Vanmiddag, donderdag 9 december 2010, werden tijdens een persmoment bji de vtsPN in De Bilt de contracten ondertekend met PON en BMW voor de aanbesteding van de voertuigen voor de toekomst.
De auto’s worden vanaf 2011 gestandaardiseerd afgeleverd en voorzien van de basissystemen als mobilofoon, carkit en routenavigatie. Voor de Nederlandse Politie komt er dus één merk politieauto, één merk politiebus en één merk politiemotor. Dit komt de eenduidigheid voor het publiek ten goede. Voor de politieauto’s en de bussen zal het merk Volkswagen de voertuigen gaan leveren zoals de Golf, Touran, Passat en Transporter. Voor de noodhulpauto’s moet in het voorjaar van 2011 nog een keuze gemaakt worden tussen de Touran en Passat . Bij de motoren wordt BMW de leverancier. Die levert het model F650 voor de surveillance in de wijk en de RT 1200 voor de buitengebieden.
De voordelen
Ans Rietstra, korpschef Politie Noord-Holland Noord, is namens de Raad van Korpschefs verantwoordelijk: ‘We moeten nog enkele punten afstemmen met de leveranciers, maar het ziet ernaar uit dat de eerste politievoertuigen vanaf medio 2011worden geleverd. De aanbesteding is een zorgvuldig proces geweest samen met een projectgroep en de vtsPN. Zowel de voertuigen, de op -en inbouw van de apparatuur als het onderhoud vallen binnen dezelfde gunning. We stellen andere eisen aan de voertuigen om beter uitgerust te zijn voor de toekomst. Daarnaast worden de voertuigen straks ‘sleutelklaar’ opgeleverd, wat veel voordelen oplevert: tijdswinst, korting, minder administratieve procedures, kortere lijnen en direct inzetbare politievoertuigen op voorraad. Kortom, een grotere efficiencyverbetering. Omdat dit een investering vereist van de leveranciers, is de aanbesteding deze keer voor acht in plaats van voor vier jaar gegund. Bovendien zijn de ontwikkelingen die er nog gaan komen beter te realiseren in acht jaar. Hier zijn beide partijen bij gebaat.’
Partners
De brandweer en GHOR zijn partners van de politie in deze aanbesteding. In totaal gaat het om ongeveer 13.000 voertuigen in een periode van acht jaar tijd, kortom ruim 1.500 voertuigen per jaar. Voor de ‘speciale voertuigen’, zoals de ME-bussen, bussen voor de Forensische Opsporing, en voertuigen voor het vervoeren van honden, is een aparte aanbesteding nog gaande.