Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?

Auteur Topic: Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?  (gelezen 80933 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Ik versprak... uh, vertypte mij. Ik bedoel niet onze ontheffing maar de vrijstelling O0 En dat is er bij de politie op verkeersgebied maar 1: een algehele.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Je hoeft mij niet uit te leggen wat er in een dergelijke ontheffing staat.... ik kan je er zo'n 300 overleggen  998765 voor het blauw. Dat is ook niet mijn punt. Het punt wat ik wilde maken is dat bij lange niet elke diender weet dat dergelijke ontheffingen bestaan. Derhalve kun en mag je zeker van een burger niet verwachten dat die van dergelijke ontheffing het bestaan weet.

Als voorbeeld een van de vele die we in ons voertuig hebben liggen, hier komt direct uit voort dat in ons geval ook geen andere chauffeur met blauw op het voertuig aanwezig de weg op mag aangezien de ontheffing (wat je waarschijnlijk niet wist neem ik aan) op naam EN kenteken is afgegeven. En dit is dan alleen nog het aanwezig hebben van blauw.

Waar zelfs nog meer dienders niet van weten is dat ze ook afgegeven worden voor het gebruik van OGS op de openbareweg (ook die heb ik in bezit zij het inmiddels ruim verlopen) in dergelijke gevallen worden ze afgegeven op:
- Naam
- Kenteken
- Wegvak(ken) soms zelfs tussen twee huisnummers
- Tijdvak
- Beperking van geldigheid als de verkeersintensiteit te groot is of wanneer de veiligheid in gevaar kan komen.
Dat betekent dat wanneer IK een ongeval veroorzaak met in werking zijnde OGS mijn ontheffing per direct vervalt omdat de veiligheid kennelijk in gevaar is gebracht. In geval van controle ben je als houder even zogoed nog afhankelijk van de "grillen" van de diender want die bepaald uit eindelijk of aan alle voorwaarden is voldaan....

Daarkomt bij dat de huidige wetgeving zich niet meer uitspreekt over het voeren door aangewezen diensten (dit was juridisch niet waterdicht want voeren is volgens juriprudentie - schrijf je het zo - het inwerking hebben van) maar over het aanwezig hebben van armaturen ten behoeve van blauwe zwaai en of knipperlichten.
In het kader van die discussie kun je een hoop terug vinden in dit topic :Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen wat inmiddels zo'n 11 pagina's beslaat en nog steeds loopt bij het ministerie V en J



Even de advocaat van de duivel spelen, hoor. Want ik draag jou initiatief en het KBF een heel erg warm hart toe. Maar in jou beschikking staat dat je het OGS niet mag gebruiken. Het woordje niet, staat zelfs benadrukt als dikgedrukt.

Dus tijdens het KBF overtreedt jij je beschikking (op de rijkswegen). Maar dat is even de letter van de wet. Of heb jij je OGS niet aan tijdens de ritten?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Duiveltje toch  e050

De ontheffing van het KBF geven aan dat er vanuit de politie en (vorig jaar) VNG intergrale toestemming is gegeven voor het gebruik van OGS. In dat geval valt ook de KLF onder de ontheffing voor het gebruik. De ontheffing van het KBF is dus aanvullend.
Mijn "eigen" beschikking geeft mij toestemming om het tijdesn de rit naar het verzamelpunt en vandaar naar huis aanwezig te hebben maar op die zelfde stukken niet te gebruiken. Tijdens de rit van het KBF valt de KLF onder de ontheffing van het KBF dat is vooral om het makkelijk te maken en te houden  098uo
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Je hoeft mij niet uit te leggen wat er in een dergelijke ontheffing staat.... ik kan je er zo'n 300 overleggen  998765 voor het blauw. Dat is ook niet mijn punt. Het punt wat ik wilde maken is dat bij lange niet elke diender weet dat dergelijke ontheffingen bestaan. Derhalve kun en mag je zeker van een burger niet verwachten dat die van dergelijke ontheffing het bestaan weet.

Als voorbeeld een van de vele die we in ons voertuig hebben liggen, hier komt direct uit voort dat in ons geval ook geen andere chauffeur met blauw op het voertuig aanwezig de weg op mag aangezien de ontheffing (wat je waarschijnlijk niet wist neem ik aan) op naam EN kenteken is afgegeven. En dit is dan alleen nog het aanwezig hebben van blauw.

Waar zelfs nog meer dienders niet van weten is dat ze ook afgegeven worden voor het gebruik van OGS op de openbareweg (ook die heb ik in bezit zij het inmiddels ruim verlopen) in dergelijke gevallen worden ze afgegeven op:
- Naam
- Kenteken
- Wegvak(ken) soms zelfs tussen twee huisnummers
- Tijdvak
- Beperking van geldigheid als de verkeersintensiteit te groot is of wanneer de veiligheid in gevaar kan komen.
Dat betekent dat wanneer IK een ongeval veroorzaak met in werking zijnde OGS mijn ontheffing per direct vervalt omdat de veiligheid kennelijk in gevaar is gebracht. In geval van controle ben je als houder even zogoed nog afhankelijk van de "grillen" van de diender want die bepaald uit eindelijk of aan alle voorwaarden is voldaan....

Daarkomt bij dat de huidige wetgeving zich niet meer uitspreekt over het voeren door aangewezen diensten (dit was juridisch niet waterdicht want voeren is volgens juriprudentie - schrijf je het zo - het inwerking hebben van) maar over het aanwezig hebben van armaturen ten behoeve van blauwe zwaai en of knipperlichten.
In het kader van die discussie kun je een hoop terug vinden in dit topic :Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen wat inmiddels zo'n 11 pagina's beslaat en nog steeds loopt bij het ministerie V en J



Ik denk dat wij langs elkaar heen praten. Ik snap dat jij alles netjes voor elkaar hebt. Het ging mij meer om het algemene. Daarom ben ik ook van mening dat een diender dat niet allemaal hoeft te weten. Als hij het veortuig aan de kant zet, krijgt hij die ontheffing wel te zien... Dat was mijn punt. Ik kan een project zoals het jouwe alleen maar steunen. Ik vind het geweldig om dit soort oude voertuigen in eer hersteld te zien.

Groeten Chris
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Duiveltje toch  e050

De ontheffing van het KBF geven aan dat er vanuit de politie en (vorig jaar) VNG intergrale toestemming is gegeven voor het gebruik van OGS. In dat geval valt ook de KLF onder de ontheffing voor het gebruik. De ontheffing van het KBF is dus aanvullend.
Mijn "eigen" beschikking geeft mij toestemming om het tijdesn de rit naar het verzamelpunt en vandaar naar huis aanwezig te hebben maar op die zelfde stukken niet te gebruiken. Tijdens de rit van het KBF valt de KLF onder de ontheffing van het KBF dat is vooral om het makkelijk te maken en te houden  098uo

Helder! Een stukje info die ik niet tot mijn beschikking had. Daarnaast ging ik er al vanuit dat het KBF hun zaakjes wel in orde hadden. Goed om te horen! Alsvast heel veel plezier! Ik weet dat het nog even wachten is.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
@  Chris.

Dan hebben we het idd over het zelfde maar omschrijven het anders maakt niet uit het is toch goed gekomen.

@ Pully.

KBF heeft e.e.a. prima voor elkaar maar, ook als particulier kun je ontheffing krijgen voor het gebruik van de OGS. Die ontheffing wordt ook afgegeven door de wegbeheerder net als die voor het aanwezig hebben van blauw. Op het moment van het gebruik dien ik in pricipe dus twee ontheffing te kunnen overleggen bij een controle, een voor het hebben van en een voor het gebruik van. Ik zal eens in mijn PC duiken of ik de ontheffing van 2011 van de gemeente Barneveld nog kan vinden dat is er namelijk een die helemaal grappig is. Ontheffing verleend door de gemeente voor het gebruik maar de plaatselijke hermandad wilde wel vermeld zien dat ik het eigenlijk helemaal niet mocht hebben en dat ik daarvan op de hoogte was. Kortom een ontheffing voor het gebruik van iets wat ik helemaal niet (officieel gezien) kon gebruiken omdat ik het niet mocht hebben  0098
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Citaat van: TheDavey100 link=msg=1173429 date=1371223833
Brandweer komt me even feliciteren voor mijn diploma

Brandweer komt me feliciteren met mijn havo diploma  >:D
zozo.... Twee wagens met OGS door een woonwijk heen.... Nu maar wachten op de eerste reacties hier  ::)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
De brandweermannetjes zijn wel erg heet gewassen ...


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
We noemen ze jeugdleden.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Citaat van: DvdW link=msg=1173452 date=1371228282
zozo.... Twee wagens met OGS door een woonwijk heen.... Nu maar wachten op de eerste reacties hier  ::)

Achjo, wees blij dat ze bij de brandweer ook nog een beetje menselijk zijn.