Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212831 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #4290 Gepost op: 30 januari 2015, 13:23:06
Nu je het zegt e050


FlyingDutchman

  • HV-geīnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #4291 Gepost op: 2 februari 2015, 16:26:48
Stelling: (misschien is dit al eens eerder genoemd, maar ik blijf me erover verbazen dat zelfs moderne lichtbalken het wat dat betreft laten afweten)

Lichtbalken met helder buitenglaswerk (kappen) zijn minder zichtbaar/opvallend dan met gekleurd buitenglaswerk.

Als voorbeeld neem ik even het filmpje hieronder, waarin het Bert65 was opgevallen dat de balk slecht zichtbaar was, waarop Sylvester meende dat dit voor dit type balk algemeen bekend is/was. Ik denk dat dit laatste misschien ten dele wel waar is, maar misschien geldt hetzelfde voor een massa andere balken, waaronder zowat alle balken die op LAPV Tourans en T5 zitten.

Citaat van: -Volvo-34- link=msg=1327999 date=1422882926
Officier van Dienst met spoed naar gaslek in Monnickendam.

http://www.youtube.com/watch?v=jewPmYPsu9Q

Eerst een aantal voordelen van een heldere balk t.o.v. een balk met blauw ingekleurd glas.
1. Bij een heldere balk wordt het door de LED uitgezonden licht nauwelijks belemmerd - bij een balk met blauw glaswerk wordt het door de LED uitgezonden licht slechts dan niet belemmerd, als de kleurwaarde (het filter) van het glaswerk met dat van de LEDs (het uitgezonden licht) overeenkomt. Een goede keuze van het buitenglaswerk is dus een vereiste, anders wordt het uitgezonden licht te veel gedempt.
2. Een heldere balk is natuurlijk gemakkelijk als je zoals in Nederland (als één van de uiterst weinige landen in Europa, vermoedelijk de wereld) naast blauw ook amber licht wil produceren. Dat kan je dan vanonder dezelfde kap doen.

Als toelichting op mijn stelling breng ik even het m.i. grootste nadeel van een heldere balk t.o.v. een ouderwetse blauwe balk naar voren:
  • Bij een heldere balk heeft invallend zonlicht vrij spel. Genoemd zonlicht kan bijvoorbeeld ongehinderd (d.w.z. met het volle kleurspectrum) de lensjes voor de LEDs, de (meestal metalen) montagebeugels/-platen, en andere in de balk aanwezige onderdelen helder verlichten. Hierdoor ontstaat bij een spoedrit in zonlicht het effect dat er te weinig verschil is tussen de "uit"-stand van de LEDs en de "aan"-stand van de LEDs, zeker als die ook nog eens zwakjes op de borst zijn (zoals in het filmpje). Hierdoor valt het in zonlicht niet of nauwelijks op dat de balken knipperend blauw licht uitstralen.
  • Daarentegen wordt invallend zonlicht (dat alle kleuren bevat) bij een balk met blauw glaswerk eerst gedempt in alle kleuren behalve blauw, en bereikt dan pas de lensjes voor de LEDs, de montagebeugels/-platen, en andere in de balk aanwezige onderdelen. Dat wil wederom zeggen dat de totale lichtinval veel geringer is. Genoemde onderdelen zullen bij zonlicht dan ook nauwelijks als verlicht opvallen. Daardoor is een uitgeschakelde blauwe balk ook in zonlicht meestal relatief donker. Als de balk ingeschakeld wordt, is het verschil tussen "uit" en "aan" beduidend groter en de balk valt navenant beter op.
Mijn conclusie: heldere balken zouden verboden moeten worden  >:D

O ja - amber... Dan toch maar extra amber lenzen/kappen voor amber LEDs.  ::)

Of... speelt dit met moderne(re) LED-balken niet meer zo? Misschien niet meer zo erg, maar je kan m.i. door een goede keuze nog steeds de lichtopbrengst en dus opvallendheid van LED-balken in zonlicht optimaliseren.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #4292 Gepost op: 2 februari 2015, 16:51:08
Ik denk dat v.w.b. de inval van zonlicht de inrichting van de balk ook veel verschil kan maken.

De lichtunits in de balk van het filmpje zitten als het ware in een grote doorzichtige plastic bak. Hierdoor kan het zonlicht van alle kanten de bak instralen, en hierin weerkaatst worden.
De balken van WHELEN zijn in de meeste gevallen 'dicht'. Er is wel sprake van doorzichtige lenzen, maar geen doorzichtige bak. Hierdoor is er al iets minder weerkaatsend zonlicht en betere zichtbaarheid.

Over het verbieden van doorzichtige kappen ben ik het oneens. Ik denk dat 's nachts doorzichtige kappen beter zichtbaar zijn dan gekleurde kappen, waar dit overdag inderdaad andersom is.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #4293 Gepost op: 2 februari 2015, 16:52:43
Veelgebruikte lichtbalk in het land is volgens mij nog steeds de Federal Signal Vista(?)... Blauwe kap van boven, en onderin afzonderlijk de amber verlichting... Is dat wat jij bedoeld FlyingDutchMan?

Ik vind het een afschuwelijke lelijke balk, te groot, te log en te bol maar ik heb wel het idee dat deze goed zichtbaar is...

Er zijn zoveel mooie en meer zichtbare lichtbalken beschikbaar, het is jammer dat ik niets te zeggen heb over de aankoop hiervan  e050
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


FlyingDutchman

  • HV-geīnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #4294 Gepost op: 2 februari 2015, 16:56:21
Citaat van: Dion link=msg=1328031 date=1422892268
Ik denk dat v.w.b. de inval van zonlicht de inrichting van de balk ook veel verschil kan maken.

Dat klopt zeker, maar op de LEDs vallend licht zal nog steeds storend werken. (Dit kan door de inrichting wel geminimaliseerd worden.)

Citaat van: Dion link=msg=1328031 date=1422892268
Ik denk dat 's nachts doorzichtige kappen beter zichtbaar zijn dan gekleurde kappen, waar dit overdag inderdaad andersom is.

Dāt denk ik nou juist niet. Dit mag overdag en 's nachts geen verschil maken. Het lichtfilter en het uitgezonden licht blijven hetzelfde...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geīnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #4295 Gepost op: 2 februari 2015, 16:57:46
Citaat van: flowcop link=msg=1328033 date=1422892363
Veelgebruikte lichtbalk in het land is volgens mij nog steeds de Federal Signal Vista(?)... Blauwe kap van boven, en onderin afzonderlijk de amber verlichting... Is dat wat jij bedoeld FlyingDutchMan?

Dat principe, ja. Maar dan moderner.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4296 Gepost op: 2 februari 2015, 17:27:49
Heldere lichtbalken kunnen best goed zijn, maar het verschil zit vaak in een dichte bovenkant.
De Whelen liberty/Freedom/Legacy zijn ook goed, maar van bovenaf kan er geen zonlicht binnen komen en bij de balk van de OVD wel.
De FedSig Valor is ook helder, maar deze valt ook goed op.
Citaat van: Sylvester link=msg=1018332 date=1333463573
Hier de eerder op dit forum genoemde wagen met de FedSig Valor.
Blauwe signalering - Rapid Responder 18-340
invisiblespy90


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #4297 Gepost op: 2 februari 2015, 17:29:45
Nadeel van de Whelen Freedom balken vind ik het flitspatroon. Enkel links en rechts wat flitst... Ik zou graag een flitspatroon over de gehele balk willen zien... In ieder geval wat meer leds aan voor en achterzijde welke mee knipperen. Dat scheelt ook al een hoop wat betreft zichtbaarheid.

Wat ik overigens tegen kwam;

Federal Signal Valor lichtbalk welke ik persoonlijk erg strak vind!

http://www.youtube.com/watch?v=e_FUMKe02D8
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


R0N4NN

  • Student IVK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 138
Reactie #4298 Gepost op: 2 februari 2015, 17:39:35
Ook zou het een goed idee zijn om meer rood in de lichtbalken te gebruiken, maar zover zou het helaas nooit komen in Nederland.   :-X


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #4299 Gepost op: 2 februari 2015, 17:44:49
Citaat van: R0N4NN link=msg=1328048 date=1422895175
Ook zou het een goed idee zijn om meer rood in de lichtbalken te gebruiken, maar zover zou het helaas nooit komen in Nederland.   :-X
Zullen we er eerst maar genoeg blauw in doen?