Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1216305 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #170 Gepost op: 6 juli 2007, 22:48:43
tjam aar op de hoogwerker was niets mis met de halogeen flitsers... maar der zal ongetwijfeld een reden voor zijn geweest


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #171 Gepost op: 6 juli 2007, 22:50:05
tjam aar op de hoogwerker was niets mis met de halogeen flitsers... maar der zal ongetwijfeld een reden voor zijn geweest

Hoe weet je dat nou, voor het zelfde geld waren ze doorgebrand, eentje kapot etc. Net na die keer nadat jij em hebt zien rijden terwijl ze het wel deden .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #172 Gepost op: 6 juli 2007, 22:52:38
tja oke..

zo kan je wel blijvne speculeren...

ik vind het wel mooi... de frontflitsers zijn led, blauw achter en zijkant ook... en de obstakelverliichting ook


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #173 Gepost op: 2 augustus 2007, 11:20:46
VW Passat Rijopleiding politie Zaanstreek-Waterland :)

http://i14.tinypic.com/65zq7ls.jpg

wat is de reden van 1 lamp in de grille? hebben wel meer voertuigen in het westen...


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #174 Gepost op: 2 augustus 2007, 11:52:54
wat is de reden van 1 lamp in de grille? hebben wel meer voertuigen in het westen...

Volgens de echte regelementen mag een hulpverleningsvoertuig maar 1 blauwe lamp voeren voor in de grill of iig op de voorkant van de auto. ;) Kijk maar naar oude brandweerwagens, die hebben vrijwel alleen maar 1 blauwe lamp voor op en de nieuwe wagens 2 flitsers/Led. :)


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #175 Gepost op: 2 augustus 2007, 18:42:23
oohja ik dacht misschien dat autos/busjes 1 frontflitser mocht

wat is de meerwaarde van 1 frontlamp dan


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #176 Gepost op: 2 augustus 2007, 19:30:35
Meerwaarde ...

Er zit gewoon 1 lamp op in plaats van 2. Wat ik begreep van de wagenparkchef zijn / waren deze lampen vrij kostbaar en goed zichtbaar. En dus gewoon niet nodig om twee lampen er op te hebben. Er zijn zelfs regio's geweest (zoals zaanstreek) die jaren lang deze lampen op de grill gehad hebben.

het zijn namelijk geen flitslampen maar lampen die een W patroon maken. De lichtbundel beweegt doordat er een draaiend motortje inzit. Iets wat vaak kapot ging / gaat.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #177 Gepost op: 2 augustus 2007, 19:41:48
Volgens de echte regelementen mag een hulpverleningsvoertuig maar 1 blauwe lamp voeren voor in de grill of iig op de voorkant van de auto. ;) Kijk maar naar oude brandweerwagens, die hebben vrijwel alleen maar 1 blauwe lamp voor op en de nieuwe wagens 2 flitsers/Led. :)

Vraag ik me af waar je dat vandaan haalt?

Volgens het RVV artikel 29;

Artikel 29.

1. Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ambulances en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

2. Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het blauwe zwaai- of knipperlicht en de meertonige hoorn.

Toelichting RVV artikel 29

Dit artikel geeft een opsomming van bestuurders die gerech­tigd zijn bijzondere signalen, bestaande uit blauw zwaai‑ of knipperlicht en een twee‑ of drietonige hoorn, te voeren. Het gaat daarbij behalve om motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer en ziekenauto’s, ook om motorvoertuigen van hulpverleningsdiensten voor zover deze door de Minister van Verkeer en Waterstaat zijn aangewezen. Dit artikel geeft tevens de basis voor en dergelijke aanwijzing. Met de politie is blijkens de memorie van toelichting bij de wijziging van de  Politiewet gelijkgesteld de Koninklijke Marechaus­see bij de uitoefening van de haar opgedragen taken.

Artikel 31 geeft deze minister vervolgens de bevoegdheid nadere regels te stellen over deze signalen alsmede over het gebruik daarvan.

Bestuurders van vorenbedoelde motorvoertuigen mogen deze bijzondere signalen slechts gebruiken om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen. Zodra zij er gebruik van maken behoren zij tot de, afzonderlijk  gedefinieerde categorie voorrangsvoertuigen en genieten zij de daaraan verbonden voorrechten.

In het tweede lid is bepaald dat het voeren van de signalen is verboden in andere gevallen dan hiervoor genoemd.

Ingevolge artikel 29 voeren bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ziekenauto's en motor-voertuigen van aangewezen hulpverleningsdiensten, blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn, om kenbaar

te maken dat zij een dringende taak vervullen. Zij ontlenen aan het gebruik van die optische en geluidssignalen hun status van voorrangsvoertuig.

Eenmaal aangekomen op de plaats van bij voorbeeld een ongeval, worden deze signalen, althans de meertonige hoorn, uitgeschakeld en het blauwe zwaailicht zou ingevolge artikel 30 vervangen moeten worden door geel zwaailicht. In de praktijk blijft het blauwe zwaailicht evenwel gedurende de afwikkeling van het ongeval veelal in werking. Dit omdat deze voertuigen in een aantal gevallen ook niet zijn uitgerust met geel zwaai- of knipperlicht.

Overigens bestaat tegen deze praktijk uit een oogpunt van verkeersveiligheid geen enkel bezwaar, integendeel, het geeft gezien de bijzondere omstandigheden een extra attentiewaarde. Artikel 30 voorzag evenwel niet in de mogelijkheid onder die omstandigheden blauw zwaailicht te voeren. In verband daarmee is aan het eerste lid van artikel 30 een volzin toegevoegd die het gebruik van blauw zwaai- of knipperlicht in dergelijke omstandigheden toelaat.

 

Artikel 31 zoals dat luidde voor de wijziging, betrof de mogelijkheid tot het geven van regels door Onze Minister met betrekking tot het gebruik van de optische en geluidssignalen. De bevoegdheid tot het geven van dergelijke regelingen is nu echter rechtstreeks gebaseerd op de wet. Wel is het op grond van artikel 13, tweede lid, van de wet noodzakelijk om aan te geven voor welke gevallen een ministeriële regeling kan worden vastgesteld. Dit is echter in de artikelen 29 en 30 zelf opgenomen, zodat artikel 31 kon komen te vervallen.

Voor de oude tekst is een nieuwe tekst in de plaats gekomen, waarin een algemeen verbod wordt gegeven met betrekking tot het gebruik van signalen in andere omstandigheden dan in de artikelen 28, 29 en 30 is aangegeven. Deze bepaling bleek noodzakelijk om mogelijk misbruik van optische en geluidssignalen, alsmede andere geluids- en knippersignalen, voldoende tegen te gaan. Door het opnemen van deze nieuwe bepaling zijn de verbodsbepalingen in het tweede lid van artikel 29 en het tweede lid van artikel 30 vervallen.

Zoals reeds hierboven is opgemerkt, wordt nu in het tweede lid van artikel 29 en 30 aangegeven in welke gevallen bij ministeriële regeling nadere voorschriften worden gegeven.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #178 Gepost op: 2 augustus 2007, 20:22:39
Meerwaarde ...

Er zit gewoon 1 lamp op in plaats van 2. Wat ik begreep van de wagenparkchef zijn / waren deze lampen vrij kostbaar en goed zichtbaar. En dus gewoon niet nodig om twee lampen er op te hebben. Er zijn zelfs regio's geweest (zoals zaanstreek) die jaren lang deze lampen op de grill gehad hebben.

het zijn namelijk geen flitslampen maar lampen die een W patroon maken. De lichtbundel beweegt doordat er een draaiend motortje inzit. Iets wat vaak kapot ging / gaat.

die W-lampen zitten hiero ook op de WO.. maar dan 2 ;) maar goed waarom is het alleen op de dienstauto's? als 1 ook op valt kon het toch ook wel op de "vrachtauto's?"


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #179 Gepost op: 2 augustus 2007, 20:24:53
Die lampen zijn zoals ik al zei, niet heel erg sterk qua kwaliteit. Ze draaien op tandwieltjes met een ijzertje wat de spiegel achter de lamp beweegt.

Maar er zijn een aantal korpsen die ze vroeger op de auto's hadden zitten, nu tegenwoordig niet meer (in ieder geval niet bij nieuwe voertuigen).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !