Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1993338 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Edwinvw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 594
Reactie #5840 Gepost op: 29 maart 2015, 22:12:05
Deze is niet blij....Dumpert: Lieve pliesiemevrouw wil niet gefilmd worden - http://www.dumpert.nl/mediabase/6647065/41c285c8/lieve_pliesiemevrouw_wil_niet_gefilmd_worden.html


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5841 Gepost op: 29 maart 2015, 22:21:14
Wat kunnen agenten/agentes toch moeilijk doen als het om filmen gaat. 98uiye


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5842 Gepost op: 29 maart 2015, 22:37:45
Niet alleen agenten.  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


guest15549

  • Gast
Reactie #5843 Gepost op: 29 maart 2015, 23:00:35
Gewaagd van meneer om met een iPhone zonder beschermend hoesje te filmen en zo uitdagend te doen... Ben bang dat de zwaartekracht won op 0:10..


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #5844 Gepost op: 30 maart 2015, 10:29:15
De mevrouw in kwestie wil aangifte doen, waarvan kan ze aangifte doen en wat wint ze daarmee?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5845 Gepost op: 30 maart 2015, 11:05:28
Citaat van: Red link=msg=1340380 date=1427661465
Niet alleen agenten.  998765
Klopt, je ziet/zag het regelmatig terug in Wegmisbruikers.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #5846 Gepost op: 30 maart 2015, 11:41:47
Citaat van: Job45 link=msg=1340400 date=1427704155
De mevrouw in kwestie wil aangifte doen, waarvan kan ze aangifte doen en wat wint ze daarmee?

Ze kan aangifte doen op basis van het portretrecht voor agenten. Ik hoor de meesten van jullie waarschijnlijk nu al lachen en denken "daar schiet ze niks mee op". Echter kan iedereen deze beelden nu vrij kijken, ook daar is niets mis mee. Pas wanneer de agente bijvoorbeeld met naam en toenaam genoemd wordt (privacy schending) en het optreden c.q. handelen van haar en de politie in het algemeen belachelijk gemaakt wordt en er agressief en dreigend gereageerd wordt dan kan ze behoorlijk ver komen met aangifte doen.
Het is aan de rechter dan om te bepalen of hij vindt of het "het vastleggen van politie-activiteiten" betreft of dat het "op een agressieve en dreigende manier het optreden van de politie" betreft.

Informatie gehaald uit wetteksten en jurisprudentie

Het hangt er maar echt vanaf wat de taak is. In onderstaande link is jurisprudentie te lezen over een rechtszaak waarbij agenten die flitswerkzaamheden uit aan het voeren waren werden gefotografeerd.
De fotograaf beloofde de agenten onherkenbaar in beeld te brengen, echter werd hij gearresteerd en werd zijn apparatuur in beslag genomen. Twee (2) jaar later is de fotograaf in gelijk gesteld en mochten de foto's (geblurd) zoals in eerste instantie bedoelt was, gepubliceerd worden.

Lees verder op: http://www.flitsservice.nl/cm_php/nieuws/nieuwsbericht.php?id=1818


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #5847 Gepost op: 30 maart 2015, 11:55:11
Citaat van: p2Elst link=msg=1340408 date=1427708507
Ze kan aangifte doen op basis van het portretrecht voor agenten. Ik hoor de meesten van jullie waarschijnlijk nu al lachen en denken "daar schiet ze niks mee op". Echter kan iedereen deze beelden nu vrij kijken, ook daar is niets mis mee. Pas wanneer de agente bijvoorbeeld met naam en toenaam genoemd wordt (privacy schending) en het optreden c.q. handelen van haar en de politie in het algemeen belachelijk gemaakt wordt en er agressief en dreigend gereageerd wordt dan kan ze behoorlijk ver komen met aangifte doen.
Het is aan de rechter dan om te bepalen of hij vindt of het "het vastleggen van politie-activiteiten" betreft of dat het "op een agressieve en dreigende manier het optreden van de politie" betreft.

Er klopt weinig van je verhaal.
Aangifte doe je van een strafbaar feit. Portretrecht is civielrecht en daarmee is dus geen aangifte mogelijk. Ook strafrechtelijke bevoegdheden zoals staandehouden, aanhouden en inbeslagname vervallen daarmee ook.

Een beroep op portretrecht op de openbare weg vereist ook dat iemand in zijn belangen beschadigd wordt, dus als hij bijvoorbeeld net uit het bordeel komt wandelen of een vrouw die topless ligt te zonnen. In een woning is het portretrecht strenger. Uit jurisprudentie blijkt al dat een agent zeer zelden een succesvol beroep op portretrecht kan doen, omdat deze een openbare functie bekleed.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #5848 Gepost op: 30 maart 2015, 12:11:09
Citaat van: Job45 link=msg=1340400 date=1427704155
De mevrouw in kwestie wil aangifte doen, waarvan kan ze aangifte doen en wat wint ze daarmee?
Citaat van: p2Elst link=msg=1340408 date=1427708507
Ze kan aangifte doen op basis van het portretrecht voor agenten.

Portretrecht is niet specifiek "voor agenten" maar voor elke persoon. Wel dienden agenten een grotere inbreuk op hun belangen te tolereren, als er foto's worden gepubliceerd waarop zij in het openbaar hun publieke taak uitvoeren.
Deze webpagina geeft een beknopte uitleg over het hoe en wat, qua portretrecht: http://blog.iusmentis.com/2013/09/04/wanneer-wordt-je-portretrecht-geschonden/.

Overigens doe je geen aangifte van een schending van je portretrecht omdat het om een civiel recht gaat. De agente zou dus degene die het filmpje publiceert zelf aansprakelijk moeten stellen. Pas als er niet voldaan wordt aan haar eis, kan ze naar de rechter stappen om haar recht af te dwingen. De rechter kijkt dan natuurlijk naar de belangen van beide partijen en doet een uitspraak.
Als mijn portretrecht geschonden is, kan ik dus niet naar de Politie gaan om aangifte te doen, maar moet ik zelf proberen om mijn recht te halen. (Op een normale manier natuurlijk ;) )

(Edit: DiNozzo was me voor :) )

Citaat van: p2Elst link=msg=1340408 date=1427708507
Het hangt er maar echt vanaf wat de taak is.
In mijn ogen is de context van publicatie meer bepalend, zoals je verder ook beschrijft. :)
Zolang het om een publieke taak gaat die in het openbaar wordt uitgevoerd, is publicatie in principe toegestaan. Hoewel er natuurlijk wel uitzonderingen kunnen zijn, bijv. agenten waarbij het herkenbaar in beeld komen terwijl ze hun taak uitvoeren, privé en/of beroepsmatig grote gevolgen kan hebben.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #5849 Gepost op: 30 maart 2015, 17:49:43
Als men zich niet zo druk maakt over eigenwijze burgers die filmen dan gebeurd er helemaal niets met het filmpje. Nu maakt deze collega zich "druk" en staat het op Youtube.  :-\