Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212287 keer)

0 gebruikers (en 60 gasten bekijken dit topic.

HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #2580 Gepost op: 11 maart 2012, 17:18:36
Ook jammer trouwens dat (ook hier weer) de grillflitsers simultaan knipperen...

Vind je dat? Naar mijn idee vallen ze simultaan beter op. Links/rechts geeft 1 ledflitser mij net te weinig licht of is dan te smal om goed op te vallen. Bij links/rechts zie je van afstand wel een vaag blauw waasje maar bij simultaan zie je duidelijk iets blauws knipperen.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. O0


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2581 Gepost op: 11 maart 2012, 20:51:03
Vind je dat? Naar mijn idee vallen ze simultaan beter op. Links/rechts geeft 1 ledflitser mij net te weinig licht of is dan te smal om goed op te vallen. Bij links/rechts zie je van afstand wel een vaag blauw waasje maar bij simultaan zie je duidelijk iets blauws knipperen.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. O0

Het nadeel van simultaan knipperen is dat je een "dood" stuk hebt. (Korte) stukjes dat er dus helemaal niets brand. Bij alternerend knipperen, brandt een van beide flitsers altijd (of links, of rechts), en bij simultaan zitten daar dus dode/lege stukken in... De lichtopbrengst op het moment dat ze aan staan is uiteraard hoger, maar dat lijkt me logisch  ;D


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #2582 Gepost op: 12 maart 2012, 09:58:30
Om even terug te komen op een aspect dat hier een aantal keren (kort) aan de orde is gekomen:

vroeger (althans in NL, in Duitsland nog steeds beschikbaar als accessoire voor bijv. de Hella RTK6) kon bij sommige politiewagens een zwaailamp d.m.v. een zg. statief (een verlengstang, als het ware) hogerop gezet worden om in het verkeer vanaf verder weg/beter op te vallen. Nadeel was dan wel het handmatig moeten aanbrengen van deze stang: zwaailamp (van auto halen en) op stang zetten, stang op auto zetten. Niet geheel gevaarloos, zou ik zeggen. Ermee weg rijden wil je eigenlijk ook niet.

Het andere bekende extreem, met een toegevoegde verdrijvingsfunctie, zijn de (automatisch) opklapbare pijlborden à la Noordrijn/Westfalen, WPR België, Toronto Highway Patrol of de opklapbare extra knipperlampen in New York. Al naar gelang de uitvoering, zeer kostbaar zowel in aanschaf en onderhoud als ook in het toegenomen benzineverbruik.

Nu speel ik (in mijn technische fantasie) al een tijdje met de gedachte een systeem op papier te zetten dat het toelaat één zwaailamp (eventueel geautomatiseerd, maar kan ook makkelijk met de hand en in een paar seconden) zeg maar 0,8 - 1,2 m hoger te zetten. Het beoogde systeem is eenvoudig opgebouwd en bijvoorbeeld aan dakrelingen van stationwagens te bevestigen; ook veroorzaakt het niet veel meer luchtweerstand dan een gewone losse pit à la KLPD.

Alvorens ik het e.e.a. op papier zet, de algemene vraag (speciaal aan de blauwe kolom): is hier behoefte aan? Zou het enig nut hebben?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2583 Gepost op: 12 maart 2012, 14:05:12
Oogverblindend Caprice. O0
Caprice 9C1 policecar replica, individual lightfunctions

Mocht ik de video eerder hebben gemist, mijn excuus. ;)


Gast

  • Gast
Reactie #2584 Gepost op: 13 maart 2012, 15:50:55
Alweer een ouder filmpje maar dat was in de parkeergarage op mijn werk, in één van mijn pauzes  ;D
Een mooie mogelijkheid om alle individuele functies te kunnen laten zien, toch? Alleen de achterkant dan niet.
Gisteravond laat teruggekeerd van een lang weekendje weg maar ben niet vergeten om de D-tech rotators nog te laten zien, die heb ik inmiddels bij elkaar gezocht en zal ik morgen even aan de stroom zetten, voor het nodige foto-werk.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2585 Gepost op: 13 maart 2012, 17:29:47
Toppie, Caprice O0


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2586 Gepost op: 13 maart 2012, 18:18:55
Inderdaad.
Wat me wel opvalt aan led-lichtbalken zoals de Arjent, Valor, en andere, is dat het flitspatroon raar en nogal onduidelijk is.
Het flitspatroon doet me letterlijk aan kerstverlichting denken; ze geven niet echt die "prioritaire indruk" die je wel wel hebt bij de oudere Vista-lichtbalken.
Die flitsten echt, wat toch veel beter een indruk van urgentie gaf, terwijl vele nieuwe lichtbalken erg warrig flitsen...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2587 Gepost op: 14 maart 2012, 23:25:22
Is het nog gelukt met de D-tech rotators, Caprice?


Gast

  • Gast
Reactie #2588 Gepost op: 14 maart 2012, 23:28:09
Is het nog gelukt met de D-tech rotators, Caprice?

Ja en nee, ik heb de D-techs hier liggen maar mijn accustarter (die ik altijd gebruik voor mijn balken en lampjes) is completely empty, geen druppel aan volt er meer in. Die staat aan de lader, morgen shall there be power!!!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2589 Gepost op: 14 maart 2012, 23:29:27
Heb je hem te vaak gebruikt Caprice? ;D ;D