Wat ik mij afvraag (dus geen kritiek maar een vraag): wat kan er in hemelsnaam zo dringend zijn dat iemand die net van zijn vrijheid werd beroofd naar een bankautomaat wordt gebracht om te pinnen? Een vrijheidsberoving is toch een ernstige maatregel? Ik kan mij voorstellen dat zo een persoon dan toch het recht heeft om zo veel mogelijk te worden afgeschermd van kijklustige burgers. Ook dat je zo iemand zo snel mogelijk overbrengt naar het politiebureau voor de noodzakelijke administratieve maatregelen en een grondige fouillering. Ik begrijp dus niet goed de relevantie van deze actie als er blijkbaar al voldoende aanwijzingen bestaan om iemand van zijn vrijheid te beroven én daarboven de persoon in kwestie gevaarlijk genoeg lijkt te zijn om te boeien.
Zoals ik al aangaf, indien iemand een groot aantal openstaande bekeuringen heeft (en wat politiehistorie zoals de code vluchtgevaarlijk) mag iemand rechtens van zijn vrijheid beroofd worden. Dit gaat in de vorm van een gijzeling (zitten tot er betaald wordt, waarbij een dag celstraf een gedeelte van het bedrag inhoudt, echter géén vervanging is voor betaling) of vervangende hechtenis (zitten OF betalen).
In dergelijke gevallen kan een verdachte aangehouden & geboeid worden en wordt er een betaling afgedwongen. Zo kan het zijn dat je een geboeide verdachte bij een pinautomaat krijgt.