Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 2005369 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6800 Gepost op: 4 mei 2016, 22:16:30
Citaat van: RS496 link=msg=1422269 date=1462391322
Jezus christus te paard zeg..

- ID bewijs vragen en bijhouden
- Aanhouding buiten heterdaad
- Niet op de beelden te zien maar allicht mishandeling of wederrechtelijke vrijheidsberoving
Dat is wel een heel stellige aanname.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #6801 Gepost op: 4 mei 2016, 22:17:18
ARNHEM - Een wildwestachtervolging door Arnhem die eindigde in winkelcentrum Presikhaaf. De politie schreef op Facebook: 'Het is een wonder dat er niemand gewond is geraakt bij deze achtervolging'. De vraag die veel mensen bezighoudt na de hardhandige aanhouding: moest dat met zoveel geweld?

Even terug naar het begin.

Als een alerte voorbijganger dinsdagavond ziet dat er metaal wordt gestolen in Duiven, komt de politie in actie. Wat volgt is een achtervolging van de verdachte auto door meerdere politiewagens, eerst over de A12 en later door Velp en Arnhem. De dollemansrit eindigt bij het winkelcentrum.

Drie politiewagens raken flink beschadigd en een scooter belandt onder een van de auto's. De scooterbestuurder kan zich ternauwernood in veiligheid brengen.

Lees hier meer over de achtervolging in Arnhem
'Als je nou gewoon stopt!' kopt de politie vervolgens boven een bericht op de Facebookpagina van de politie Arnhem-Noord. Veel mensen zijn getuige van de crash die eindigt met een boel verwrongen staal en een gewelddadige aanhouding, waarbij een agent inzet van de wapenstok niet schuwt. Het duurt dan ook niet lang voor de eerste filmpjes van het incident opduiken.

'Man vormde nog gevaar'
Tijdens de aanhouding schreeuwt een aantal mensen dat de politie moet stoppen met het slaan van de verdachte. Op de Facebookpagina van Omroep Gelderland vinden veel mensen het optreden van de politie prima.

De politie wil zelf in ieder geval niet spreken van overdreven geweld, omdat de man stoptekens negeerde en als een wilde over de weg reed.

Hij bracht levens in gevaar, vindt de politie. En dus moest hij worden gestopt. Toen de verdachte eenmaal klem zat, verzette hij zich bij zijn aanhouding. 'Zolang de man niet aangehouden is, vormt hij nog steeds een gevaar', licht een politiewoordvoerder het optreden van de agent in burger toe.

Video in de link: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2109488/Agent-met-wapenstok-slaat-erop-los-na-achtervolging-Arnhem-was-dat-echt-nodig

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #6802 Gepost op: 4 mei 2016, 23:12:48
Citaat van: RS496 link=msg=1422269 date=1462391322
Jezus christus te paard zeg..

- ID bewijs vragen en bijhouden
- Aanhouding buiten heterdaad
- Niet op de beelden te zien maar allicht mishandeling of wederrechtelijke vrijheidsberoving

1. Vragen staat vrij. Hij hoeft hem niet af te geven.
2. Waarom is hij volgens jou buiten heterdaad?
3. ...???

Volgens mij een beveiliger die het redelijk goed snapt. Ik hou wel van practische burgers die hun steentje bijdragen.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6803 Gepost op: 5 mei 2016, 00:04:48
Citaat van: enrico1972 link=msg=1422239 date=1462379323
Zelfs een beveiligingsbedrijf gaat nu al soort van GoPro filmpjes maken en online zetten en is zo brutaal/slim/gehaaid om bij buitenlanders een ID-kaart te vragen.

http://www.youtube.com/watch?v=T3gH0fvVED8
Red Security

Ik ga er verder weinig op zeggen behalve dat dit hetzelfde beveiligingsbedrijf is wat een rode lichtbalk heeft omdat de naam van het bedrijf begint met Red.  :-X
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

guest15549

• Gast
Reactie #6804 Gepost op: 5 mei 2016, 22:02:33
Citaat van: Matth link=msg=1422289 date=1462396368
1. Vragen staat vrij. Hij hoeft hem niet af te geven.
Akkoord, maar het is ten minste discutabel om dat als beveiliger te vragen om een paar redenen:
Ten eerste is die man een buitenlander en dus waarschijnlijk niet goed op de hoogte van de wettelijke status van een beveiliger.
Ten tweede wordt het innemen van het legitimatiebewijs gebruikt om "er voor te zorgen dat de tweede verdachter er niet van door gaat" terwijl hij netjes blijft staan en aan het discutabele verzoek voldoet. De beveiliger heeft al de wettelijke bevoegdheid om gepast geweld te gebruiken als de verdachte zich tegen de (discutabele) burgeraanhouding verzet.

Citaat
2. Waarom is hij volgens jou buiten heterdaad?
Omdat de beveiliger met de chestcam de verdachte aanhoudt op basis van de verklaringen van het winkelpersoneel en het onmogelijk is dat hij zelf de (poging tot) diefstal heeft gezien.

Als het winkelpersoneel dit zou hebben gezien hadden ze zelf de dader kunnen aanhouden en onmiddelijk de politie bellen.

Citaat
Volgens mij een beveiliger die het redelijk goed snapt. Ik hou wel van practische burgers die hun steentje bijdragen.
ID-kaarten vragen vind ik niet echt een teken van dingen goed snappen.

Begrijp me niet verkeerd, burgerparticipatie vind ik (bijna) altijd een goede zaak, maar het zou erg vervelend zijn als een dader vrij komt door dit soort dingen of dat het uit de hand loopt door een combinatie van een niet meewerkende persoon (niet afgeven legitimatie) en een overijverige beveiliger.

Prio1

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #6805 Gepost op: 5 mei 2016, 22:20:59
Bron: AT5 / Dumpert
Een man - met een gouden tand - is dinsdagavond, na zijn arrestatie, voor de politie op de vlucht geslagen in de richting van de Verbindingsdam. Agenten hadden hem toen al handboeien omgedaan.
De politie had een melding gekregen van een mishandeling op de Oostelijke Handelskade. Eenmaal ter plaatse werden meerdere personen aangehouden. Om nog onduidelijke reden wist één van hen te ontkomen. De man was toen al in de boeien geslagen.

Nadat de man op de vlucht sloeg in de politie een Burgernetactie gestart. Rond 21.00 uur zag een deelnemer van Burgernet de man. Hij stond te wachten op een tram. Agenten konden hem daarop aanhouden. Een vrouw heeft zich bij de politie gemeld. Zij zou het slachtoffer van de mishandeling zijn.
http://www.dumpert.nl/mediabase/6764363/f5c3e408/agent_trekt_verdachte_aan_de_haren_naar_de_grond.html
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #6806 Gepost op: 6 mei 2016, 09:31:42
Citaat van: RS496 link=msg=1422410 date=1462478553

Omdat de beveiliger met de chestcam de verdachte aanhoudt op basis van de verklaringen van het winkelpersoneel en het onmogelijk is dat hij zelf de (poging tot) diefstal heeft gezien.

Als het winkelpersoneel dit zou hebben gezien hadden ze zelf de dader kunnen aanhouden en onmiddelijk de politie bellen.

Heterdaad zegt alleen maar iets over het tijdsbestek. Een ieder mag aanhouden op heterdaad. Ook als dat is op waarnemingen van een ander.

Rewind

• HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
Reactie #6807 Gepost op: 8 mei 2016, 16:19:39
De Marechaussee heeft een oefening georganiseerd in het Duitse Weeze. Artikel met foto's: Lowlands Grenade 2016
500 mannen en vrouwen uit 30 landen hebben geoefend hoe internationale politeorganisaties kunnen bijdragen aan de politie in stabiele gebieden.

Video impressie:
! No longer available
Bron: defensie

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #6808 Gepost op: 8 mei 2016, 16:34:00
Citaat van: RS496 link=msg=1422410 date=1462478553

ID-kaarten vragen vind ik niet echt een teken van dingen goed snappen.
Dat is geen criterium voor het aanhouden buiten heterdaad. Sterker nog, dat zou betekenen dat bijna elke aanhouding door de politie buiten heterdaad is.
Man overvalt winkel met een mes. Man loopt weg. Omstander volgt hem op veilige afstand. Politie komt en houdt man aan. Gewoon heterdaad.

Heterdaad gaat over het tijdsbestek. Heterdaad is op het moment of kort nadat het misdrijf gepleegd is of ontdekt wordt (128 SV). Uit jurisprudentie blijkt dat heterdaad door gaat zolang er onophoudelijk gezocht wordt naar de verdachte. Dan kunnen er meerdere uren over gaan. Ga je over dagen praten wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Verder heeft de winkel bepaalde bevoegdheden om bijvoorbeeld een winkelverbod uit te delen. Daarvoor mogen zij ook vragen om een identiteitsdocument om te voorkomen dat er fouten gemaakt worden. Ze mogen het alleen niet afdwingen maar daar is hier ook geen sprake van.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

sylvester1986

• Gast