Indien er voor gekozen is om een traumahelikopter ter plaatse te laten komen, dan wordt er per inzet bekeken of transport door de lucht meerwaarde heeft voor de gehele behandeling van de patient.
Dit gaat in nauwe samenwerking met ambulancepersoneel en eventueel aanwezige OVDG.
Uit een reaktie van een collega begreep ik dat de LL 1 (LL = Lifeliner) en LL 2 gelet op de inrichting van de helikopter bepaalde normen hanteren voor het vervoer van de patient.
Voor zowel de LL3 en LL4 ligt dit iets anders.
Daar deze machines recent ontwikkeld zijn beschikken zij over een andere werkruimte en inlaadprocedure.
Tijdens de vlucht is het gehele lichaam van de patient te observeren.
De patient wordt aan de zijkant op een stretcher in de helikopter geplaats.
Voor zowel in als uitladen moet gerekend worden op 5 minuten werk, waarbij het oversluiten van apparatuur vaak het meeste werk is.
Apparatuur die al aangesloten is door AHV, daar zij als eerste ter plaatse waren, is vaak niet luchtvaart gecertificeerd, en kan om die reden niet mee genomen worden. Dit zou elektronische storingen tijdens de vlucht kunnen geven.
Indien bij het ontvangende ziekenhuis de helispot gedislokeerd is vanaf de SEH, dan moet ook die tijd in de berekening mee worden genomen of een luchttransport in relatie staat tot tijdswinst voor de behandeling van de patient.
Voor liefhebbers staan er afbeeldingen op
http://www.pbase.com/brandweer/trauma_heliDeze site heeft 4 pagina's.
Op foto P1010004.jpg pagina 2 staat een afbeelding van het brancardsysteem van de LL 3 en LL 4
Paul