Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !

Auteur Topic: Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !  (gelezen 108825 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #340 Gepost op: 29 augustus 2012, 19:43:48
Heb je een RAW file ?


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #341 Gepost op: 29 augustus 2012, 19:58:11
Invulflitsje gebruiken, niet te fel uiteraard want dan verknallen de reflecterende strepen de foto.

Zelfde soort situatie, zonder flits was de bevelvoerder niet goed zichtbaar geweest.


(exif)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #342 Gepost op: 29 augustus 2012, 20:54:04
@ Vince, het donkere krijg je niet ingevuld met een reguliere flitser. Daarvoor produceert je flitser te weinig licht voor. Als je dat zou willen doen moet je een hele grote studio set mee nemen  :D Maar das een beetje onhandig. Je kan het oplossen door een andere compositie te kiezen. Het probleem is niet dat je een licht en donker vlak heb in het beeld. Er is een te hoog contrast niveau van meer als 9 stops licht.... Dus als je belicht op het donkere wordt de linker zijde overbelicht, belicht je op de lichte zijde wordt de rechter zijde onder belicht......
De linker zijde is net niet tegen de overbelichting aan....

@Stefan, prima beeld goed gezien de noodzaak invul licht. om een stapje verder te gaan zou ik off camera flitsen. Bij reflectie strepen op de pakken is het hoek van inval = hoek van terugkaatsing. Als je on camera flitst wordt het licht direct terug gekaatst. Off camera flitsen heb je het probleem niet.

Tip welke ik altijd zelf gebruik in dit soort situaties, eerst lichtmeten op de achtergrond ( hogere iso en groot diafragma getal) dan is de achtergrond goed belicht en dan zachtjes inflitsen. Het liefst met een softbox, maar ook dat is op reportage niet echt handig.

Zorg wel dat je flitst op het tweede gordijn..... ( = instelling op de camera)

Er zijn vast mensen die dat niet begrijpen

Als de Sluiter direct open gaat, wordt er een flits afgevuurd, sluiter blijft nog even open, en sluit dan = 1e gordijn
Als de sluiter open gaat, blijft deze even open, vlak voor dat hij sluit, wordt de flits afgevuurd, sluiter sluit = 2e gordijn


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #343 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:34:19
Ik zie het nut niet in om op het 2e gordijn te flitsen als je onderwerp niet snel beweegt.
Maar misschien kan je dat nog uitleggen.


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #344 Gepost op: 31 augustus 2012, 11:42:10
Op internet zijn vele uitleggen te vinden, een vriend van mij heeft het op zijn weblog uitgelegd....

http://kiomfoto.blogspot.nl/2009/11/flttsen-op-het-eerste-of-tweede-gordijn.html

Succes


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #345 Gepost op: 31 augustus 2012, 14:01:17
De uitleg op die website gaat ook over een bewegend voorwerp. In de foto waar jij op reageerde zal niemand het verschil kunnen zien met flitsen op het eerste of 2e gordijn.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #346 Gepost op: 31 augustus 2012, 14:07:03
Op internet zijn vele uitleggen te vinden, een vriend van mij heeft het op zijn weblog uitgelegd....
http://kiomfoto.blogspot.nl/2009/11/flttsen-op-het-eerste-of-tweede-gordijn.html
Dat gaat over een bewegend onderwerp.
Dat geeft nog steeds niet aan waarom je bij een stilstaand onderwerp zou willen/moeten flitsen op het tweede gordijn, zoals enige posts hierboven is gesuggereerd. De flitstijd is nl. hetzelfde, dus je krijgt dezelfde hoeveelheid licht op het onderwerp dan wel dezelfde hoeveelheid licht teruggekaatst van de reflectiestrepen.


Vince Lankhorst

  • Scholier
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 49
  • Veiligheidsregio Limburg-Zuid, Parkstad, Brunssum
    • Vince Lankhorst Fotografie
Reactie #347 Gepost op: 31 augustus 2012, 16:58:24
Bedankt voor alle tips mannen!

Ik heb snel weer een kans gekregen en toch (stronteigenwijs) het zonder flits gedaan.

Ik zelf vind het resultaat  098uo De beste van de avond.


Exif :
Datum + Tijd : 30-8-2012 21:07
Cameramodel : Nikon D3000
Lens : 18-55VR
Brandpunt : 22MM
F-stop : f/3.8
ISO : 400
Belichtingstijd : 1/10sec
Max Lensopening ( Diafragma ) : 3.9

*Verkleinde versie. Mensen die belangen hebben bij de orginele kunnen een PB sturen
Brandweerman ben je niet voor even, maar voor het leven!  [IMG]http://i1101.photobucket.com/albums/g431/vincelankhorst


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #348 Gepost op: 31 augustus 2012, 18:55:28
Dat vind ik inderdaad een goede foto.
Mooi ingekaderd met de 3 hulpverleningsautos en mooi licht op het onderwerp.
Flitsen zou hem zeker niet mooier gemaakt hebben, dan waren de niet zo belangrijke auto's er uitgesprongen.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #349 Gepost op: 31 augustus 2012, 19:04:17
Wel een goede foto, maar ik zou zeggen.. zet een paar stappen naar rechts, heb je het incident er wat meer bij :)