Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1986958 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #6400 Gepost op: 8 september 2015, 10:11:27
Citaat van: CopVR3 link=msg=1371081 date=1441678825
?????? Schietwaardig.

Ik ben het hier volledig me eens.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6401 Gepost op: 8 september 2015, 11:06:14
Citaat van: marsmello link=msg=1371055 date=1441660274
Dumpert - Belgische boeren hebben poep aan politie

http://www.dumpert.nl/mediabase/6680441/ad9facd0

Vraag me af of de ME bus nu echt naar achter werd geschoven of dat hij zelf het hazenpad kiest.


Dat laatste. Een gevaarlijke situatie voor het voetvolk tussen die twee voertuigen.

Overigens het voorruit van die tractor even aan diggelen gooien of eventueel schieten had die tractor wel doen afdruipen en een zou een hoop ongemak hebben voorkomen.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #6402 Gepost op: 9 september 2015, 09:58:58
Citaat van: CopVR3 link=msg=1371081 date=1441678825
?????? Schietwaardig.

Serieus? Het gaat best voorzichtig en langzaam. Voordat ze echt botsautootje gaan spelen is iedereen ook al opzij. Lijkt me dat je daarbij de vraag moet stellen of dodelijk geweld gepast is voor het doel, namelijk dat ze niet verder lopen dan die afzetting. Wat zit er achter die afzetting? Gaan er doden vallen als ze daar voorbij komen? Lijkt me allemaal niet. Eerder afdruip waardig dan schietwaardig. In zo'n situatie moet je je afvragen of je daar perse moet blijven staan met je linie of dat je terugtrekt en een nieuw plan maakt. En uiteindelijk is dat waterkanon genoeg. Blij dat ze daar minder trigger happy zijn dan sommigen hier... no offense.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #6403 Gepost op: 9 september 2015, 10:21:39


Serieus? Het gaat best voorzichtig en langzaam. Voordat ze echt botsautootje gaan spelen is iedereen ook al opzij. Lijkt me dat je daarbij de vraag moet stellen of dodelijk geweld gepast is voor het doel, namelijk dat ze niet verder lopen dan die afzetting. Wat zit er achter die afzetting? Gaan er doden vallen als ze daar voorbij komen? Lijkt me allemaal niet. Eerder afdruip waardig dan schietwaardig. In zo'n situatie moet je je afvragen of je daar perse moet blijven staan met je linie of dat je terugtrekt en een nieuw plan maakt. En uiteindelijk is dat waterkanon genoeg. Blij dat ze daar minder trigger happy zijn dan sommigen hier... no offense.

Heeft niks met trigger happy te maken. En dat no offence kun je wel achterwege laten als je hier zo'n opmerking wilt maken.
Je weet niet waar je over praat kennelijk.

Dat een situatie schietwaardig is wil niet zeggen dat er geschoten moet worden.
Jij trekt conclusies omdat je ziet dat het goed is afgelopen in het filmpje.
Er staan collegas tussen de gasgevende trekker en allemaal voertuigen van de ME. Als die 10 tons trekkers ineens vol gas hadden gegeven had dit plaatje er heel anders uit kunnen zien. Er wordt ingereden op politiemensen, die knel hadden kunnen zitten tussen de barricade en de andere voertuigen. Levensgevaarlijk.

En er is zelfs een politieagent gewond geraakt bij dit incident.

Schietwaardig? Ja.
Trigger happy? Nee.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6404 Gepost op: 9 september 2015, 10:42:45
Protesten van boeren en visserlieden verlopen zoals bekend uit de ervaringen nu eenmaal anders dan de standaard huis tuin en keuken protesten.
Deze mensen zijn financieel sterk gemotiveerd en beschikken over zwaarder materieel en materiaal wat ze ook meebrengen en dat dan ook wordt ingezet, daar moet je bij de voorbereiding en uitvoering van de "verdediging" als autoriteiten dan ook terdege rekening mee houden.

En als je dan een tractor met een schuiver ziet verschijnen, die komt niet plotseling uit de lucht vallen en had je via een paar verkenners kunnen zien aankomen, kun je raden wat de bedoeling is en al vooraf maatregelen tegen die tractor/boer kunnen nemen.


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Reactie #6405 Gepost op: 9 september 2015, 10:53:54
Citaat van: Thor link=msg=1371450 date=1441788165
Protesten van boeren en visserlieden verlopen zoals bekend uit de ervaringen nu eenmaal anders dan de standaard huis tuin en keuken protesten.
Zoals het gijzelen van je baas? Laten we zegen een minister oid?
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #6406 Gepost op: 9 september 2015, 11:14:13
Citaat van: Steven78 link=msg=1371431 date=1441785538
Serieus? Het gaat best voorzichtig en langzaam. Voordat ze echt botsautootje gaan spelen is iedereen ook al opzij.

Serieus? Zou jij rustig blijven staan als je bijvoorbeeld als voetganger zo'n voertuig langzaam en voorzichtig op je afkomt? Of doe je toch maar een stapje opzij?

Citaat van: CopVR3 link=msg=1371438 date=1441786899
Schietwaardig? Ja.

Uit interesse, vanuit welk punt van de geweldsinstructie vind je dit "schietwaardig"? Noodweer? Opdracht van bevoegd gezag?

Let wel, ik vind het gebruik van een landbouw voertuig in deze situatie levensgevaarlijk, maar ik verbaas me ook over het laten staan van manschappen terwijl er al een tijdje zulke voertuigen op de linie afkomen. Komt op mij over als een soort blufpoker met als inzet je ondergeschikten......
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6407 Gepost op: 9 september 2015, 11:49:27
Noodweer. Het is een lastige discussie. Die linie en afzetting staan er niet voor niets. Het is redelijk duidelijk dat "men" heeft bepaald dat dit de grens is voor de demonstranten. Als men dan toch besluit om geweld te gebruiken tegen deze linie, dan is het niet meer dan logisch om geweld terug te gebruiken. Terugtrekken is niet alfijd een optie, en met terugtrekken geef je ook een signaal af...en het is maar de vraag of je daf wil. in dit geval stopt de tractor en rujd hij achteruit, maar als hij wel door was gereden dan ga je toch al snel richting noodweer.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #6408 Gepost op: 9 september 2015, 12:12:51
Citaat van: Red link=msg=1371471 date=1441792167
Noodweer. Het is een lastige discussie.

Dank je wel voor de toelichting.
Bedoel je dan noodweer als individuele agent? Dus jij als agent in de linie die zelfstandig besluit om te schieten. Of kan een meerdere bevel geven om te schieten waarbij hij zich dan beroept op "noodweer"?

Ik vind het ook een lastige vraag omdat er duidelijk gevaar is maar wet en regelgeving hier eigenlijk weinig ruimte bieden aan het gebruik van vuurwapens.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6409 Gepost op: 9 september 2015, 12:40:32
Dat kan beide. Als individuele agent kan je noodweer schieten, maar de leidinggevende kan ook een commando geven waarbij het dienstwapen ter hand wordt genomen. Ook in Nederland zijn daar wel wat voorbeelden van, hoek van holland, en niet al te lang geleden bij de Arena met hooligans. Het daadwerkelijk schieten van noodweer is natuurlijk wel op eigen verantwoordelijkheid.

Ik denk dat de wetgever voldoende ruimte bied. Noodweer is noodweer, en als iemand fysiek op je inrijd (en dan ook nog eens met een tractor) dan kan je toch wel spreken over een gerichte poging om jou of je collega (ernstig)  te verwonden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.