Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212246 keer)

0 gebruikers (en 61 gasten bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1490 Gepost op: 7 augustus 2010, 21:35:31
Italiaanse makelij.Voor zover ik weet een balk van la sonora,
waarbij hij is uitgevoerd in korte uitvoering en zonder de standard montagepoten
en zonder werklampen

groeten,Ruud


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1491 Gepost op: 7 augustus 2010, 22:26:35
Italiaanse makelij.Voor zover ik weet een balk van la sonora,
waarbij hij is uitgevoerd in korte uitvoering en zonder de standard montagepoten
en zonder werklampen

Speciaal gebouwd voor dit voertuig. De eerste lichtbalk op de eerste Lamborghini verloren ze op hoge snelheid  e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1492 Gepost op: 7 augustus 2010, 22:30:43
Tja d'r is er ook nog maar eentje van over.
De balk op de andere auto kon er ook niet tegen toen de auto onder een
SUV werd geparkeerd. De lambo blijft echter wel een indrukwekkend voertuig.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1493 Gepost op: 7 augustus 2010, 22:56:09
(...)
Het is zoals gezegd een voorbeeldversie...
Dat verandert de zaak ;)
In full-matrix kan het zomaar een concurrent worden van de autodrip (hoewel het ding wel fors is dan, dan is ie eerder geschikt voor de Duitse begeleidingsvoertuigen voor de zwaarste categorie). Op voertuigen gemonteerd zie ik 'm nog niet ingezet worden als pijlwagen, daarvoor zijn de voertuigen te kostbaar om aangereden te worden. Belangrijkste criterium zal wel de prijs worden...

Ben ik niet helemaal met je eens, op onze huidige dienstvoertuigen maken wij ook gebruik van een pijl en een tekstkrant, echter beide gemonteerd in de lichtbalk. Fend-off kun je dan dus niet gebruiken (en dus zetten wij regelmatig de dienstauto met de neus een klein beetje richting de berm, inclusief ingedraaide wielen).
Ofwel, de fend-off regel wordt in de praktijk opgerekt, waarbij je dus doelbewust het grootste zichtbare vlak (tevens de grootste "vangvlak") van je voertuig opoffert voor wat verlichting op het dak. Begrijpelijk, maar minder handig met het oog op je eigen veiligheid - je voertuig moet immers voor jou de klap opvangen. (Waarbij we naar ik aannemen nog altijd over snelwegen of in elk geval meerstrooks wegen praten.) Als het Arrow Board draaibaar wordt zie ik daar wel mogelijkheden voor op hulpverleningsvoertuigen (hoewel er dan wel weer agenten zullen zijn die over de maximum snelheid zullen gaan zeuren ;) ).

Er zijn ook provinciale danwel andere N-wegen in mijn werkgebied waar de snelheid 100 km is, geen wegsignalering voorhanden is én de kantonier een lange aanrijdtijd nodig heeft.
Ik heb vaak zat het gevoel gehad dat de vouwen uit m'n broek werden gereden, zéker op de tijdstippen buiten 09.00-17.00.
En verandert zo'n kruis op je dak daar iets aan? Ik vermoed van niet. In Duitsland is een oplichtend kruis op het dak van een werkvoertuig verplicht, o.a. bij werkzaamheden op de vluchtstrook. Daar remt niemand ook maar iets voor af. Bovendien geldt nog altijd dat als men de vouwen uit je broek kan rijden, de rijbaan gewoon vrij is en men op enigszins normale snelheid door kan (en dan praat ik niet over meerstrooks wegen maar over enkelbaans wegen). Zodra je op dit soort wegen op de rijbaan bezig bent zit je dus tenminste vast aan een om-en-om situatie óf een rijbaanafsluiting, waarbij je dus de snelheid uit het verkeer moet halen. Als je dan een pijl inzet nodig je feitelijk alleen maar uit om snelheid te behouden, want de pijl suggereert dan dat je 'vrij' via de andere rijbaanhelft kunt.

De enige variant die ik nu ken is op de tekstwagen van de verkeerspolitie Haaglanden. Dit is een groot kantelbord, voorzien van led's, welke op het dak van een Opel Vivaro is gemonteerd  098uo
Een dakdrip (variant op de autodrip) van Silca. Naast de wagen van Van Amerongen in Arnhem is de wagen van Haaglanden bij mijn weten de enige die dat ding heeft. Is rechtstreeks afgeleid van de autodrip die op alle pickups van RWS (en een aantal andere organisaties) zit. Grote nadeel is dat je verdere primaire signalering (dakset) in één klap onzichtbaar is van achteren en je dus van achteren volledig afhankelijk bent van de drip of eventuele secundaire signalering (flitsers). Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit nadeel samen met de forse prijs niet echt bijdraagt aan een grote populariteit. Dit is trouwens wel iets wat ook voor Arrow Boards geldt: de afmetingen maken dat daksets van achteren onzichtbaar zijn. Dat wordt natuurlijk deels gecompenseerd door de verlichting in het Arrow Board zelf, maar dat is niet helemaal perfect.

Ik ben wel nieuwsgierig wat zo'n Arrow Board zou moeten gaan kosten (zeg maar zoals ie op het filmpje staat).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1494 Gepost op: 7 augustus 2010, 23:29:25
- Ofwel, de fend-off regel wordt in de praktijk opgerekt, waarbij je dus doelbewust het grootste zichtbare vlak (tevens de grootste "vangvlak") van je voertuig opoffert voor wat verlichting op het dak. Begrijpelijk, maar minder handig met het oog op je eigen veiligheid - je voertuig moet immers voor jou de klap opvangen. (Waarbij we naar ik aannemen nog altijd over snelwegen of in elk geval meerstrooks wegen praten.)

- Als het Arrow Board draaibaar wordt zie ik daar wel mogelijkheden voor op hulpverleningsvoertuigen (hoewel er dan wel weer agenten zullen zijn die over de maximum snelheid zullen gaan zeuren ;) ).

- En verandert zo'n kruis op je dak daar iets aan? Ik vermoed van niet. In Duitsland is een oplichtend kruis op het dak van een werkvoertuig verplicht, o.a. bij werkzaamheden op de vluchtstrook. Daar remt niemand ook maar iets voor af.  Bovendien geldt nog altijd dat als men de vouwen uit je broek kan rijden, de rijbaan gewoon vrij is en men op enigszins normale snelheid door kan (en dan praat ik niet over meerstrooks wegen maar over enkelbaans wegen).


De fend-off regel word inderdaad in de praktijk wel eens anders gebruikt dan ooit bedoeld. Een indirect gevolg van óf het een .... óf het ander. En of je auto nou met de neus naar links of met de neus naar rechts staat, zolang de wielen de goede kant op staan gedraaid komt je auto (als het goed is) toch wel ergens terecht.
Ik heb het inderdaad over de meerstrooks provinciale wegen. De ''enkel'''strooks is gewoon (indien nodig) afgesloten, jammer maar helaas voor het verkeer dan.
In mijn opinie moet je er alles aan doen om (door middel van je signalering) zichtbaar te zijn, als je ziet hoeveel mensen een stilstaand HV-voertuig op het allerlaatste moment zien, dan is dat soms echt nét aan ...

Om toch even op je verhaal van topsnelheid terug te komen/ te reageren (  ;) ). Een trend die men de laatste tijd ziet is dat de criminelen waarvan word verwacht dat de politie ze aanhoud steeds met snellere / betere auto's gaan rijden. Waar vroeger de Opel Kadett werd gestolen word er tegenwoordig minstens een Volkswagen Golf gestolen.
De politie is echter teruggestapt van (bijvoorbeeld) een Opel Vectra met een topsnelheid van boven de 210 km per uur naar een Volkswagen Touran met een topsnelheid van 160/180 km per uur.

In mijn optiek moet je er dus zoveel mogelijk aan doen om (op hoogte) opvallende signalering te krijgen, mijn voorkeur gaat (toch) uit naar rood, blauw en oranje. Zowiezo, rood als extra (nee niet als vervangende) kleur op HV-voertuigen. Maar goed, de tijd dat voertuigen in Nederland opvallend waren is toch even voorbij :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1495 Gepost op: 8 augustus 2010, 01:03:35
Tja, ik zou nog wel wat aanvullingen weten op signaleringsgebied en niet eens omdat ik zelf meewerk aan ontwikkeling en in de verkoop ervan zit.

De rondom zichtbaarheid van het systeem kan trouwens redelijk makkelijk geborgd worden. Aan de zijkant en aan de achterkant bestaat de mogelijkheid tot het plaatsen van led lampen.
Dit, in combinatie met een "halve balk"  aan de voorzijde voldoet aan de eis van 360 graden rondom zichtbaar.

Je kan het zo bont maken als je zelf wilt natuurljk, voor wat betreft opvallendheid, maar ik denk dat dat niet echt de bedoeling is van de nieuwe regeling optische en geluidssignalen.

Dit valt te realiseren met diverse paketten. Of je nu Whelen, Code 3, Fedsig of W&G neemt. De achterste buitenste leds zijn er ook in dual colour. Dus aanrijdend naar een incident kunnen deze blauw knipperen, stationair kunnen deze dan rood, of meer gebruikelijk en conform de richtlijn, oranje flitsen.
Ze zitten op dit bord nog niet opgebouwd omdat die lampmodules nog in Spanje liggen ter keuring.

Het zal denk ik afweging zijn of men kiest voor een Autodrip of deze versie. Qua zichtbaarheid op lange afstand zal dit bord met pijl duidelijker zichtbaar zijn dan een knipperende autodrip met de bekende pijl.
Bij alcoholcontroles worden ook simpele enkelasser aanhangers gebruikt waar een standaard actieraam op is gemonteerd (dacht regio Gelderland? Of MWB, weet ik niet meer heel zeker)

Oorspronkelijk is dit bord ontwikkelt om snel inzetbaar te zijn bij grote ongevallen en controles. letterlijk 2 tiptoetsen drukken (sequentie en "bord uitklappen") en hij staat. En budgettechnisch bekeken zit er wel een flink prijsverschil tussen een DRIP en een Arrow 6.

Voor suggesties of verbeteringen van het systeem sta ik uiteraard open. Ik zit binnenkort weer met de heren om tafel om de feedback van Vlissingen te verwerken in de aanpassing van het bord.



Groeten, Ruud


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1496 Gepost op: 8 augustus 2010, 02:41:34
Maar goed, de tijd dat voertuigen in Nederland opvallend waren is toch even voorbij :-X

Al dat geneuzel over het niet zichtbaar zijn van nederlandse hulpverleningsvoertuigen....  ??? Kijk eens naar de buurlanden als Frankrijk, Spanje en Belgie: onze politieauto's en ambu's vallen veel eerder op dan de standaarduitvoeringen van hun voertuigen. Ik ben van mening dat de Nederlandse BiZa-striping goed kan concurreren met de Britse Battenburg-striping.

trouwens, ook als je op buitenlandse fora's kijkt, zie je dat men de Nederlandse striping erg aantrekkelijk en opvallend vindt.. Ik denk dat we hier in Nederland van veranderingen houden en dat het dus snel weer wat anders moet zijn...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1497 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:17:17
Al dat geneuzel over het niet zichtbaar zijn van nederlandse hulpverleningsvoertuigen....  ???

Onze noodhulpvoertuigen hebben door de scherpere regeltjes ongeveer 35 centimeter striping aan de achterzijde verloren. De grote oranje vlakken hebben plaats gemaakt voor het wit van de kofferklep.

De opvallendste striping in Nederland is ook aan het uitsterven.

Plus dat het een feit is, de reflecterende eigenschappen van de striping zijn al járen niet veranderd, terwijl er zoveel beter spul op de markt is. De huidigde eisen aan bijvoorbeeld nieuwe vrachtwagens (over de gehele lengte reflectie-materiaal) zijn véél hoger (en dus veel opvallender) als de huidige BiZa striping.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1498 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:23:00
Een dakdrip (variant op de autodrip) van Silca. Naast de wagen van Van Amerongen in Arnhem is de wagen van Haaglanden bij mijn weten de enige die dat ding heeft. Is rechtstreeks afgeleid van de autodrip die op alle pickups van RWS (en een aantal andere organisaties) zit. Grote nadeel is dat je verdere primaire signalering (dakset) in één klap onzichtbaar is van achteren en je dus van achteren volledig afhankelijk bent van de drip of eventuele secundaire signalering (flitsers). Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit nadeel samen met de forse prijs niet echt bijdraagt aan een grote populariteit. Dit is trouwens wel iets wat ook voor Arrow Boards geldt: de afmetingen maken dat daksets van achteren onzichtbaar zijn. Dat wordt natuurlijk deels gecompenseerd door de verlichting in het Arrow Board zelf, maar dat is niet helemaal perfect.

Ik ben wel nieuwsgierig wat zo'n Arrow Board zou moeten gaan kosten (zeg maar zoals ie op het filmpje staat).
Ik heb de laatste tijd bijzonder vaak tegen de dakdrip van Van Amerongen aan staan kijken maar ik zie er eigenlijk het voordeel niet van. Als ik aan kom rijden zie ik een grote pijl en een uitroepteken. Ik denk dat een setje oranje flitsers, evt met trafficadvisor mij net zo veel had kunnen vertellen. De drip is te klein om er duidelijk hele teksten op te krijgen. Ik zie er weinig voordelen van eigenlijk. Zeker als ik kijk hoe hij nu ingezet wordt, namelijk als veredelde traffic advisor.

Ik ben sowieso van mening dat menig particulier verkeersregelaarsvoertuig/wegwerkvoertuig een stuk minder amber mag vertonen. Ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde is van een bak met 5 lampen of 20 led patronen tegenover een bak met 2 lampen en een ledbakje met simpel alternerend patroon. Stilstaand maakt het voor het zicht in mijn ogen echt geen ene r**t uit en rijden worden ze nauwelijks gebruikt. Om nog maar te zwijgen van de voertuigen waarbij alles voorop het dak zit terwijl het echte gevaar bijna altijd toch van achter komt en daar is de set net niet zichtbaar meer  998765
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1499 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:39:56
Wil het op lange afstand best eens uitproberen wat beter zichtbaar is. Ik wil best mijn auto voor een test ter beschikking stellen. We hebben dan alleen een vrijwilliger van RWS nodig en een groot industrieterrein of testfaciliteit.

Voor het afzekeren van een ongeval. Autodrip vs. Arrow 6.

Het gaat niet alleen om hoeveelheid lampen die aanstaan, maar ook het patroon waarin het gebeurt.

Citaat:
"Als ik aan kom rijden zie ik een grote pijl en een uitroepteken. Ik denk dat een setje oranje flitsers, evt met trafficadvisor mij net zo veel had kunnen vertellen. De drip is te klein om er duidelijk hele teksten op te krijgen. Ik zie er weinig voordelen van eigenlijk. Zeker als ik kijk hoe hij nu ingezet wordt, namelijk als veredelde traffic advisor."

Dat is exact wat de arrow 6 is, een combi tussen led flitsers en een aarowstick. Plat gewoon een arrowstick, opgeklapt een afwisselende versie van flitsers (op de hoeken) afgewisseld met een pijl, plus dat hij prijstechnisch een stuk lager ligt

Tja, wat betreft zichtbaarheid van politievoertuigen kan ik Jerommeke wel gelijk geven.
In vergelijking met Engeland zijn er namelijk graverende verschillen in striping én signalering.

De engelse striping is uitgevoerd in 3M diamondgrade. Deze is vele malen meer retroreflecterend bij nacht dan de in Nederland gebruikte striping.
Daarnaast berust de specifieke kleurencombinatie op onderzoek, dat dit een combinatie van kleuren en patroon is, dat het meest opvalt, omdat het in de natuur niet voorkomt.
Dat is weliswaar bij NL politievoertuigen ook zo, maar de verschillen vallen vooral op bij nacht.
Daarnaast is er in NL gekozen voor de kleur daylight red (RAL 3024 of 3026?), die heeft op voertuigen een maximale houdbaarheid van ongeveer een jaar of 4, voordat hij begint te vervagen.

Een Engels voertuig is volledig zichtbaar over de volledige achterkant en zijflank, met grote retroreflecterende vlakken over de gehele voertuigzijde. De Nederlandse voertuigen zijn enkel zichtbaar op de snuit en een deel van de achterkant.
Ok, een paar wit reflecterende puntjes langs de daklijn.

Wat betreft signalering is er ook een andere opvatting dan in Engeland. Motorway police of RPU (Road Policing Units) rijden standaard met een balk, ipv een enkele losse pit op het dak.
De extra lampen die in NL op de voertuigen worden gemonteerd (Whelen TIR/LIN6, Whelen Talon/Avenger) verliezen bij fend off positie hun effectiviteit. Ook logisch, het zijn directionele flitsmodules.

Ik zeg niet meteen dat er een daklichtpijl op zo'n auto moet. Maar een opvallendere contourmarkering, in combinatie met een betere 360 graden lamp op het dak zou een uitkomst kunnen zijn.



Groeten, Ruud