
deze man mag zeker liegen van zijn baas ;D ;D ;D
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2006, 17:23:19
Gelukkig zijn er nog geen motoren uitgerust in Amsterdam met een c2000 mobi maar rijden ze met losse c2000 porto's. huiswerk niet gedaan?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2006, 18:40:21
In Rijnmond is ook nog niet alles omgebouwd. En de analoge koppeling zit er nog steeds op. Ach, Remkes vertelt gewoon wat hij zelf wil horen. Eén groot propagandaverhaal. Eerlijkheid is ver te zoeken (daarmee zeg ik niet dat C2000 een slecht systeem is  ;) ).... maar dat hadden we al veel vaker gemerkt bij deze minister....en bij andere ministers....
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2006, 21:23:26
In Rijnmond is ook nog niet alles omgebouwd. En de analoge koppeling zit er nog steeds op. Ach, Remkes vertelt gewoon wat hij zelf wil horen. Eén groot propagandaverhaal. Eerlijkheid is ver te zoeken (daarmee zeg ik niet dat C2000 een slecht systeem is  ;) ).... maar dat hadden we al veel vaker gemerkt bij deze minister....en bij andere ministers....

Iets in de trend (in ieder geval met nette bewoordingen!) stuurde ik ook op naar het gastenboek van de C2000 site, die reactie heeft er echter nooit gestaan (geen enkele negatieve reactie geloof ik) :-\
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2006, 21:34:16
Ongelooflijk! Die propaganda is nog erger dan ik dacht dus! Gewoon regelrechte censuur! Echt heel kwalijk vind ik dit! Dan moeten ze geen gastenboek op de site zetten. Kwetsende reacties mogen ze natuurlijk weghalen, maar om nou alle kritische reacties te verwijderen......laag hoor, heel laag! >:(
greetz,  Enrique