Kun je op deze wijze ook de standaard begrenzer eraf halen die er voor de politie op zit? Dit aangezien de Touran standaard niet meer leverbaar is als 140pk versie (maar de politie in de aanbesteding een auto met 140pk heeft staan, niet minimaal 140pk......) hierdoor word de fabrieks Touran met 177Pk teruggebracht naar 140Pk om aan de aanbesteding te voldoen!!!
Kun je dit met VAGcom ongedaan maken?
De Touran 2.0TDI 140pk is voor de Duitse markt nog gewoon beschikbaar.
In NL is deze uitvoering uit de prijslijsten gehaald, ivm de steeds lagere CO2-grenswaarden die de BPM bepalen.
Hierdoor wordt deze auto veel te duur. De consumentenvraag naar de 2.0TDI DSG 140pk is te klein, ook gelet op het feit dat er volgend jaar een compleet nieuwe Touran (MQB) komt. Gebeurt wel vaker met bepaalde uitvoeringen dat ze uit de prijslijst gaan als ze te weinig besteld worden.
Maargoed, omdat de auto in Duitsland nog gewoon leverbaar is, kan PON (als importeur) deze auto toch nog aanbieden aan hun klant de Politie. Misschien dat je m als particulier op speciale aanvraag kunt krijgen.
Er wordt iig niets terug getuned.
Middels software is een hele hoop aan te passen. En dat gebeurd ook. Onze HondenTransporters (180pk) zijn geknepen en hebben slechts 155 pk. ze doen 160 op de teller.
De importeur ontkent dat ze geknepen zijn. Echter we hebben ze op de rollenbank gehad en dan blijkt dat er veel minder pk's in zit.
En een 180pk transporter moet 200 op de teller kunnen hebben...
Via via hoorde ik dat ze geknepen zijn om ze heel te houden, gezien het politiegebruik en de daardoor ontstaande kosten.
Overigens is de VW Touran 140 BMT Comfortline, nog steeds te bestellen.
Kan me moeilijk voorstellen dat ze af-importeur een motor knijpen.
Het is ook zinvol om te weten of men de pk's aan de wielen heeft gemeten of aan de krukas. De fabriekspk's zijn pk's aan de krukas. Als men alleen de wielpk's heeft gemeten, heb je ook te maken met aandrijf/wrijvingsverliezen, dus zal die waarde lager uitvallen en zal er een correctie moeten worden toegepast om de krukaspk's te bepalen.
Als het echt zo is, moet men er mee terug naar de dealer/importeur en geld terugeisen. Je betaalt immers extra voor die BiTDI uitvoering met het extra koppel en vermogen etc.
Ervaring leert dat sterkere uitvoeringen juist betrouwbaarder zijn onder iets heftigere omstandigheden, ivm de reserves die ze hebben t.o.v. lichtere motorisering.
De top die wordt afgegeven door VW is ~190km/h, tel daar een paar honderd kg ombouwgewicht en extra weerstand (die progressief toeneemt naarmate de snelheid toeneemt) van de dakset bij op, dan is het niet zo heel vreemd dat de bus niet aan de 200 echte km/h komt.