Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1215918 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #190 Gepost op: 4 augustus 2007, 22:34:48


Zie ik nou andere (LED's) boven in als dat ik gewend ben? Normaliter is het draai links en dan rechts OF LED of Halogeen. Volgens mij zie ik hier helemaal LED?

Bron : www.lifeliner4groningen.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #191 Gepost op: 3 september 2007, 18:58:43
Beste mensen ik ben benieuwd of er nog meer korpsen in het land zijn die rode zwaailichten tussen het blauw door hebben zitten!
In de Haarlemmermeer zijn ze er mee aan het testen en dat bevalt uitstekend. Op de nieuwe HV681 Hoofddorp zit er rood tussen blauw maar ook op de TS645 Nieuw Vennep is dit het geval. Midden in de nacht is dit echt heel veel opvallender dan alleen blauw. Dus het is de combi waar het om gaat. En nu gaan er geheid mensen zeggen dat het niet is toegestaan, maar wees gerust dit is goed nagekeken en nagevraagd! Zijn er meer korpsen die dit op het DAK hebben zitten?
ACH & HBT


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #192 Gepost op: 3 september 2007, 20:18:44
Als ik mij niet vergis is dat een foto van www.brandweervoertuigen.nl  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #193 Gepost op: 3 september 2007, 20:45:54
En nu gaan er geheid mensen zeggen dat het niet is toegestaan, maar wees gerust dit is goed nagekeken en nagevraagd en het is niet verboden om dit te doen! Zijn er meer korpsen die dit op het DAK hebben zitten?

Hoe kom je aan die wijsheid. Rode knipper cq zwaailichten zijn niet toegestaan. Kun je wel navragen maar mischien is het handiger om even een wetboek in te kijken.

Wil je hierbij wijzen op artkel 29 en 30 van het RVV 1990,

Hierbij word gesproken over blauw en geel(oranje) knipper cq zwaailichten

Niet over rood.

Dan hebben we ook nog de "regeling optische en geluids signalen."

Ook hier word alleen gesproken over blauw en geel.

Kijkend dan naar het voertuig regelement(VRR). In dit regelement word precies besproken wat voor soort verlichting voertuigen mogen hebben en wat voor kleur deze moeten zijn dan wel moeten hebben. Ook hier worden de rode zwaai cq knipperlichten niet genoemd.

Hier in staat precies omschreven welke kleur wlke verlichting MOET hebben.

Voor een andere kleur dan aangegeven kan proces verbaal worden opgemaakt inzake deze wet.

mvg
Mike

voor de gene die er behoefte aan hebben wil ik per PM de betrefende wetteksten opsturen


DanielB

  • Gast
Reactie #194 Gepost op: 3 september 2007, 21:02:01
Hoe zit het dan met de rode zwaailichten op die beveiligingswagens?


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #195 Gepost op: 3 september 2007, 21:04:11
het kan ook zijn dat het bij wijze van test is toegestaan?

heeft iemand een filmpje er van?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #196 Gepost op: 3 september 2007, 21:09:30
Boovengenoemde wetgeving is ook gewoon van toepasing op beveiligingsauto's. Sterker nog als je de regeling optische en geluids signalen erbij pakt kunnen ze niet eens voorzien zijn van gele knipperlichten.

Als test is alleen toegestaan nadat door het ministerie van Verkeer en Wterstaat een ontheffing is verleend van het voertuigen regelement. Ik kan je vertellen dat voor deze wet bijna nooit onthefingen worden verleend.

mvg
Mike


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #197 Gepost op: 3 september 2007, 21:29:11
Een paar ambulances in Nederland hebben rode zwaailichten gehad. Een sprinter van Het Witte Kruis in Den Haag (wagen 27) en de twee sprinters van Ambulancedienst Boxmeer te Oefelt hebben rode kappen op de lichtbalken gehad.


Het Witte Kruis wagen 27


Ambulancedienst Boxmeer wagen 39-81


Ambulancedienst Boxmeer wagen 39-82

Voor zover ik weet zijn de rode lampen niet meer te vinden op ambu's.
Geloof niet alles wat je denkt.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #198 Gepost op: 3 september 2007, 21:34:46
Hoe kom je aan die wijsheid. Rode knipper cq zwaailichten zijn niet toegestaan. Kun je wel navragen maar mischien is het handiger om even een wetboek in te kijken.

Wil je hierbij wijzen op artkel 29 en 30 van het RVV 1990,


Link naar de wettekst:

http://www.tdekkers.nl/toelichting_rvv/Trvv029.htm


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #199 Gepost op: 3 september 2007, 21:49:36
En WIG/WAG mag ook niet ... Rijden ook bijna alle ambulance's van nederland mee in de rondte.

Ik heb de tekst trouwens even doorgelezen, er staat nergens dat een rode lamp verboden is, je bent alleen geen voorrangsvoertuig. Bij deze voertuigen is dat dus wel het geval, daar er zowel blauw als een meertonige hoorn gevoerd word.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !