Voertuigen Politie uniform

Auteur Topic: Voertuigen Politie uniform  (gelezen 779508 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #500 Gepost op: 7 oktober 2010, 14:51:20
Als de zaak ronds is lekker WOBBEN! Vervolgens de pers eropaf sturen (Riep iemand daar Rutger?...... 098uo)  En dan maar hopen op een parlementaire onderzoekscommisie.


PS...
De passat is een 103kw uitvoering 2l diesel
De golf is de 77kw diesel "stationwagon"
De touran bestaat niet
De T5 bestaat niet

Dit allemaal volgens het rdw register
Freude am Fahren


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #501 Gepost op: 7 oktober 2010, 14:56:52
Zijn de contracten al getekend of kan de aanbesteding nog als 'mislukt' uitgeroepen worden. (via een clausule in de aanbestedingsregelement)


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #502 Gepost op: 7 oktober 2010, 16:08:18
Tja, het is wat allemaal. Ik kan me zo voorstellen dat de politie zo haar eigen voorkeur heeft qua voertuigen en signalering. Als je dan door een aanbesteding misschien wel uitkomt bij iets waar je helemaal niet op zit te wachten kan ik me ook voorstellen dat je de eisen zodanig opstelt dat je bij die ene uitkomt de je graag wilt.

Zo heb ik ook een voorkeur: Touran 2.0 TDI + Whelen Freedom. Ben benieuwd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #503 Gepost op: 7 oktober 2010, 16:16:31
Deze vraag is volgens mij in dit topic reeds aan de orde geweest. Helaas kan ik hier enkel volmondig ja op antwoorden.
O.a.
-binnen een domein alle voertuigen van hetzelfde merk moeten zijn. (van kleine stadauto in het B-segment tot grote MPV)

Wat heeft dit voor voordeel voor de aanbesteding?

Citaat
-Noodhulpvoertuigen verplicht met automaat geleverd moeten worden
-Inhoud van de kofferbakruimte
-Niet uitschakelbare tractiecontrole
-Verplicht "Park-Distance control" ( is tevens een VAG term)
-Dual-stage airbags verplicht
-De Leverancier dient in staat te zijn een volledig bedrijfsklaar, of een deels op- en ingebouwd bedrijfsklaar Politievoertuig te leveren.
Is de Leverancier niet in staat binnen de huidige eigen bedrijfsprocessen een
volledig of een deels op- en ingebouwd Politievoertuig te leveren, dan dienen
de vermelde op- en inbouwmiddelen wel door of namens de Leverancier in het
te leveren Politievoertuig gemonteerd te kunnen worden. (Suggestief Pon/Honac?)

Hoeveel grote inbouw bedrijven zijn er in NL die zo'n grote order aan kunnen als onderaannemer?

Citaat

Op zich moeten al deze punten individueel haalbaar zijn voor vrijwel alle merken. Alle eisen samen wijzen maar 1 richting op. VW!

Conclusie het Programma van eisen is toegesschreven op PON. Saillant detail; Een voormalig medewerker van PON is recent overgestapt naar VTS en heeft tevens een rol binnen de aanbesteding (bron nota van inlichtingen nav een vraag van een concurrerende aanbieder).

Mijn persoonlijke mening, het betreft geen zuivere koffie. Maar ach een dikke passat met automaat geeft weinig reden om te klagen. Een aanbesteding is een wettelijke eis. Met als doel de uitgaven van de overheid voor producten en of diensten te verminderen. Het staat een organisatie vrij om haar programma van eisen op te stellen. Gek genoeg zou je als eis kunnen opnemen dat benzine modellen tot 180 pk moeten worden voorzien van een 7traps automaat met dubbele droge koppeling.  En diesel modellen met meer dan 140pk een 6traps dubbele natte koppeling. Daarmee vlak je automatisch alle niet VAG merken uit. Is de politie zou gegarandeerd van de beste prijs prestatieverhouding? Nee! Heb je als diender last van deze werkwijze? In mijn optiek niet. (Al zou iedereen vast wel in een nieuwe 535d met 8traps automaat zijn werk doen)

Interessant stukje:

http://www.europees-aanbesteden.nl/default.asp?cntParent=1&cntID=23

Hieronder vindt u antwoord op enkele vragen die veelvuldig binnenkomen bij Combined Business Power. Heeft u nog meer vragen? Combined Business Power biedt onder andere de Helpdesk Europees Aanbesteden, met professionele aanbestedingsjuristen en inkoopspecialisten die uw vragen kunnen beantwoorden. Voor meer informatie over de dienstverlening van Combined Business Power kijkt u onder het kopje Diensten.

1.Hoe krijg ik de inschrijver van mijn voorkeur uit een aanbestedingsprocedure?
2.Mag ik vooraf overleggen over de opdracht met een marktpartij of dezehetbestek laten schrijven?
3.Hoe kan ik voorkomen dat partijen bezwaar maken tegen mijn aanbesteding?
4.Wat is het verschil in aanbesteden tussen 2A- en 2B-diensten?
5.Wat zijn de gevolgen van niet-naleving van het aanbestedingsrecht?

1.Hoe krijg ik de inschrijver van mijn voorkeur uit een aanbestedingsprocedure?

Een aanbestedende dienst kan uiteraard goede ervaringen hebben met een bepaalde partij, die ertoe leiden dat hij deze dienstverlening graag zo door ziet lopen. Het aanbestedingsrecht laat het echter niet zomaar toe dat de overeenkomst met deze dienstverlener verlengd kan worden.

Om deze dienstverlening toch door te laten lopen op de gewenste manier, kan de aanbestedende dienst deze meenemen in de aanbestedingsprocedure. Door de eisen en wensen aan de dienstverlening zo goed mogelijk te omschrijven en deze op te nemen in het bestek, kan de aanbestedende dienst ervoor zorgen dat de door haar gewenste dienstverlening (of beter uiteraard) kan worden voortgezet. Vaak verkrijgt men zo in concurrentie een prijs, die (flink) lager ligt dan die van de huidige leverancier, en die de investeringen om een goede aanbestedingsprocedure te houden ruim teniet doet.

2.Mag ik vooraf overleggen over de opdracht met een marktpartij of deze het bestek laten schrijven?

Overleg met één of meer potentiële aanbieders of deze zelfs het bestek laten schrijven is, onder de noemer van ‘marktconsultatie’, in beginsel toegestaan binnen het aanbestedingsrecht. Soms is het zelfs onontbeerlijk om tot een goede en haalbare omschrijving van de opdracht te komen.

Het overleg of het laten schrijven van het bestek leidt er in de praktijk echter vaak toe, dat het bestek wordt ‘toegeschreven’ naar deze marktpartij of dat deze marktpartijen over meer informatie over de opdracht beschikken dan partijen die niet aan dit voorafgaand proces hebben deelgenomen. Dit is niet toegestaan.

Alle informatie die in het overleg vooraf naar voren komt, zal dus openbaar moeten worden gemaakt richting de potentiële deelnemers aan de aanbestedingsprocedure. Zo creëert men een ‘level playing field’ en hebben de partijen waarmee vooraf is overlegd geen voordeel ten opzichte van de andere potentiële aanbieders.

3.Hoe kan ik voorkomen dat partijen bezwaar maken tegen mijn aanbesteding?

In een Europese aanbestedingsprocedure is het verplicht de inschrijvers na voorlopige gunning een periode van tenminste 15 dagen, de zogenaamde Alcatel-termijn (vanwege het arrest waarin werd bepaald dat 15 dagen een redelijke termijn is) of standstill-termijn (aangezien met de voorlopige gunningsbeslissing binnen deze periode nog geen gevolg mag geven), te geven om bezwaar te maken tegen het gunningsvoornemen.

Wanneer een bezwaar wordt ingediend kan dit, zeker indien de inschrijver in het gelijk wordt gesteld, een aanzienlijke vertraging en extra kostenpost opleveren. Door binnen de kaders van het aanbestedingsrecht te handelen en de aanbesteding transparant, objectief en non-discriminatoir te laten verlopen kunnen bezwaarprocedures en de daarmee gemoeid gaande kosten worden vermeden. Laat u hieromtrent dus goed adviseren, zodat u niet door een gebrek aan ervaring tegen onnodige en kostenverslindende bezwaarprocedures aanloopt.

4.Wat is het verschil in aanbesteden tussen 2A- en 2B-diensten?

Richtlijn 2004/18/EG (en daarmee ook het Bao) maakt onderscheid tussen twee soorten diensten: de primaire ofwel 2A-diensten en de residuaire ofwel 2B-diensten. Deze diensten zijn opgesomd in Bijlage 2A en 2B van deze Richtlijn.

De 2A-diensten vallen volledig onder de werking van de Richtlijn en moeten geheel conform deze Richtlijn en de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht worden aanbesteed. Voorbeelden van dergelijke diensten zijn schoonmaakdienstverlening en accountantsdiensten.

Voor de 2B-diensten geldt slechts het verlicht regime van de Richtlijn, wat inhoudt dat een aan de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht voldoende procedure moet worden gevolgd en dat achteraf een aankondiging van gegunde opdracht moet worden verstuurd. Aan de hand van de criteria ‘grensoverschrijdend belang’ en de daaraan gerelateerde ‘passende mate van openbaarheid’ moet gelet op de omstandigheden van het geval worden bepaald hoe een concrete opdracht voor een 2B-dienst moet worden aanbesteed.

5.Wat zijn de gevolgen van niet-naleving van het aanbestedingsrecht?

Indien een aanbestedende dienst de regels zoals die volgen uit het Europese aanbestedingsrecht niet naleeft, kan dat verschillende consequenties hebben.

Het naleven van het Europese aanbestedingrecht en het eigen inkoop- en aanbestedingsbeleid maakt om te beginnen deel uit van de jaarlijkse accountantscontrole van de aanbestedende diensten. De accountant kan bij onregelmatigheden weigeren een rechtmatigheidsverklaring te geven over de jaarrekening.

Ook kunnen deelnemers aan een aanbestedingsprocedure of andere belanghebbende marktpartijen, naast bezwaar te maken bij de aanbestedende dienst zelf, een kort geding aanspannen bij de burgerlijke rechter. Worden zij in het gelijk gesteld, kan de aanbestedende dienst veroordeeld worden tot herbeoordeling, heraanbesteding en zelfs tot het betalen van schadevergoeding.

Tenslotte kan er een klacht worden ingediend bij de Europese Commissie, welke aanbestedingsprocedures voor kan leggen aan het Europese Hof van Justitie. Naast dat dit een tijdrovende procedure is, kan de aanbestedende dienst ook sancties en eventueel een dwangsom worden opgelegd.

Het schenden van het aanbestedingsrecht kan de met een aanbesteding behaalde besparingen dus gelijk teniet doen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #504 Gepost op: 7 oktober 2010, 16:31:25
http://www.mkbservicedesk.nl/1856/mag-samenwerken-bij-aanbestedingen.htm

Samenwerking bij een aanbesteding, mag dat?

Ja, dat mag. Sterker nog, in veel gevallen heb je als mkb-ondernemer geen andere keuze, omdat je zelfstandig niet aan de (omzet)eisen kan voldoen. Er zijn wel voorwaarden bij combinatievorming.

Regelmatig komt het voor dat je als inschrijver van een aanbesteding niet in staat bent om aan de geschiktheidseisen van een aanbesteding te voldoen. Je omzet is niet groot genoeg, of je hebt (nog) te weinig ervaring. Je kunt in zo'n geval besluiten samen te werken met andere bedrijven. Dit is in de aanbestedingswet bepaald: “een samenwerkingsverband van ondernemers” kan zich inschrijven voor een aanbestedingsprocedure (artikel 4 lid 3 Bao*).


Vormen van samenwerking
Er zijn grofweg twee vormen van samenwerking tussen ondernemers mogelijk:

    * Combinatievorming: Ondernemers werken op gelijk niveau met elkaar samen. Ze zijn samen of vaak zelfs ieder voor het geheel (hoofdelijk) verantwoordelijk voor de uitvoering van de opdracht
      
    * Onderaanneming: De hoofdaannemer (ook bij leveringen en diensten kan hiervan sprake zijn) kan een onderaannemer inschakelen voor bepaalde delen van het werk. Denk bijvoorbeeld aan een aannemer die voor het loodgieterswerk een ander bedrijf inhuurt. De hoofdaannemer is richting de aanbestedende dienst verantwoordelijk voor de uitvoering van de opdracht.

 

Waar moet je op letten bij combinatievorming?


Let er goed op dat één van de bedrijven met wie je samenwerkt niet aan één van de dwingende of facultatieve uitsluitingsgronden voldoet, zoals vermeld in de aanbestedingsstukken, bijvoorbeeld een veroordeling voor het witwassen van geld. Is daarvan namelijk sprake, dan loop je het risico dat de hele combinatie wordt uitgesloten van deelname aan de aanbesteding.


Wat zijn de voorwaarden bij combinatievorming?


Je moet de samenwerking van tevoren kenbaar maken, het is niet toegestaan om tijdens de inschrijfprocedure nog een samenwerking aan te gaan. Ook is het wijzigen van de samenstelling van de combinatie gedurende de aanbestedingsprocedure niet toegestaan, net als een samenwerking met een andere partij die tot de inschrijving is toegelaten.

In de aanbestedingsstukken kan de aanbestedende dienst de inschrijver verzoeken om bij de inschrijving aan te geven welk gedeelte van de opdracht hij voornemens is aan derden in onderaanneming te geven en welke onderaannemers hij voorstelt.(Artikel 25 Bao)*


Let op: de samenwerking mag geen beperking van de mededinging opleveren. Of daarvan sprake is, moet naar de omstandigheden van het geval worden beoordeeld.


Mag de aanbestedende dienst samenwerking verbieden?


Nee, de aanbestedende dienst mag dit niet verbieden. Wel is het mogelijk om beperkingen te stellen aan het aantal samenwerkende ondernemingen. Soms komt het voor dat de aanbestedende dienst eisen stelt aan de vorm van de samenwerking, door bijvoorbeeld een bepaalde rechtsvorm voor te schrijven.

Dit is niet zonder meer mogelijk. In ieder geval is het niet toegestaan om een bepaalde rechtsvorm te eisen vóór de aanbesteding. Wel kan het worden geëist wanneer de opdracht aan de combinatie wordt gegund, maar dan alleen indien dit voor de goede uitvoering van de opdracht noodzakelijk is.


*Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #505 Gepost op: 8 oktober 2010, 12:05:44
Hallo,


Aanbesteden via een combinatie of onderaanneming is inderdaad toegestaan, maar in vele gevallen zal je de meerwaarde voor een dergelijke constructie voor de opdrachtgever moeten uitleggen.
En de meerwaarde van een combinatieanbieding ten opzichte van een "one stop delivery" is meestal lastig aan te tonen, tenzij er zeer veel economisch voordeel valt te behalen, wat ik persoonlijk betwijfel...
Wat wel gedaan zou kunnen worden is inschrijven via een Holding en deze vertegenwoordigen met een nederlandse partner, mits de juiste bescheiden en verklaringen voorhanden zijn.

Ik begrijp alleen niet dat BMW, Opel en Mercedes "niks" doen. Alledrie deze instanties hebben een special vehicles divisie en zouden dit kunnen leveren.
Mercedes-Benz heeft de opties om bijvoorbeeld commandovoertuigen te leveren "ab Werk" zoals dat zo mooi heet. Maar ze hebben geen standaard partner "in house" voor C2000

Volvo zal niet meedoen met een police pack. Het police pack is in Engeland ontwikkeld door Woodway. Woodway zal niet naar NL leveren, omdat dan Whelen equipment via grey import op de markt zou komen en ze Honac (waar ze intensief mee samenwerken) voor het hoofd stoten. Wil Volvo iets doen, zullen ze aangewezen zijn op één van de partners in NL. Honac zal uiteraard nooit competetief aanbieden voor die aanbieders, aangezien het veel lucratiever is dat de PON holding het volledige voertuigcontract krijgt (onderhoud en service etc)

Daarnaast om certified partner of productcertificering/ erkenning te krijgen van VTSPN, dat heeft meer voeten in aarde. Met name het gebruik van mobiele dataterminals is in de rest van Benelux en Duitsland nog redelijk onbekend.
En met name de specialistische inbouw van die apparatuur zal vele fabrikanten nekken.

Wel interessante ontwikkeling om te blijven volgen trouwens.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #506 Gepost op: 8 oktober 2010, 15:13:52
Wat betreft mercedes en bmw, die richten hun pijlen op de aanbesteding voor de overige voertuigen, daaronder vallen de vrachtwagens, de ME-bussen, arrestantenvervoer, maar ook bijv. de alcoholbussen. En natuurlijk de veel besproken snelweg surveillance voertuigen en onopvallende vros voertuigen.

Ik denk dat mercedes bijzonder grote kans maakt om in de andere aanbesteding in veel categorieën naar voren komt als beste keus. Ik heb anders in de afgelopen 30 jaar nog geen andere ME-bussen gezien dan mercedes


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #507 Gepost op: 8 oktober 2010, 15:27:33
Er is toch geen verdeling geweest tussen de fabrikanten...  ::) ::) :P


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #508 Gepost op: 8 oktober 2010, 16:53:00
Och, ik hoop dat Pon met de aanbestding van de snelwegvoertuigen meedoet

Niks leuker dan de goede oude Porsche 911 weer terug 0098


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #509 Gepost op: 8 oktober 2010, 17:08:44
Och, ik hoop dat Pon met de aanbestding van de snelwegvoertuigen meedoet

Niks leuker dan de goede oude Porsche 911 weer terug 0098

Is de kofferbak van de Porsche wel groot genoeg voor de hedendaagse rommel? Of moet er dan een dakkoffer bij?  0098 0098