Voertuigen Politie uniform

Auteur Topic: Voertuigen Politie uniform  (gelezen 781110 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #1100 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:08:17
Maar begrijp ik nou goed dat de VP noodhulp gaat rijden in de regio?
Hoe moet ik dat zien want vooralsnog doen wij het zelf gewoon.
Gezien de groote van mijn werkgebied kunnen wij zulke auto's ook goed gebruiken ipv de 1.9tdi met 109pk touran.

IK wil je niet teleur stellen maar dat doen we nogsteeds. Misschien heeft het te maken met jouw taak binnen de politie en die van een Vp eenheid. je kan wel in een buitengebied werken en graag een andere auto willen, maar dan moet je er ook je rijopleiding voor hebben gehad.
Je kan niet zomaar achter het stuur van een dienstvoertuig gaan zitten die ergens tegen de 250 km/u rijdt. We weten allemaal wat er dan kan gebeuren.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #1101 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:51:10
Maar begrijp ik nou goed dat de VP noodhulp gaat rijden in de regio?
Hoe moet ik dat zien want vooralsnog doen wij het zelf gewoon.
Gezien de groote van mijn werkgebied kunnen wij zulke auto's ook goed gebruiken ipv de 1.9tdi met 109pk touran.

Dan moet je even verder kijken in dit forum en in je regio. Er rijden in Haaglanden reeds genoeg nieuwe Tourans rond met 140pk in de nieuwe uitvoering.

Voor jou regio zou het inderdaad ook kunnen dat de VP weer noodhulp gaat rijden ipv de huidige 6WVW afhandeling. Echter dat is nog afwachten wat er uit de NP plannen gaat komen.

Voor jou regio is er echter een kans dat de VP in de D5 AWD of wellicht de XC70 net als de hondenbrigade gaat rijden, net als in de tijd voor de huidige V50 en de MB's E-klasse. Buiten de huidige V50 heeft Haaglanden altijd 4-wiel aangedreven gereden. Maar dat het een Volvo wordt is wel zeker.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1102 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:12:26
Je kan niet zomaar achter het stuur van een dienstvoertuig gaan zitten die ergens tegen de 250 km/u rijdt. We weten allemaal wat er dan kan gebeuren.
Tja, mensen kunnen ook gewoon auto's kopen met topsnelheden boven de 300+ Het gaat erom wat je er mee doet, niet wat de auto kan. Zolang je jezelf aan de brancherichtlijnen houd kom je nooit op dergelijke snelheden uit.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #1103 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:43:38
Tja, mensen kunnen ook gewoon auto's kopen met topsnelheden boven de 300+ Het gaat erom wat je er mee doet, niet wat de auto kan. Zolang je jezelf aan de brancherichtlijnen houd kom je nooit op dergelijke snelheden uit.....

En daar zit dus het verschil. De brancherichtlijn is voor de VP anders dat de gewone BROA richtlijn. Ipv de +20km/u en +40km/u buiten bebouwde kom is het +40km/u en +80km/u. Daar zit toch wat verschil bij. De voertuigen hebben een ander vermogen en andere mogelijkheden waar je alleen optimaal gebruik van kunt maken met gedegen rijopleiding. Rechtuit kunnen we allemaal hard, alleen het bochtenwerk en inzicht levert het voordeel op waarvoor deze auto's zijn. Dus extra opleidingen zeer terecht.

Natuurlijk zijn er natuurtalenten. Echter eerst toetsten en de talenten mogelijk dan mogelijk met een kortere opleiding de praktijk in sturen. Zijn wel voorbeelden van waar dat zo is gegaan.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1104 Gepost op: 24 oktober 2011, 17:51:00
Voor wat betreft de verkeerssurveillance is het bij mijn weten zo dat de regio de 'basispolitiezorg verkeer' gaat doen, om het zo maar even te noemen. De ELPD krijgt een 'Dienst Infrastructuur', waarin volgens mij takken van de huidige waterpolitie, spoorwegpolitie en verkeerspolitie worden gebundeld.

Zo kan ik mij goed voorstellen dat het ELPD branchespecifieke regels blijft handhaven en bepaalde expertisen in huis heeft, zoals de huidige transport- en milieucontroles. Of denk aan de VerkeersSpecialist Rail, in het geval van de Spoorbranche. Dat soort specialismen is niet effectief op regionaal niveau te organiseren.

Maar goed, dit is allemaal nog in grote mate koffiedik kijken. Desalniettemin wel interessant om over te discussieren :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1105 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:38:13
En daar zit dus het verschil. De brancherichtlijn is voor de VP anders dat de gewone BROA richtlijn. Ipv de +20km/u en +40km/u buiten bebouwde kom is het +40km/u en +80km/u.
Natuurlijk zijn er natuurtalenten.

De brancherichtlijn voor politie is gewijzigd. Er geldt nu +40. Ook binnen de bebouwde kom.  Verder vindt ik het inderdaad ook raar dat de KLPD van die luxe dure snelle auto's krijgt. Waarvoor? Controles? meenemen van weegplaten en pionnen? Ik vind het onzin. Regio-noodhulp is ook politie en doen alle noodhulpmeldingen en is altijd sneller en eerder ter plaatse. (in het noorden) En een XC90 voor de winter... leuk hoor, maar zucht... Touran en passat voldoet niet? Er is een aanbesteding voor de hele nederlandse politie. Maar niet voor het KLPD. :-X

En ja ik vindt dat het KLPD gevoegd mag worden bij de regio. Of tenminste meedraaien met de regiomeldkamer en weer noodhulp gaat doen! Het is al krap genoeg in de regio. Win win situatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1106 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:56:43
Als de verkeersdienst (want die wagens zijn niet alleen voor het KLPD bestemd) ook in standaard auto's gaat rijden, wat hebben ze dan nog voor meerwaarde?

Met deze middelen + bijbehorende opleiding en training hebben ze - bij ons in het korps - die meerwaarde in ieder geval wel.

Er is een aanbesteding voor de hele nederlandse politie. Maar niet voor het KLPD. :-X

De verkeerstak van het KLPD + verkeersdiensten van een aantal regio's hebben gezamenlijk een aparte aanbesteding voor verkeerssurveillancevoertuigen. Omdat je met die standaard Touran / Transporter / Golf niet voldoende uit de voeten kunt in die tak van sport.

En ja ik vindt dat het KLPD gevoegd mag worden bij de regio. Of tenminste meedraaien met de regiomeldkamer en weer noodhulp gaat doen! Het is al krap genoeg in de regio. Win win situatie.

'Het KLPD', voor zover je dat al onder één noemer kunt hangen, is een vergaarbak van diensten, die je lang niet allemaal op regionaal niveau kunt organiseren, omdat dat simpelweg niet effectief en niet efficient is. Ik denk dat eigenlijk alleen de verkeersdienst daarvoor in aanmerking komt. Maar dat bedoel je wellicht ook ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #1107 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:46:57
Inmiddels is het niet zo koffiedik kijken meer. Het ontwerpplan is via intranet verspreid, en de grote lijnen staan daarin weergegeven.
Wout


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #1108 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:51:12
De brancherichtlijn voor politie is gewijzigd. Er geldt nu +40. Ook binnen de bebouwde kom.  Verder vindt ik het inderdaad ook raar dat de KLPD van die luxe dure snelle auto's krijgt. Waarvoor? Controles? meenemen van weegplaten en pionnen? Ik vind het onzin. Regio-noodhulp is ook politie en doen alle noodhulpmeldingen en is altijd sneller en eerder ter plaatse. (in het noorden) En een XC90 voor de winter... leuk hoor, maar zucht... Touran en passat voldoet niet? Er is een aanbesteding voor de hele nederlandse politie. Maar niet voor het KLPD. :-X

En ja ik vindt dat het KLPD gevoegd mag worden bij de regio. Of tenminste meedraaien met de regiomeldkamer en weer noodhulp gaat doen! Het is al krap genoeg in de regio. Win win situatie.

Dat is inderdaad een Regeling geworden die Brancherichtlijn. En indien toestemming inderdaad +40 mogelijk ook binnen bebouwde kom. Echter zoals ik al eerder posten. Voor de verkeersdienders met aanvullende rijopleiding geld +40 als surveillance snelheid en +80 indien toestemming. Daarboven of bij excessen overschrijding  (in BVH nog steeds genoemd:) Brancherichtlijn opmaken.
Echter mag dit alleen bij gevolgde rijopleidingen.

Verder zit er een beetje frustratie in je stukje. Zal wel eens ergens zijn ontstaan. Maar sommige zaken zijn nou eenmaal zo. En zoals je verder hebt kunnen lezen gaat met de herindeling ook de verkeerstaak veranderen. Per gebied krijg je een bepaalde taakstelling.
Het is verder zo dat de meeste ongevallen in Nederland, waar vroeger een verkeersdienst voor kwam, al jaren geen politietaak meer is (eenvoudige kop/staart, duidelijke aanleiding mbt voorrang situaties, geen letsel). Er zijn echter veel regio's die daar nog eenheden op aansturen. Deze taak is echter voor de wegbeheerder (Dus op de autosnelweg Rijkswaterstaat). Die weg inspecteurs zijn daar voor toegerust en opgeleid. Alleen letsel zaken en vpo's moeten dus zwart-wit nog op papier. En de letsel zaken zijn dan dus voor de verkeers eenheden welke hiervoor opgeleid zijn. In Haaglanden is dit bijvoorbeeld de taak van de huidige verkeerspolitie. Gaat het boven artikel 6WVW dan komt de VOA.

Wat de "oude" verkeerspolitie gaat doen gaan we afwachten tot er meer duidelijkheid komt vanuit de hoek van Bouwman (NP). Maar kans is groot dat dit een Dienst Infrastructuur gaat worden die op alle vervoersstromen zichtbaar word. Beetje model van de Amsterdamse DCIV wellicht, alleen dan verdeeld over heel Nederland.

Maar laten we in dit topic retour naar de voertuigen....... Voor de Verkeerstaak binnen de nationale politie is er uit de aanbesteding ism de Vtspn een Volvo V70 gekomen. Voor de nachten een T6 en overdag een D5. Het schijnt dat die T6 ook komt naar aanleiding van onder andere de overval in Amsterdam en een bijbehorende nieuwe werkwijze in de nacht voor diverse politie onderdelen.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #1109 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:56:59
Zoals nu de plannen liggen, worden er 10 verkeersgoepen ( in termen van de RP te praten) opgericht. Hoe zij worden ingericht is nog niet heel bekend. Maar naar alle waarschijnlijkheid zullen Haaglande en Rotterdam model hiervoor staan. Tevens ziet men het in de Kl ook niet zitten dat jan en weet ik wie de meldingen gaan doen op de A wegen. Daar niet iedeereen weet en wil werken volgen Im richtlijn.

Om die reden en nog vele andere is er besloten dat de verkeers eenheden hun werk niet kunnen uitvoeren in T5, Passat of een golf + en zij dit wel kunnen met de Volvo V70.

Het KLPD of dan ook wel het elpd zal in de nieuwe landelijke politie alleen een vraagbaak politie worden op verkeersgebeid. De verwachting is dat de Verkeerdienst niet blijft zoals zij nu is. Deze zal terugkomen in een kleinere vorm.