Ambulances bij verpleeg- en verzorgingshuizen.....

Auteur Topic: Ambulances bij verpleeg- en verzorgingshuizen.....  (gelezen 3480 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2006, 22:53:13
Let wel: student HBO-V... Studenten hebben niet echt een hoog aanzien  ::)
Arts  www.alphalog.nl


shez

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2006, 21:12:43
Bedankt voor al jullie reacties....maar mijn vraag was: Komen jullie als ambulance personeel dit soort situaties wel vaker tegen?


Wilma

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2006, 23:05:39
Mischien is het handig als je heel zeker overkomt als je iets ontdekt, niet betweterig of met alleen dure termen. Ik bedoel dit niet negatief maar vaak is duidelijkheid heel belangrijk. Ik werk in de thuiszorg en als ik iets niet vertrouw bel ik ook de dokter. Ik heb doorgekregen dat je heel duidelijk en diagnose moet zeggen waaruit blijkt dat het ernstig is. Zoals laatst ik kwam bij een mevrouw binnen ze lag in bed en had pijn op de borst. Ik heb de huisarts post gebeld en inderdaad kwamen ze binnen een kwartier aan, de huisarts heeft haar met een ambulance naar het ziekenhuis laten brengen.
Maar ik weet ook dat er huisartsen zijn die zelfs wijkverpleegkundigen niet serieus nemen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2006, 10:41:04
En toch is het vaak frapant, dat "nieuwe" verzorgenden, symptomen van zorgvragers anders zien dan de regulaire verzorgenden/ verpleegenden. De vaste verzorging ziet een zorgvrager eigenlijk niet achteruit gaan. Dat is een proces van dagen en soms weken waarbij de zorgvrager achteruit gaat. Nieuwe blikken zien vaak een geheel ander beeld. Zeker diegene die ook dan nog eens net uit de zogenaamde schoolbanken komen. Voor hun zijn parameters van essentieel belang. Zeker deze perioden van warmte is dat zeer schokkend in verschillende verpleeg- en verzorgingshuizen. De zorgvragers waar wij komen zijn al in een dusdanig slechte conditie dat wij ons frequent afvragen hoe dat is gekomen en waarom men dit niet eerder heeft geconstateerd. Als je vervolgens dan verder over die afdelingen loopt dan denk je dat het volgende vervoertje niet lang op zich zal laten wachten.

Maar ook huisartsen kennen de zorgvrager vaak al een langere periode. En kunnen bepaalde symptomen niet goed herkennen omdat ze de voorgeschiedenis van de zorgvrager meenemen en daardoor een "gekleurde" anamnesie hebben.

Das hetzelfde als je een melding krijgt van een gevallen fietser en de CPA gaat door dat het een neurotrauma is. De hele zooi komt in actie en ter plaatse ga je aan de slag. Maar uiteindelijk is het gewoon een hypo die van de fiets is gevallen.

RR (soms is een neuro-trauma leuker 8))
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2006, 14:51:19
Een mip melding mag ik niet maken en rapporteren in de zorgdossiers ook niet... ik heb dus eigenlijk geen poot om op te staan...of wel?



Als HBO-V'er niet?  :o, ik MBO-V heb tot nu toe in al mijn stage's en werkplekken gewoon mogen Rapporteren (moest eigenlijk zelfs), een een MIP is bij mij nog niet voorgekomen dat die gemaakt moest worden, maar dit wordt toch gedaan door de DD Teamleidster/Teamleider  ;)


shez

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2006, 16:24:12
k ben aangenomen als ass. helpende...DUS mag ik niet rapporteren en een mip maken.... ongeacht of ik HBO-V studeer of niet...Maar nogmaals....daar gaat het niet om!


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2006, 14:42:30
k ben aangenomen als ass. helpende...DUS mag ik niet rapporteren en een mip maken.... ongeacht of ik HBO-V studeer of niet...Maar nogmaals....daar gaat het niet om!

bij ernstig falen mag zelfs een leek klachten indienen of naar de leidinggevende van de verzuimende persoon gaan.. wellicht tijd om eens met meer partijen te gaan praten over de manier waarop er met meldingen wordt omgegaan?
Politie Aspirant niveau 4


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2006, 21:36:14
En een mip-melding mag volgens mij iedereen maken. Komt zelfs voor dat de apotheek een mipmelding maakt als geschreven recepten doorgestreept zijn.
Let wel, een mip melding is niet om mensen aan de schandpaal te nagelen, maar om het hiaat in de zorgsituatie naar boven te brengen en hierop in te spelen door ander of beter materiaal afspraken of opleidingen.
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2006, 17:23:09
hier speelt niet alleen het mogen een rol, maar ook dat van uit een afhankelijke positie een "verkeerde snaar wordt geraakt.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2006, 17:25:19
(communicatie)problemen aankaarten kan ook op een constructieve manier
Politie Aspirant niveau 4