1 seconden inblazen / 30 x compressie

Auteur Topic: 1 seconden inblazen / 30 x compressie  (gelezen 8885 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMD

  • Gast
Gepost op: 7 augustus 2006, 11:59:53
:) makkers
eerst moesten we twee seconden langzaam inblazen en nu maar een seconden. wat zou de achterliggende gedachte kunnen zijn. ook de compressie is opgevoerd.

AMD




Kanarie

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2006, 12:44:04
Ik heb eens gehoord dat je de compressies zo kort mogelijk moet onderbreken omdat anders de opgebouwde bloeddruk weer tenietgedaan wordt en je dan de zuurstof alsnog bijna niet door het lichaam heen gepompt krijgt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2006, 12:58:49
Dit klopt wel, de circulatie is na 15 keer compressie nog maar net lekker op gang, uit onderzoek is gebleken dat langer comprimeren een betere perfusie (doorbloeding) geeft. Het inblazen was met 2 seconde iets rustiger geworden, ondermeer om te hoge drukken te voorkomen die weer leiden tot snellere inflatie (opblazen) van de maag met braken en aspiratie (braaksel in de longen) als mogelijke gevolg. De switch naar een kortere tijd is nu gemaakt om de pauzes tussen de compressies te minimaliseren, de hogere kans op aspiratie wordt voor lief genomen, het belang van de circulatie staat voorop.

Wil je wat meer weten over het hoe en waarom van de wijzigingen, kijk dan eens op de sites van de Europese Reanimatieraad en de ILCOR
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


AMD

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2006, 12:05:14
het is nu zo dat je altijd begint met 30 compressies maar wat nu als je slachtoffer langzaam ademt of te snel het is allebij geen normale ademhaling. zou je dan ook 30 compressies geven? ;)


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2006, 17:12:17
het is nu zo dat je altijd begint met 30 compressies maar wat nu als je slachtoffer langzaam ademt of te snel het is allebij geen normale ademhaling. zou je dan ook 30 compressies geven? ;)

Die fout zal idd gemaakt gaan worden en zal voor veel vals-positieve reanimaties gaan zorgen.  :(


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2006, 23:12:58
het is nu zo dat je altijd begint met 30 compressies maar wat nu als je slachtoffer langzaam ademt of te snel het is allebij geen normale ademhaling. zou je dan ook 30 compressies geven? ;)

Onder een normale ademhaling wordt bedoeld een ademhaling waarbij daadwerkelijk lucht in en uit de longen verplaatst wordt (look listen en feel zijn dan positief), dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld gaspen waarbij er geen lucht in en uit de longen verplaatst worden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2006, 18:41:46
Onder een normale ademhaling wordt bedoeld een ademhaling waarbij daadwerkelijk lucht in en uit de longen verplaatst wordt (look listen en feel zijn dan positief), dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld gaspen waarbij er geen lucht in en uit de longen verplaatst worden.


De waarheid ligt in het midden, waarbij de minste twijfel tot BLS starten moet leiden. Beter te vaak dan te weinig


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2006, 09:12:29
Citaat
het is nu zo dat je altijd begint met 30 compressies maar wat nu als je slachtoffer langzaam ademt of te snel het is allebij geen normale ademhaling. zou je dan ook 30 compressies geven?

De snelheid (frequentie) van de ademhaling zegt niet altijd zo veel, je moet het hele plaatje meenemen.
Een snel en diep ventilerende patient heeft geen 'normale' ademhaling in de letterlijke betekenis van het woord, toch gaan we deze patient niet beademen of compressies geven, Je kunt de term 'normale ademhaling' dus misschien beter vertalen "met effectieve ademhaling" en  niet als "zoals die persoon (of ik zelf) gewoonlijk adem haalt".

Wanneer je het benaderingsschema van het OK letterlijk gaat toepassen op bewusteloze snel en/of diep ventilerende patienten dan ga je die reanimeren.
Dat zelfde schema geeft aan dat je personen die psychisch hyperventileren maar wel bij bewustzijn zijn eerste hulp bij verstikking moet verlenen en wel totdat ze weer normaal ademhalen. Gebruik het schema dus niet te letterlijk en zelf nadenken mag  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Dopo-droog

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2006, 17:26:18
Nee, ik hou het op 2 sec ademhaling, 15 keer compressie.... want zo heb ik dat ooit geleerd..... maar kan wel begrijpen  dat natuurlijk het hart eerst moet functioneren, voordat ademhaling mogelijk is.

Ligt aan de situatie, denk ik..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2006, 18:46:49
Nee, ik hou het op 2 sec ademhaling, 15 keer compressie.... want zo heb ik dat ooit geleerd..... maar kan wel begrijpen  dat natuurlijk het hart eerst moet functioneren, voordat ademhaling mogelijk is.

Ligt aan de situatie, denk ik..

Kan je vertellen waarom jij afwijkt van de nieuwe richtlijnen, die aantoonbaar een betere overlevingskans hebben. Zou je niet nog een keer op herhalingsles gaan ?
want ik heb het gevoel dat dat ooit, wel ff geleden is.. Ik ben wel benieuwd over welke verschillende situaties dan volgens jou een andere aanpak vergen.