Wanneer wordt de traumahelikopter in Nederland ingezet? Zijn dit vaste criteria waaraan moet zijn voldaan?
Als ik het hier zo lees lijkt dit een redelijk regelmatige gebeurtenis, terwijl dat in België bij mijn weten zelden tot nooit voorvalt. Ik vraag me dus af wanneer deze bij jullie wordt ingezet, en of (en indien ja, wat) de verschillen zijn met de criteria gebruikt in België.
Heeft het te maken met het toestand van de slachtoffer of de plaats van het ongeval (onbereikbaar voor ambu of te ver afgelegen van ambu-vertrekplaats)?
Ik heb eventjes gezocht maar zag het antwoord hier niet direct, dus ik riskeer het stellen van de vraag maar.
Beste,
Eris een groot verschil met Belgie.
Laten we beginnen met de ambulance hulpverlening.
In Nederland zit op een ambu een ambulancechauffeur met SOSA opleiding, en een speciaal opgeleid ambulance-verpleegkundige.
De verpleegkundige mag behoorlijk wat handelingen zelfstandig doen, dus ook handelingen die normaal alleen een arts mag.
De verpleegkundige is opgeleid om zelfstandig geprotocoleerd te handelen.
Er zijn een aantal handelingen die een ambulance-verpleegkundige niet mag, het meest voorkomend is verslappen van patient voor intubatie. dit mag alleen een arts.
Deze MMT-heli in Nederland is uitgerust met een ARTS (anesthesist en of chirurg)deze is gespecialiseerd in deze handeling en natuurlijk nog meer.
Omdat het Nederlandse ambulance personeel zo hoog is opgeleid en dus veel zelfstandig kunnen, heb je in Nederland weinig trauma-artsen op straat nodig.
Ideale oplossing is dan zo'n helicopter, je hebt weing personeel nodig en de vervoers snelheid is onzettend hoog.
4 heli's is genoeg op Nederland te dekken dus. (men maakt in grens regio's ook nog gebruik van Duitse en Belgische helikopters.)
De heli brengt dus eigenlijk een trauma-arts naar de ongevals lokatie.
In Belgie is het ambulance personeel heel anders opgeleid.
Op een 100 ambulance (de ambulance voor spoedritten) zitten 2 ambulanciers.
Hun opleiding bestaat uit 120 uur theorie en 40 praktijk op spoedgevallen dienst van een ziekenhuis.
Men is dus geen verpleegkundige ofzo, en het mag duidelijk zijn dat men in 120 uur niet meer kan leren dan uitgebreid EHBO.
Een Belgische ambulancier mag dus géén medische handelingen verrichten.
Wel nekkragen aanleggen of beenspalken, maar géén infusen prikken, medicatie geven of intuberen of wat voor een medische handeling ook.
ls iemand A B C instabiel of vermoeden ervan bij melding, rukt er in Belgie behalve de ambulance ook een MUG team uit (mobile urgentie groep)
Dit team bestaat uit een verpleegkundige van de eerste hulp en een MUG arts (deze arts kan anesthesist of chirurg zijn, maar dat is lang niet altijd het geval het kan ook een (voormalig) huisarts of een basisarts zijn)
Deze arts komt in Belgie dus medische handelingen verrichten die in Nederland de ambulance-verpleegkundige standaard doet.
Ook kan deze MUG-arts handelingen doen die een Nederlandse ambulance verpleegkundige niet mag en dus de MMT-heli nodig heeft.
Omdat de Belgische ambulanciers geen medische handelingen mogen verrichten, bestaan er in Belgie veel MUG teams, die uit de ziekenhuizen vertrekken.
Ze vertrekken met een personenauto (stationwagon) met medische apparatuur in.
Door dit andere ambulance systeem en dus de vele MUG teams met auto, is dus in Belgie trauma heli's overbodigHoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel.