Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212400 keer)

0 gebruikers (en 59 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #3740 Gepost op: 23 oktober 2013, 13:03:20
Ik zou bijna zeggen, wat eerder al eens is opgemerkt in een ander topic: heel creatief omgaan met het rekbare begrip "set secundaire verlichting"


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3741 Gepost op: 23 oktober 2013, 13:24:08
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1212834 date=1382526200
Ik zou bijna zeggen, wat eerder al eens is opgemerkt in een ander topic: heel creatief omgaan met het rekbare begrip "set secundaire verlichting"

Dat is dan wel heul rekbaar, aangezien er toch echt staat 1 secundaire set.


Gast

  • Gast
Reactie #3742 Gepost op: 23 oktober 2013, 13:27:56
ja, maar is een "set" per definitie het getal 2?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3743 Gepost op: 23 oktober 2013, 13:30:46
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1212845 date=1382527676
ja, maar is een "set" per definitie het getal 2?
Daar moet ik je dan weer gelijk in geven.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3744 Gepost op: 23 oktober 2013, 13:41:21
Ik had begrepen dat de 'hockeypuck' zoals de VP Volvo's hadden, was afgekeurd. Is dit bepaald door de eenheden zelf of is dit landelijk? Heeft iemand dit toevallig zwart op wit?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3745 Gepost op: 23 oktober 2013, 13:58:42
Citaat van: silque link=msg=1212849 date=1382528481
Ik had begrepen dat de 'hockeypuck' zoals de VP Volvo's hadden, was afgekeurd. Is dit bepaald door de eenheden zelf of is dit landelijk? Heeft iemand dit toevallig zwart op wit?
Zie PM


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3746 Gepost op: 23 oktober 2013, 14:23:29
Hier wat uitleg over primaire/secundaire signaalverlichting.
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=620993 date=1233513835
Jawel, politie mag ook blauw in de grille voeren.

Het gaat over 1 set primaire signaalverlichting. Dit is de set die 360 graden rondom zichtbaar moet zijn en op het dak zit.

Er mag slechts 1 set secundaire signaalverlichting aanwezig zijn (dit zijn blauwe flitsers in de grille, op een bepaalde bouwhoogte op het voertuig voorhanden, symmetrisch). De secundaire set signaalverlichting mag enkel in blauw zijn en mag alleen in te schakelen zijn met de primaire signaalverlichting, maar mag wel separaat uitschakelbaar zijn.

Oftewel, de blauwe lampen in de grille mogen nooit kunnen knipperen als de lampen op het dak uitstaan.

Bij 360 graden rondom zichtbaar in blauw en geel, is een extra set gele grille lampen bij een hulpverleningsvoertuig niet toegestaan.

Wigwag module (grootlicht knipperautomaat), mag alleen, zoals Zwaailampmaker al heeft aangegeven enkel overdag worden gebruikt en de lampen mogen alleen maar simultaan (tegelijk) knipperen.
Wat exact de reden van het simultaan knipperen is, is mij niet duidelijk moet ik zeggen, maar goed.

Groeten, Ruud




Groeten, Ruud


Gast

  • Gast
Reactie #3747 Gepost op: 23 oktober 2013, 14:37:39
Vergeet deze recentere aanvulling van Ruud niet:

Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1198369 date=1378294548
Klopt, 15 lichten op het dak is onzin, maar er staat nergens dat het niet mag...

Dit is de tekst die over de signalering gaat:

"blauw zwaai-, flits- of knipperlicht: licht, bestaande uit één set blauwe signaalverlichting; de set voldoet aan klasse 2 van ECE reglement 65 en is overeenkomstig dat reglement gecertificeerd. Het licht is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 20 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 m boven het wegdek; ter ondersteuning van de set mag aan de voorzijde van het voertuig symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig op een hoogte tussen 0,4 m en 1,2 m boven het wegdek een set secundaire blauwe signaalverlichting zijn aangebracht; ook deze set is gecertificeerd overeenkomstig ECE reglement 65; de secundaire set is alleen in werking wanneer de primaire signaalverlichting is ingeschakeld; de secundaire set signaalverlichting straalt naar voren, evenwijdig aan de lengteas van het voertuig; de secundaire set mag separaat uitschakelbaar zijn;"

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_04-09-2013

Er staat dus niks over "1 plek", enkel voor de grille lampen staan er hoogtematen en dat ze symmetrisch tov de lengte as van voertuig aangebracht dienen te worden. In theorie mag ik dus 22 leds als ik zeg dat het "1 set" is, mits ik me maar aan die maten hou...een set is een samengestelde hoeveelheid verlichtingsarmaturen, niet noodzakelijkerwijze 2 led units in de grille. In theorie, kunnen leds in de grille, achter de ruit en ter hoogte van de spiegels 1 set zijn. Mits niet lager dan 0,4m en niet hoger dan 1,2 meter gemonteerd, symmetrisch aan de voorzijde tov lengte as zijn gemonteerd en via 1 knopje aangaan. Of het wenselijk is, is deel 2


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3748 Gepost op: 23 oktober 2013, 14:54:03
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1212869 date=1382531859
Vergeet deze recentere aanvulling van Ruud niet:
Thanks O0


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3749 Gepost op: 23 oktober 2013, 14:56:05
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1212869 date=1382531859
Vergeet deze recentere aanvulling van Ruud niet:

Kan ik me in vinden.

Heb er dan alleen een kanttekening bij
Citaat
de secundaire set signaalverlichting straalt naar voren, evenwijdig aan de lengteas van het voertuig

en dat doet intersectionlights dus zeer zeker niet.