Zoals Stuart zegt, zodra je lichtbalken koopt met een prijs die "too good to be true" zijn dan heb je vaak Chineze naamaakzooi.
Dit is in de USA een veel grotere issue dan in Nederland/Europa, niet alleen omdat daar iedere volunteer firefighter en EMS zijn eigen auto (met eigen geld) met licht en geluid mag uitrusten (verschilt per staat) maar ook omdat de goedkopere merken die zogenaamd wél US made zijn (Axixtech, Juluen) eigenlijk ook gewoon Chinese made zijn. De Axixtech/Juluen lijn wordt steeds professioneler, daar waar het eerst tweederangs kopiën waren van de bekende merken, nu kopiëren de Chinezen zelfs deze lichten tot op een bijna identieke gelijkenis. Zelfs de TIR6 van Whelen is nagemaakt, waarbij je wel heel goed moet kijken welke echt en welke nep is! De output is nagenoeg hetzelfde, het formaat scheelt maar enkele milimetertjes. Het is de prijs waaraan je het kunt herkennen.
De LED balken die in de USA worden verkocht door diverse éénmans-zaakjes blijken gewoon geďmporteerde China-made balken te zijn.
Ik heb zelf contact met een aantal van die bedrijfen en de prijzen zijn inderdaad abnormaal laag. Dat weet je dan ook als je dat koopt, reken op problemen met garantie, met de unit zelf, met type-goedkeuringen die er niet zijn etc. etc. etc.
In de USA heb je (gelukkig) niet zoveel regeltjes v.w.b. verlichting, TB2 class, ECE keuringen, maar kom je daar met een SAE approval al een heel end. En dan nog zal de gemiddelde middelmatig verdienende volunteer firefighter kiezen voor 6 wel of niet gekeurde Chineze LED's i.p.v. 1 US-made Whelen LED in zijn grille voor dezelfde prijs. Whelen heeft recentelijk al de nodige prijsverlagingen doorgevoerd om te proberen het hoofd te bieden tegen de "knockoff" lights.
De oproep van Stuart is dan ook niks anders dan lijfsbehoud voor Sirennet, ook zij zien hun inkomsten dalen hoe meer goedkopere lichten er op de US market komen. In Nederland zullen we deze praktijken niet gaan beleven, te weinig afzetmarkt (en nog eens goed afgedekt) voor inmenging van China. Ook al ben ik door 2 van deze Chineze bedrijfen "gevraagd om de "frontoffice voor NL te worden", ik begin er niet aan. Voor de verzameling ééntje, is leuk maar daar blijft het bij.