Prio 1 voor iedereen! Ook in vrije tijd?

Auteur Topic: Prio 1 voor iedereen! Ook in vrije tijd?  (gelezen 3047 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Gepost op: 7 oktober 2006, 22:10:52
Beste medehulpverleners,

Afgelopen week maakte ik het volgende mee. Ik was bij een bedrijf op het industrieterrein in mijn woonplaats. Ik was in mijn vrije tijd en zat te wachten tot mijn auto klaar was. Na enige tijd komen er een ambulance en een ambu-motor met O&G de straat in rijden. Ze stoppen bij een bedrijf aan de overkant. Kort daarna arriveert ook een politieauto. Er wordt wat heen en weer gerend en met apparatuur gesleept. Na ongeveer een kwartier vertrekt de ambulance, zonder patiënt. Als ik vertrek staan de ambu-motor en de politie er nog.

De dag daarna ben ik aan het werk, politie noodhulp, en lees ik in het systeem dat de melding een reanimatie bleek te zijn. Het slachtoffer bleek het niet gehaald te hebben.

Toen ik daar zo eens over nadacht vond ik het best een vreemde gedachte dat er nog geen 50 meter verder iemand dood heeft liggen gaan terwijl ik rustig mijn krantje zat te lezen. Als ik het nou had geweten…?

Ik heb nu een aantal keer in de praktijk moeten reanimeren en slechts één keer meegemaakt dat iemand met een zelfstandige circulatie de ambu in ging, dus ik weet hoe klein de kans is dat het lukt. Maar stel:

Er wordt een systeem ontwikkeld waardoor het mogelijk wordt dat je bij levensbedreigende situaties ook in je vrije tijd opgeroepen kunt worden, als de locatie zich bijvoorbeeld binnen een straal van 500 meter bevindt…

Herkennen jullie mijn gevoel en wat zouden jullie van een dergelijk systeem vinden?

Ik ben heel benieuwd…!




Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2006, 22:20:34
Beste medehulpverleners,

Afgelopen week maakte ik het volgende mee. Ik was bij een bedrijf op het industrieterrein in mijn woonplaats. Ik was in mijn vrije tijd en zat te wachten tot mijn auto klaar was. Na enige tijd komen er een ambulance en een ambu-motor met O&G de straat in rijden. Ze stoppen bij een bedrijf aan de overkant. Kort daarna arriveert ook een politieauto. Er wordt wat heen en weer gerend en met apparatuur gesleept. Na ongeveer een kwartier vertrekt de ambulance, zonder patiënt. Als ik vertrek staan de ambu-motor en de politie er nog.

De dag daarna ben ik aan het werk, politie noodhulp, en lees ik in het systeem dat de melding een reanimatie bleek te zijn. Het slachtoffer bleek het niet gehaald te hebben.

Toen ik daar zo eens over nadacht vond ik het best een vreemde gedachte dat er nog geen 50 meter verder iemand dood heeft liggen gaan terwijl ik rustig mijn krantje zat te lezen. Als ik het nou had geweten…?

Ik heb nu een aantal keer in de praktijk moeten reanimeren en slechts één keer meegemaakt dat iemand met een zelfstandige circulatie de ambu in ging, dus ik weet hoe klein de kans is dat het lukt. Maar stel:

Er wordt een systeem ontwikkeld waardoor het mogelijk wordt dat je bij levensbedreigende situaties ook in je vrije tijd opgeroepen kunt worden, als de locatie zich bijvoorbeeld binnen een straal van 500 meter bevindt…

Herkennen jullie mijn gevoel en wat zouden jullie van een dergelijk systeem vinden?

Ik ben heel benieuwd…!

haha lijkt mij inderdaad wel iets bijzonders........maar dan alleen voor echte EHV'ers :P anders ben ik bang dat het heeeel veel nieuwsgierigen laat komen ipv hulpverleners  :-\


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2006, 00:53:24
Nou zo gek is het niet. Men is nu aan het experimenteren met groeps sms bij calamiteiten, in het zuiden hangen er in een bepaald dorp of kleine stad (er staat vast wel iets hierover op het forum) verschillende AED's welke bedient worden door EHV-ers die middels de sms gewaarschuwd kunnen worden.

Dus er zit zeker toekomst in...

Wel is het zo dat het natuurlijk niet zo kan zijn dat iedereen als een idoot richting de melding gaat en/of er een toeloop van héél véél mensen.

Ik begrijp overigens je frustratie Alex!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2006, 10:28:42
Iedereen die zijn EHBO-diploma haalt zijn mobiele nummer laten opgegeven. Bij geval van reanimatie binnen 500 m sms'en. Alleen, weet ik niet of het mogelijk is om met GSM exact te 'tracken' waar iemand is. Ook zal het voorkomen dat er misschien wel 20 EHBO'ers rondlopen. Of misschien wel 400 (ResVlis).  ;)
343, never forget.


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2006, 13:36:12
Klopt, moet inderdaad niet voor iedere 'wannabe' zijn. Maar voor professionele hulpverlening met minimaal een EHBO-diploma of praktijkervaring (want ook de meeste politiemensen hebben alleen een reanimatie-diploma en geen EHBO).

Maar via SMS is inderdaad een optie. Volgens mij kun je via de GSM-antennes middels een driehoekspeiling wel redelijk nauwkeurig zien waar iemand zich bevindt. Maar je zou ook kunnen denken aan een afgeschermd gedeelte van P2000, dat je op een pieper te zijn krijgt wat er aan de hand is. En dat je die ook eventueel op 'afwezig' kunt zetten als je even niet weg kunt (spannende film ofzo  ;)). Technisch is er al heel veel mogelijk!

En als er dan toevallig meerdere hulpverleners in de buurt zijn... Wie het eerst komt, wie het eerst maalt! Liever teveel dan te weinig.


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2006, 15:26:40
Nou zo gek is het niet. Men is nu aan het experimenteren met groeps sms bij calamiteiten, in het zuiden hangen er in een bepaald dorp of kleine stad (er staat vast wel iets hierover op het forum) verschillende AED's welke bedient worden door EHV-ers die middels de sms gewaarschuwd kunnen worden.

Dus er zit zeker toekomst in...

Wel is het zo dat het natuurlijk niet zo kan zijn dat iedereen als een idoot richting de melding gaat en/of er een toeloop van héél véél mensen.

Ik begrijp overigens je frustratie Alex!

 http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13565.0

meer informatie vindt je in dit topic over vrijwilligers die worden gealarmeerd via sms bij een mogelijke reanimatie

groeten
fast-one