1. Vragen staat vrij. Hij hoeft hem niet af te geven.
Akkoord, maar het is ten minste discutabel om dat als beveiliger te vragen om een paar redenen:
Ten eerste is die man een buitenlander en dus waarschijnlijk niet goed op de hoogte van de wettelijke status van een beveiliger.
Ten tweede wordt het innemen van het legitimatiebewijs gebruikt om "er voor te zorgen dat de tweede verdachter er niet van door gaat" terwijl hij netjes blijft staan en aan het discutabele verzoek voldoet. De beveiliger heeft al de wettelijke bevoegdheid om gepast geweld te gebruiken als de verdachte zich tegen de (discutabele) burgeraanhouding verzet.
2. Waarom is hij volgens jou buiten heterdaad?
Omdat de beveiliger met de chestcam de verdachte aanhoudt op basis van de verklaringen van het winkelpersoneel en het onmogelijk is dat hij zelf de (poging tot) diefstal heeft gezien.
Als het winkelpersoneel dit zou hebben gezien hadden ze zelf de dader kunnen aanhouden en onmiddelijk de politie bellen.
Volgens mij een beveiliger die het redelijk goed snapt. Ik hou wel van practische burgers die hun steentje bijdragen.
ID-kaarten vragen vind ik niet echt een teken van dingen goed snappen.
Begrijp me niet verkeerd, burgerparticipatie vind ik (bijna) altijd een goede zaak, maar het zou erg vervelend zijn als een dader vrij komt door dit soort dingen of dat het uit de hand loopt door een combinatie van een niet meewerkende persoon (niet afgeven legitimatie) en een overijverige beveiliger.