Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1991334 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #5171 Gepost op: 21 augustus 2014, 22:11:00
Citaat van: Dinges link=msg=1290832 date=1408645677
Er was tijd zat om wat in de lucht te vuren, danwel wat voeten en / of benen te raken. Gelijk je magazijn leegknallen..?  Bij een plotselinge beweging jouw richting op, okee. Maar in dit voorbeeld? Nee, echt Amerikaans. Knallen omdat het kan.

Op basis van het filmpje zie je de jongen vallen op de oprit tussen de muurtjes in. Als ik dat dan vergelijk met de beelden uit het filmpje op Nu.nl kom je uit dat de jongen een meter of 4, misschien 6 van de agenten heeft afgestaan op het moment dat er geschoten werd.


De Tahoe is ongeveer 5.13 meter lang

Gericht vuur op de benen of waarschuwingsvuur is dan al niet meer reëel. Tijdens IBT hebben we een lesdag uitvoerig getraind op het werken met messen maar zelfs de snelste schutters kregen het niet voor elkaar iemand op 4 tot 5 meter afstand te raken en op tijd weg te stappen bij een aanval met een mes. Iemand die neergeschoten is gaat immers niet meer maar kan nog meters doorkomen. Was je wapen nog in je holster, dan had je toch wel een meter of 8 nodig en moest je tijdens het trekken van het wapen ook nog heel hard weg rennen.

De beste oplossing was om veel eerder te schieten. Direct bij aankomst hoor je de filmer al roepen dat ze de vuurwapens getrokken hadden en hoor je ze sommeren om het mes weg te leggen. In het filmpje stappen ze uit rond 1:26. Rond 1:30 hoor je ze voor het eerst "drop the knife" roepen. Vervolgens kan je jongen bijna 10 seconden ongehinderd op ze af komen voordat er voor het eerst geschoten wordt. Daar had eerder op geanticipeerd en geschoten kunnen worden. Er was bovendien nog ruimte om iets achteruit te gaan en zo de afstand tussen de agenten en de jongen te vergroten.

Vraag is natuurlijk ook wat de melding was en of daar beter op geanticipeerd had kunnen worden. De jongen heeft kennelijk twee blikjes drinken gestolen, maar staat daar rustig te wachten met de blikjes drinken op straat terwijl iemand die vermoedelijk van de winkel is verderop staat te kijken. De hele situatie lijkt van voor tot achter suicide by cop.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #5172 Gepost op: 21 augustus 2014, 22:29:00
Citaat van: Dinges link=msg=1290837 date=1408646871
Exact. Leer de cowboys eerst eens richten ipv paniekerig ''knallen''. ''Richten'' is misschien wat te zwaar, maar laten we onze Amerikaanse ''vrienden'' eens leren uit te schakelen. Man man man...

Op paramedic-gebied valt ook nog heel wat te winnen. Had laatst een paramedic uit L.A. op de wagen voor een paar uurtjes; we vielen van de ene verbazing in de andere.. en vice versa.

Vertel


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5173 Gepost op: 21 augustus 2014, 23:07:48
Citaat van: DiNozzo link=msg=1290848 date=1408651860
Gericht vuur op de benen of waarschuwingsvuur is dan al niet meer reëel. Tijdens IBT hebben we een lesdag uitvoerig getraind op het werken met messen maar zelfs de snelste schutters kregen het niet voor elkaar iemand op 4 tot 5 meter afstand te raken en op tijd weg te stappen bij een aanval met een mes. Iemand die neergeschoten is gaat immers niet meer maar kan nog meters doorkomen. Was je wapen nog in je holster, dan had je toch wel een meter of 8 nodig en moest je tijdens het trekken van het wapen ook nog heel hard weg rennen.
Toch denk ik dat deze situatie in Nederland anders was aangepakt. Zeker niet middels het doorzeven van het slachtoffer. Een noodweerschot in de benen is al een eerste stap, en ik heb niet de indruk dat de verdachte in dit filmpje als een dolle op de agenten af komt. Er was volgens mij genoeg tijd voor een gericht schot zonder gelijk een halve houder te verbruiken.

Ook opvallend dat de agenten blijven staan en niet naar achteren verplaatsen. Er is ruimte om te bewegen en om afstand te creëren. En bij de laatste +- vijf schoten is de verdachte al onderweg naar de grond of ligt hij al op de grond. Ik zie werkelijk waar geen enkele reden om die schoten nog te plaatsen.  

Maar goed, dat is misschien het verschil tussen Amerika en Nederland.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #5174 Gepost op: 21 augustus 2014, 23:37:56
Citaat van: Red link=msg=1290863 date=1408655268
Ook opvallend dat de agenten blijven staan en niet naar achteren verplaatsen. Er is ruimte om te bewegen en om afstand te creëren. En bij de laatste +- vijf schoten is de verdachte al onderweg naar de grond of ligt hij al op de grond. Ik zie werkelijk waar geen enkele reden om die schoten nog te plaatsen.  

Maar goed, dat is misschien het verschil tussen Amerika en Nederland.
Ja het is al een paar keer hier en in andere topic's gezegd, nederland is een van de weinige landen die echt een onderscheid heeft tussen noodweer en aanhoudingsvuur. Nu weet ik niet de precieze in's en out's van de training in amerika, maar wat ik begrijp is dat het wel veel meer offensiever is (al getrokken wapens bij staande houdingen), meer naar voren gericht bij schieten (hier word geleerd om meer terugtrekkend of dekkingszoekend te vuren), en daar word echt geschoten om iemand uit te schakelen niet om iemand te stoppen. Had dit in nederland zo gebeurt, ik weet zeer zeker van niet. Sta ik er van te kijken dat dit hier gebeurt, nee eigenlijk niet. Zeker in de hele sfeer staat men al gespannen en als er dan een melding komt waarbij bij aankomst iemand agressief reageert en (mogelijk) een wapen bij zich heeft plus deze komt ook naar de agenten toe dan snap ik zeer zeker de beslissing tot schieten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #5175 Gepost op: 22 augustus 2014, 01:48:06
Citaat van: DiNozzo link=msg=1290848 date=1408651860
Op basis van het filmpje zie je de jongen vallen op de oprit tussen de muurtjes in. Als ik dat dan vergelijk met de beelden uit het filmpje op Nu.nl kom je uit dat de jongen een meter of 4, misschien 6 van de agenten heeft afgestaan op het moment dat er geschoten werd.


De Tahoe is ongeveer 5.13 meter lang

Gericht vuur op de benen of waarschuwingsvuur is dan al niet meer reëel. Tijdens IBT hebben we een lesdag uitvoerig getraind op het werken met messen maar zelfs de snelste schutters kregen het niet voor elkaar iemand op 4 tot 5 meter afstand te raken en op tijd weg te stappen bij een aanval met een mes. Iemand die neergeschoten is gaat immers niet meer maar kan nog meters doorkomen. Was je wapen nog in je holster, dan had je toch wel een meter of 8 nodig en moest je tijdens het trekken van het wapen ook nog heel hard weg rennen.

De beste oplossing was om veel eerder te schieten. Direct bij aankomst hoor je de filmer al roepen dat ze de vuurwapens getrokken hadden en hoor je ze sommeren om het mes weg te leggen. In het filmpje stappen ze uit rond 1:26. Rond 1:30 hoor je ze voor het eerst "drop the knife" roepen. Vervolgens kan je jongen bijna 10 seconden ongehinderd op ze af komen voordat er voor het eerst geschoten wordt. Daar had eerder op geanticipeerd en geschoten kunnen worden. Er was bovendien nog ruimte om iets achteruit te gaan en zo de afstand tussen de agenten en de jongen te vergroten.

Vraag is natuurlijk ook wat de melding was en of daar beter op geanticipeerd had kunnen worden. De jongen heeft kennelijk twee blikjes drinken gestolen, maar staat daar rustig te wachten met de blikjes drinken op straat terwijl iemand die vermoedelijk van de winkel is verderop staat te kijken. De hele situatie lijkt van voor tot achter suicide by cop.
Ben ik met je eens. Ik denk alleen dat je wel vergeet dat de situatie van het doorlopen gebaseerd is op een rennende verdachte, deze verdachte kan echter nooit zo snel na het eerste schot bij de agenten komen. Ik verbaas me wekelijks over de Amerikaanse agenten die hun wapen gebruiken alsof het een notendoper is. Een shot in het been, hand/arm van de verdachte is eerder op zijn plaats dan hetgeen wat ik tijdens battlefield4 doe. :(
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #5176 Gepost op: 22 augustus 2014, 04:20:01
Citaat van: Red link=msg=1290863 date=1408655268
Toch denk ik dat deze situatie in Nederland anders was aangepakt. Zeker niet middels het doorzeven van het slachtoffer. Een noodweerschot in de benen is al een eerste stap, en ik heb niet de indruk dat de verdachte in dit filmpje als een dolle op de agenten af komt. Er was volgens mij genoeg tijd voor een gericht schot zonder gelijk een halve houder te verbruiken.

Ook opvallend dat de agenten blijven staan en niet naar achteren verplaatsen. Er is ruimte om te bewegen en om afstand te creëren. En bij de laatste +- vijf schoten is de verdachte al onderweg naar de grond of ligt hij al op de grond. Ik zie werkelijk waar geen enkele reden om die schoten nog te plaatsen.  

Maar goed, dat is misschien het verschil tussen Amerika en Nederland.

Zoals ik in mijn eerste reactie ook al zeg, ik snap dat je bij een gericht schot niet afwacht of die ene kogel raak is maar een double tap plaatst. Niet dom blijven doorschieten en al helemaal niet als hij al op de grond ligt.

Met dit incident en deze kogelregen kom je in NL niet weg en terecht.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #5177 Gepost op: 22 augustus 2014, 04:25:24
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1290885 date=1408664886
Ben ik met je eens. Ik denk alleen dat je wel vergeet dat de situatie van het doorlopen gebaseerd is op een rennende verdachte, deze verdachte kan echter nooit zo snel na het eerste schot bij de agenten komen. Ik verbaas me wekelijks over de Amerikaanse agenten die hun wapen gebruiken alsof het een notendoper is. Een shot in het been, hand/arm van de verdachte is eerder op zijn plaats dan hetgeen wat ik tijdens battlefield4 doe. :(

Iemand die zich ineens vol met zijn gewicht naar voren gooit is vanaf die afstand met een seconde bij je. Dan moet je snel wezen.
Waar ook nog voor gekozen had kunnen worden behalve achteruit lopen is bescherming houden achter het openstaande portier.

Nogmaals, hier ga je in dit land gewoom voor veroordeeld worden. Dit had op veel andere manieren opgelost kunnen worden. Toch denk ik dat je met een of twee en misschien wel drie schoten de situatie (niet dodelijk) had kunnen oplossen. Het schieten an sich is gerechtvaardigd. De hoeveelheid en de manier waarop niet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #5178 Gepost op: 22 augustus 2014, 12:08:27
mee eens, vergelijk het met dit filmpje in nederland bijvoorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=mfzu4oWmWSE

min of meer zelfde situatie, eerst waarschuwingsschot in de lucht, daarna 2 schoten op de benen.



Maargoed, uit ervaring weet ik dat het bijzonder moeilijk is om vanaf de zijlijn te staan en het daarom ook niet geheel gerechtvaardigd is om hierover te gaan lopen roepen. Maar dat het in NL anders aangeleerd wordt, ben ik erg blij om.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #5179 Gepost op: 22 augustus 2014, 17:23:20
Elk land heeft zijn eigen gebruiken dus je kan niet zomaar een parallel trekken tussen NL en USA. Dat heeft op zich ook weinig zin.

In België, bijvoorbeeld, is men hoe langer hoe meer (en ondertussen al erg fel) gekant tegen waarschuwingsschoten. Het risico dat vast hangt aan zo een kogel waarvan je niet weet waar ie uiteindelijk terecht zal komen, weegt niet op tegen het mogelijk afschrikwekkende effect van zo een waarschuwing. Zeker bij geoefende criminelen is dit effect trouwens vaak minimaal en hoe langer hoe meer dooft dit effect uit, beweert men in België.

Bij andere daders kan het afvuren van een waarschuwingsschot net de cascade van vuren en terugvuren in gang zetten. Er werd mij al vaak door politie-instructeurs gezegd: als je vuurt in een context waarbij je geen aanhoudingsvuur kent, dan is het om de schutter uit te schakelen (wat niet noodzakelijk doodschieten is) en dan blijf je vuren tot je zeker weet dat ie ook uitgeschakeld is. Iets dat niet altijd gemakkelijk meteen vast te stellen is.

En zo heeft elk land zijn eigen cultuur.