Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?

Auteur Topic: Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?  (gelezen 80947 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Jij gaat er vanuit dat alles gebeurd als het zo uitkomt..maar, sta je wel eens stil bij de tijd die er nodig is om dergelijke zaken te organiseren, een afscheid of jubileum gaat meestal in het "diepste" geheim de betreffende persoon voelt vaak wel aan zijn water dat er wat in de lucht hangt maar wat precies zal altijd publiekgeheim zijn bij de organisatoren.

Het aanvragen van een ontheffing duurt gemiddeld genomen toch snel een week of 8 en soms nog langer (ik vraag ontheffingen in verschillende gemeenten, als daar noodzaak toe is, en soms ben ik al een half jaar bezig voor ik er een ontvangen heb dat komt vaak niet door een trage vergunningverlener maar door het traject dat ik moet uitzoeken bij wie ik precies moet zijn) en dat alleen voor een speciaal geval ... dus voor een voertuig dat rijd voor een persoon.

Voor grote evenementen als brandweerdag Almere, en dat wordt georganisserd door jongens en meiden die de klappen van de zweep kennen en het al jaren doen, is men al zeker 6 maanden voor dato bezig met het aanvragen van van alles en nog wat. Het zijn dus eigenlijk nimmer situaties waarbij het allemaal "zo uitkomt"
Denk bijvoorbeeld buiten het gebruik van de OGS maar eens aan de verkeersmaatregelen die genomen moeten worden of lokaties die gepasseerd worden waar het gebruik van de OGS absoluut, ondanks een ontheffing, ongewenst is.

Kortom dergelijke evenementen vallen niet uit de lucht, en natuurlijk zullen er organisaties zijn die sommige dingen als normaal ervaren zo ook bij de brandweer en andere hulpdiensten maar die worden vanuit de meldkamer echt wel terug gefloten (ervaring)

Misschien zou je, behalve mijn eerdere uitnodiging aannemen, eens een kijkje achter de schermen van een dergelijk evenement moeten nemen en voor 1 editie mee lopen met de organisatoren.
Ik durf te wedden dat je dan voor 90% van de evenementen waarbij met OGS wordt gereden zult ontdekken dat men echt niet over 1 nacht ijs gaat
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Lees even de eerdere / eerste reacties   daar kan je echt lezen dat er (meestal) geen ontheffing wordt aangevraagd.
Zeker vanuit de beroeps niet, onnodig, ze doen het al jaren zo (traditie)  e.d.  

Dat mensen zoals jij wel ontheffing aanvragen : 100 punten.     (ik geloof je)     Maar als je het niet doet heb je (waarschijnlijk) een probleem.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Als er geen ontheffingen zijn aangevraagd dan mag het niet punt maar, voor het gebruik van de OGS kan het zijn dat een evenementenvergunnig kan volstaan en dat er niet perse een ontheffing voor de OGS noodzakelijk is, zie dit bijvoorbeeld als de carnavalsoptocht het voortbrengen van geluid (muziek) zal daar via de evenementenvergunning zijn toegestaan en daar zit net de kneep met een optocht van de hulpverlening, het is een optocht en dus een gesloten stoet al of niet met medewerking van de politie en dus zal er geluid voortgebracht mogen worden, het muziekkorps dat mee loopt, de geluidsinstallatie van het bordes waar het defile afgenomen wordt en tja.... daar valt dan ook het gebruik van de OGS onder fatsoenshalve zal e.e.a. bij de meldkamer bekent zijn (immers het betreffende korps is waarschijnlijk ook buitendienst)

Maar dit alles is theorie de praktijk zou best zo kunnen zijn dat er voor jubilea en afscheid geen ontheffing is aangevraagd en dan zou er strikt genomen zo maar een verbaal kunnen volgen (ik heb me ergens laten vertellen dat oneigenlijk gebruik van OGS € 1800.== bedraagt maar dat weten de heren in het blauw vast beter) of dat verbaal ook werkelijk zal volgen..... ik denk het niet het zou de onderlinge verstandhoudingen tussen de politie en hulpdiensten niet erg ten goede komen denk ik.

Het eerste probleem voor jou is alleen hoe kom je er achter of er een ontheffing is verleend...

- vragen bij het korps of ze de ontheffing kunnen overleggen
- vragen bij de wegbeheerder of een ontheffing is verleend

Het tweede probleem voor jou wordt het handhaven

- agent maakt gebruik van de bevoegdheden en schrijft niet, dat kun jij niet afdwingen
- agent was niet terplaatse en het verbaal dient opnaam uitgeschreven te worden, niemand heeft met zijn handjes aan de knoppen gezeten het gebeurde waarschijnlijk spontaan we zullen het voertuig laten controleren....en welk voertuig was het ...
- de meldkamer kan hooguit melden dat het bewuste korps e.e.a. niet meer mag doen want ook zij zien niet wie en welk voertuig het is geweest

Waar zit voor jou in voorkomend geval de winst.... het gebeuren is verleden, het gebruik kan niet ongedaan gemaakt worden de eventuele overlast is opgehouden te bestaan....

Waar het mijzelf betreft tonen de ontheffingen zelfs het kromme van de wetgeving aan aangezien ik ontheffing krijg voor het op de openbareweg in werking hebben van iets wat ik (wettelijk) niet eens op het voertuig aanwezig mag hebben in een van de vergunning is dit zelfs expliciet opgenomen oplast van de plaatselijke gendarmerie
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ten eerste als we naar de reactie's lezen blijkt er niet onomstotelijk of er wel of geen ontheffing is aangevraagd. Natuurlijk zijn er wel gevallen bekend dat daar geen sprake van was, maar om er dan maar vanuit te gaan dat dit meestal zo is.... Erg kort door de bocht, lijkt mij. Zoals in de meeste topics kunnen we geen goed oordeel vellen over de situatie's. Dit komt omdat men een korte omschrijving neerzetten over wat er is gebeurd. Hierdoor missen we veel informatie, die misschien wel degelijk van groot belang is. Zo zou het kunnen zijn dat de leidinggevende een ontheffing hebben gekregen voor het afscheidsritje of de verjaardag, alleen dit niet bekend hebben gemaakt aan de collega's die er aan deelnemen. Mogelijk omdat zij dit in eerste instantie inschatten dat dit niet terzake doet. Daarbij weet ik ook uit ervaring dat men er melding van maakt bij het plaatselijke politiebureau.

Ook voor traditie's worden er ontheffingen aangevraagd. Kijk maar naar de intocht van sinterklaas. Denk wel de bekendste traditie van Nederland, waarbij het verkeer toch wel ernstig ontregeld wordt door afzettingen en omleidingen. Maar daar wordt gewoon ieder jaar netjes een ontheffing voor afgegeven door de gemeente. Waarom zou dit dan niet ook voor andere traditie's gedaan worden.

Daarbij wil ik wel een kanttekening maken, want persoonlijk denk ik wel dat je in een kleine gemeente meer kans hebt op een ontheffing dan in een grote gemeente. Doelend op het doel van deze topic.

@Kusje
Het rijden met OGS op afgesloten terrein is een heel leuk idee, maar niet realiseerbaar. Kijk alleen naar Dreamnight@thezoo zoals het volgens mij tegenwoordig heet. Hierbij gaan de kinderen in HV-voertuigen naar een dierentuin. Dit is ooit begonnen met Artis in Amsterdam. De kinderen kwamen vanuit alle windstreken naar Artis toe in HV-voertuigen met OGS. Daarbij zie je soms een stoet van 10 of meer voertuigen en allemaal met OGS aan. Op het moment dat ze bij Artis aankomen mogen ze GRATIS Artis in. Het park is dan alleen open voor de deelnemers van Dreamnight. In het park staan dan ook nog enkele HV-voertuigen opgesteld. Dit kan gaan van een simpele Golf met striping van een wijkteam tot een pantserwagen van de KMar. Daarnaast natuurlijk ook de voertuigen van de brandweer, ambulancediensten en NRK.
Zo'n rit kan dus niet op een afgesloten terrein! Daarbij worden de voertuigen begeleidt door motorrijders van de KMar en politie.

Verder wil ik aan iedereen aangeven dat het mij zinsloos lijkt om mensen persoonlijk aan te vallen. Je kan en mag natuurlijk je mening ventileren maar hou het wel terzake.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
...
- de meldkamer kan hooguit melden dat het bewuste korps e.e.a. niet meer mag doen want ook zij zien niet wie en welk voertuig het is geweest

De meldkamer staat hier volledig buiten. En er kan weldegelijk terug gezien worden welk voertuig wanneer met OGS heeft gereden, soms kun je zelfs nog terughalen welke chauffeur het is geweest.
In steeds meer brandweervoertuigen komen black-boxen die dat allemaal registreert, onze chauffeurs hebben zelfs een persoonlijke electronische tag die ze op een contact moeten houden in het voertuig alvorens zij wegrijden met het voertuig.
Dit systeem registreert ook of er met OGS is gereden, dus als ze willen is alles terug te halen. ;)

Maar dat hoeft dan niet aangezien korpsleidingen en gemeentes op de hoogte zijn van het gebeuren.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
De meldkamer staat hier volledig buiten. En er kan weldegelijk terug gezien worden welk voertuig wanneer met OGS heeft gereden, soms kun je zelfs nog terughalen welke chauffeur het is geweest.
In steeds meer brandweervoertuigen komen black-boxen die dat allemaal registreert, onze chauffeurs hebben zelfs een persoonlijke electronische tag die ze op een contact moeten houden in het voertuig alvorens zij wegrijden met het voertuig.
Dit systeem registreert ook of er met OGS is gereden, dus als ze willen is alles terug te halen. ;)

Maar dat hoeft dan niet aangezien korpsleidingen en gemeentes op de hoogte zijn van het gebeuren.

En bedankt was voor mij niet bekent maar eigenlijk wel logisch
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
En bedankt was voor mij niet bekent maar eigenlijk wel logisch
Ik weet ook niet of alle korpsen/regio,s er al mee werken. Wij werken er nu een paar jaar mee, en een poos geleden zijn die electronische tags erbij gekomen. ;)


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Het zijn totaal geen argumenten om OGS voor dit soort dingen te gebruiken: het zijn gevoelskwesties, die als "argument" wordt gebruikt.

Gevoelskwesties?! Reageer eens op mijn objectieve argumentatie. Of is dat niet wat je wil horen?


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Ik denk dat ik al genoeg reageert heb   ook door jouw bijdrage ben ik niet van mening verandert.      Sorry?


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Ik denk dat ik al genoeg reageert heb   ook door jouw bijdrage ben ik niet van mening verandert.      Sorry?
Je hebt alleen gereageerd op de emotionele argumenten. Niet op de argumentatie die uitlegt hoe eea in de wet is verwerkt.

Gemiste kans.