Toekomst SIGMA ???

Auteur Topic: Toekomst SIGMA ???  (gelezen 55115 keer)

0 gebruikers (en 30 gasten bekijken dit topic.

logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #80 Gepost op: 21 december 2007, 16:49:08
in de mail die ik toegezonden kreeg,

de nieuwsbrief van GHOR Nederland.

logistiek :-X


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #81 Gepost op: 22 december 2007, 22:46:28
Ter info:

De Sigma Holands Midden is vanmiddag ingezet op de A12 i.v.m. mogelijke onderkoeling van automobilisten in de lange file na een zware aanrijding.
CN NRK


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #82 Gepost op: 23 december 2007, 03:22:05
klopt ja.

Er was een kettingbotsing op de A12 ter hoogte van Reeuwijk, richting Gouda.
15 voertuigen waren er bij betrokken en versperden alle 3 de rijbanen, waardoor terplaatse de rijksweg afgesloten werd.
er waren 7 lichtgewonde personen.

Als Sigma hebben we alleen dekens hoeven uitdelen aan de personen die al 1,5 uur in de file stonden (in de kou) voor de afsluiting, totdat de Politie iedereen om liet keren en via de rotonde naar de N11 stuurden.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #83 Gepost op: 26 december 2007, 00:25:58
Ter info:

De Sigma Holands Midden is vanmiddag ingezet op de A12 i.v.m. mogelijke onderkoeling van automobilisten in de lange file na een zware aanrijding.

volgens mij hoort dit bericht in de andere rubriek van "inzetten GNK"
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6691.120.html
Arend
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #84 Gepost op: 28 december 2007, 17:26:18
Om weer terug te komen op het onderwerp.

Hier staat een brief vanuit het Rode kruis over de toekomst van de GNK en de sigma bezetting

http://intranet.rodekruis.nl/dsresource?objectid=16634&type=org

om in te loggen doe je onder je NRK- nummer en het wachtwoord is je postcode + letters+ huisnummer alles achter elkaar getypt




Arend 8)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #85 Gepost op: 3 januari 2008, 09:11:07
Tot voor kort was ik van mening dat de nieuwe mutatie van de HAB van de GNK onzinnig was en dat preventieve inzetten van de GNK totaal onlogisch was. Over het stukje preventieve inzetten blijf ik van mening dat je de HAB niet preventief moet inzetten. Maar na de zeer grote brand op nieuwjaarsnacht te Haarlem ben ik wel van mening dat de HAB van de GNK sneller ingezet kan gaan worden en ook er een aanpassing moet gaan komen over de inzet van de SIGMA- en AMBU-team in deze.

Denk bijvoorbeeld aan langdurige inzetten bij een zeer grote brand, of bij een ontmanteling van de EOD. Inzetten waar een OvD-G en een ambulance langdurige op stand-bye worden gezet. Bij deze inzetten zou een koppel AMBU- en SIGMA-team, samen eventueel met één extra ambulance (welke bemenst wordt door een AMBU-team), zodat er geen extra belasting op je ambulance-zorg komt.

Hierdoor wordt de kans op een inzet vergroot en vergroot de toekomst mogelijkheden van het SIGMA-team.

RR (hulpverlening is dynamiek)
Elke hulpverlening start met communicatie.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #86 Gepost op: 4 januari 2008, 00:26:03
Denk bijvoorbeeld aan langdurige inzetten bij een zeer grote brand, of bij een ontmanteling van de EOD. Inzetten waar een OvD-G en een ambulance langdurige op stand-bye worden gezet. Bij deze inzetten zou een koppel AMBU- en SIGMA-team, samen eventueel met één extra ambulance (welke bemenst wordt door een AMBU-team), zodat er geen extra belasting op je ambulance-zorg komt.

Hierdoor wordt de kans op een inzet vergroot en vergroot de toekomst mogelijkheden van het SIGMA-team.

RR (hulpverlening is dynamiek)

RR,

Ik ben het met je eens, de motivatie in het eerste stuk is steekhoudend,maar de laatste zin doet daar afbreuk aan.
Uitgangspunt is en blijft het geven van de meest adequate hulp die geboden kan worden.
De kans op meer inzetten vergroten kan en mag op zichzelf geen argument zijn.


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #87 Gepost op: 5 januari 2008, 11:48:17
rescue ranger schreef:
Tot voor kort was ik van mening dat de nieuwe mutatie van de HAB van de GNK onzinnig was en dat preventieve inzetten van de GNK totaal onlogisch was. Over het stukje preventieve inzetten blijf ik van mening dat je de HAB niet preventief moet inzetten. Maar na de zeer grote brand op nieuwjaarsnacht te Haarlem ben ik wel van mening dat de HAB van de GNK sneller ingezet kan gaan worden en ook er een aanpassing moet gaan komen over de inzet van de SIGMA- en AMBU-team in deze.

mag ik vragen waarom je nu de modificatie niet meer onzinnig vindt dan???

qua inzetbaarheid van de hab veranderd er nu toch niets na modificatie, het heeft allemaal te maken met het personeel wat al ter plaatste is, die moeten een goede inschatting maken en evt sneller alarmeren, als voorbeeld : de brandweer op de werkvloer weten nog lang niet allemaal wat de gnk kan en dat je juiste deze extra handjes kunt gebruiken bij ontruiming e.d.
daarom krijgt de brandweer ( op werkvloerniveau ) informatieavonden over de gnk zodat men eerder kan alarmeren waar nodig.

overigens de modificatie blijft voor mij een onzinnig hoofdstuk, zeker met wat we in het vooruiticht hebben met de gnk, er moet 'gewoon' weer eens wat gebeuren om het maar eens heel vervelend te zeggen, want dan gaat de geldkraan weer open en kan alles weer.

groet

logistiek. 8)


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #88 Gepost op: 10 december 2008, 08:53:39
Dit bericht hebben we net gekregen via onze geneeskundige eenheid:

Beste vrijwilligers,
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er in het land wat onrust is ontstaat vanwege het opheffen van verschillende Geneeskundige Combinaties.
De eigenaar van de sets (Binnenlandse Zaken) heeft daartoe besloten vanwege bezuinigingsmaatregelen en de inzetfrequentie van het geheel.De insteek van Binnenlandse zaken is 1 Geneeskundige Combinatie per veiligheidsregio, plus 5 sets op strategische plaatsen.Daarnaast gaat de ambu bus over naar de ambulance dienst. Een aantal regio's zijn het eens met deze aanpak en hebben reeds een GNK ingeleverd. Andere regio's hebben bezwaren vanwege bijvoorbeeldgemaakte afspraken.
Hollands Midden is een regio die bezwaar heeft gemaakt (er liggen bijvoorbeeld afspraken voor het inzetten van 2 sets bij callamiteiten op de HSL lijn, maar de regio is ook erg langgerekt). BZK heeft de regio's die bezwaar hebben gemaakt uitstel gegeven tot 1 maart 2009.In die tijd moet een besluit vallen.
De GHOR heeft al wel gezegd dat er, wat er ook besloten wordt door BZK, geen eenheid gaat verdwijnen. Het veiligheids bestuur vind dat onverantwoord.Als BZK besluit toch 1 GNK uit onze regio weg te halen, zal de GHOR op een andere manier een invulling geven aan 2 GNK's. Dat zou kunnen bestaan uit een eigen set (SIGMA + AMBU bus), maar ook uit een lokaal gelegen set. De opkomstplaatsen blijven dan ook gehanteerd, maar er zal gekeken worden met welk transport middel er naar de centraal gelegen set kan worden gegaan. Kortom, er wordt veel gepraat maar de uitkomst is nog niet duidelijk.
Zodra er meer nieuws is, horen jullie het ook !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #89 Gepost op: 10 december 2008, 15:05:13
De insteek van Binnenlandse zaken is 1 Geneeskundige Combinatie per veiligheidsregio, plus 5 sets op strategische plaatsen.

De GHOR heeft al wel gezegd dat er, wat er ook besloten wordt door BZK, geen eenheid gaat verdwijnen. Het veiligheids bestuur vind dat onverantwoord.Als BZK besluit toch 1 GNK uit onze regio weg te halen, zal de GHOR op een andere manier een invulling geven aan 2 GNK's. Dat zou kunnen bestaan uit een eigen set (SIGMA + AMBU bus), maar ook uit een lokaal gelegen set. De opkomstplaatsen blijven dan ook gehanteerd, maar er zal gekeken worden met welk transport middel er naar de centraal gelegen set kan worden gegaan. Kortom, er wordt veel gepraat maar de uitkomst is nog niet duidelijk.

Een beetje simpel gedacht als je het mij vraagt; 1 GNK per regio.
Het is nogal een verschil of je bijvoorbeeld in Rotterdam-Rijnmond (ruim 1,2 miljoen inwoners) 1 GNK hebt, of in Gooi- en Vechtstreek (242.000 inwoners). Sommige districten van Rijnmond zijn nog groter dan heel G&V. Een beetje een scheve verhouding dus...

Een regio als Hollands-Midden is ook heel anders. Die heeft pakweg vier 'grote' steden / dorpen (Leiden, Alphen, Gouda en Noordwijk) die een belangrijke functie hebben voor het district (met vaak kleinere dorpskernen en agrarisch gebied). Voor voldoende dekking heb je dan m.i. nooit genoeg aan 1 GNK. Gelukkig is het veiligheidsbestuur het daarmee eens.

Dus mooi de handel overkopen van de LFR en zelf de teams instand houden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s