Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212218 keer)

0 gebruikers (en 55 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1470 Gepost op: 13 juli 2010, 13:00:12
Een vraagje voor de signalering-technisch meer begaafde medeforummers:
Ik probeer een soort van vergelijking te maken tussen de lichtopbrengst van LED in lichtbalken. Nu heb ik me laten vertellen dat de lichtopbrengst wordt uitgedrukt in Lumen (als eenheid voor Luminous Flux). Echter bij de grotere fabrikanten vind ik nergens iets over het aantal Lumen dat zo'n balk produceert maar juist gegevens over bijvoorbeeld het wattage (Watt), al of niet per individuele LED. Heeft iemand enig idee hoe ik een goede vergelijking zou kunnen maken?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1471 Gepost op: 13 juli 2010, 18:44:27
bij mijn weten wordt de lichtsterkte nog altijd uitgedrukt in Lux en niet in Lumen. Google maar eens op Lux en Candela en het zal je een stuk duidelijker worden.

Het aantal watt zegt uiteraard wat over de kracht van een LED maar minder over de daadwerkelijke lichtsterkte, dit omdat dit ook beïnvloed wordt door de manier hoe de lens is opgebouwd.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1472 Gepost op: 13 juli 2010, 20:27:30
bij mijn weten wordt de lichtsterkte nog altijd uitgedrukt in Lux en niet in Lumen. Google maar eens op Lux en Candela en het zal je een stuk duidelijker worden.

Het aantal watt zegt uiteraard wat over de kracht van een LED maar minder over de daadwerkelijke lichtsterkte, dit omdat dit ook beïnvloed wordt door de manier hoe de lens is opgebouwd.
Het maakt me feitelijk niet zoveel uit welke eenheid ik heb, als het maar vergelijkbaar is (ik zit niet zo in de natuurkunde en dergelijke). Van één bepaald type LED heb ik de Luminous Flux in Lumen; zou dus fijn zijn als ik de rest daarmee kan vergelijken ;)

En als ik Wikipedia (de Engelse, volgens mij kloppen de eenheden op de Nederlandse wiki niet?) moet geloven is de Luminous Flux "(...) often used as an objective measure of the useful power emitted by a light source (...)". Klinkt toch als een prima maat voor het vergelijken, niet?  :)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1473 Gepost op: 14 juli 2010, 11:14:03
Hallo,


Komt er wel nog bij dat je per balk moet weten welke led versie gebruikt is. Hänsch, Whelen, Hella gebruiken onderling alweer totaal andere leds en ook verschillende reflectortechnologie.
Dus vermoedelijk zal je ook in de praktijk moeten meten, wil je tot een goed resultaat komen.

Wil trouwens best meewerken aan deze test als je hulp nodig hebt. Kan een paar balken ter beschikking stellen voor metingen. Hopelijk heb ik ook al groot gedeelte gereed voor de rexcue Vlissingen.




Groeten, Ruud


ROBMARELKO

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #1474 Gepost op: 15 juli 2010, 16:32:56
Nieuwe TAS van geldermalsen heeft ook aardig wat lichtopbrengst. Code 3 lichtbak?



Patrick, dit is inderdaad de LEDX2100 van code 3, zit best wel wat licht in, en het rare is, dat deze dakset dezelfde opstelling heeft als de allom door jullie bikritiseerde lomax :)

ook de lichtopbrengst van de ambulance is ook niet slecht.


Gast

  • Gast
Reactie #1475 Gepost op: 15 juli 2010, 16:44:08
De LEDX2100 is nauwelijks meer "nieuw" te noemen qua ontwerp, alleen de LED's die worden gebruikt maken het verschil. Je praat over een MX7000 frame, een set Excalibur onderlenzen en dan platte lenzen er boven op.

De "oudere" LEDX2100's hadden de (hoe kan het ook anders) LEDX modules ingebouwd, waarbij er 8 LED's in één unit zitten.
Om een idee te geven


Welke units worden in de huidige LEDX2100 balken gebruikt als ik vragen mag? In de USA is er ná de LEDX2100 al een RX2700 uitgekomen en sinds een tijdje zelfs de Code3 Defender op de markt (waarbij de USA qua eisen qua verlichting natuurlijk niet te vergelijken is met Nederland maar die LEGEND is wel gruwelijk fel!!) dus kan ik me voorstellen dat er TBII gekeurde LED's nu in een ouder model lichtbalk gezet worden in plaats van die nieuwe LED balk weer door alle keuringen heen te moeten halen, of is dat al gebeurd?

Bovenop de Defender, onderop de (US specs) LEDX2100, ik weet wel wat IK liever op mijn dak zou hebben  ;D Maar voor aan de muur in mijn collectie mogen ze beide  ;D


Deze LEDX2100 gebruikt nog de TIR techniek LED modules, terwijl de Defender duidelijk de LIN stijl gebruikt (TIR en LIN termen met dank aan Whelen............)


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1476 Gepost op: 15 juli 2010, 18:02:37
In de Lomax versies zijn de leds in een halfronde kring geplaatst. Bij de LED X2100 zitten deze modules schuin verbouwd, op de hoeken (Panelen van 6x high power led)
Dus er is wel gelijk verschil in de opstelling van de leds en het aantal...

Maar zoals gezegd, ik neem graag een LED X2100 ter hand om te vergelijken met een Lomax;)


Groeten, Ruud


ROBMARELKO

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #1477 Gepost op: 15 juli 2010, 18:34:44
Beste LSV, Helaas moet ik je teleurstellen. de klasse 2 gekeurde sets (en amber klasse 1) zijn bij beide daksets echt gelijk.
enige afwijking is dat de Rx2700 (gecombineerd blauw oranje, meer LEDS naar voren heeft blauw)
en ik wil je graag eens een demonstratie geven :)

terugkomend op de goedgekeurde balken van code 3:
ledx2100: 14x OLP3 blauw ECE klasse 2    (optix)
RX2700:  16x blauw olp en 14x oranje (2 en 1)
defender (zie foto volvo eerdere post) Tricore techniek (klasse 2)

lomax en midimax 14x blauw olp en optioneel 14x oranje olp


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1478 Gepost op: 15 juli 2010, 19:54:08
Komt er wel nog bij dat je per balk moet weten welke led versie gebruikt is. Hänsch, Whelen, Hella gebruiken onderling alweer totaal andere leds en ook verschillende reflectortechnologie.
Dus vermoedelijk zal je ook in de praktijk moeten meten, wil je tot een goed resultaat komen.

Wil trouwens best meewerken aan deze test als je hulp nodig hebt. Kan een paar balken ter beschikking stellen voor metingen. Hopelijk heb ik ook al groot gedeelte gereed voor de rexcue Vlissingen.
Hmm, dat maakt het er niet eenvoudiger op. Wat ik eigenlijk bedoel is dat er verschillende typen LED worden gebruikt, waarvan ik me afvraag welke nu sterker zijn. Zo zie ik typen LEDs als Luxeon, Solaris, Sputnik, GenIII, etc. waarbij vaak wel het aantal Watt staat (bv. Sputnik 2W) maar niet de lichtsterkte in Lumen. Heeft iemand daar ooit al eens naar gekeken?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1479 Gepost op: 15 juli 2010, 20:01:46
@ Lt. Cole. Me,

Heeft u hier iets aan?

We zijn gewend om de lichtsterkte van gloeilampen uit te drukken in in aantal Watt maar LED verlichting is veelal uitgedrukt in aantal Lumen. Tegerlijkertijd willen we juist lampen met minder wattage maar wel voldoende licht sterkte. Hoe zit dat nu eigenlijk?

Watt = Het elektrisch vermogen. Een gloeilamp met een vermogen van 60 watt gebruikt een hoeveelheid energie van 60 joule per seconde.

Lumen = De lumen is de eenheid voor lichtstroom. Lichtstroom is een maat voor de totale hoeveelheid licht in een lichtbundel. Lichtsterkte is een maat voor de lichtdichtheid. Bekijkt men een deel van een lichtbundel dan heeft dat deel een kleinere lichtstroom (in lumen) maar (in principe) dezelfde lichtsterkte (in candela) als de hele bundel. De lichtstroom hangt af van het vermogen van de bron en van de kleur van het licht.

Candela = De candela is de eenheid van lichtsterkte. De lichtsterkte geeft aan hoeveel licht zich bevindt in ieder stukje van een lichtbundel.

Lux = Wanneer een bundel met een sterkte van 1 lumen op een oppervlak van 1 vierkante meter valt geeft dit een verlichtingssterkte van 1 lux. 1 lux is dus gelijk aan 1 lumen per vierkante meter.

De internationaal vastgestelde regel is: 1 watt komt overeen met 683 lumen.

Bron: http://www.led-replacement.nl

Link: http://www.led-replacement.nl/index.php/informatie/led-lampen-watt-of-lumen.html