Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !

Auteur Topic: Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !  (gelezen 108810 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

Jevgeni

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #460 Gepost op: 7 mei 2013, 21:08:21
2 weekenden terug ben ik in Zetten geweest voor de 1e ronde TAS-HD wedstrijden. Natuurlijk foto's geschoten en hieronder het resultaat:

Foto 1:


Foto 2:


Foto 3:


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #461 Gepost op: 8 mei 2013, 19:16:01
Altijd leuk wedstrijden! De belichting is bij alle 3 de foto's goed.

Wel wat verbeterpuntjes, als je kritisch moet kijken.

FOTO1: leuke foto met de TS op de achtergrond. Persoonlijk had ik een iets lager standpunt genomen, met het gelaatsmasker en de zaklamp geheel op de foto, en de 2 afgeknipte cijfers op de achtergrond ook.

FOTO2: Als de hand iet afgehakt was, maar geheel op de foto stond had er meer diepte in de foto gezeten. Ik had een stapje naar rechts gezet, zodat je wel een achtergrond in de 'brandweer sfeer' houd.

FOTO3: Leuke foto, opnieuw stapje naar rechts, geen afgeknipt jurylid en een halve brandweerman.

Succes ermee!


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #462 Gepost op: 10 mei 2013, 09:37:43
ISO 100
f/11
1/200
135mm

Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #463 Gepost op: 10 mei 2013, 12:53:18
ISO 100
f/11
1/200
135mm



Kan jij wat van deze foto vertellen? Ik zie namelijk niet echt wat jij hiermee bedoelt. / (of ik zie het over het hoofd).
Het enige wat ik namelijk zie, zijn een meerkoet en een fuut in het water. :)
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #464 Gepost op: 10 mei 2013, 13:50:46
Kan jij wat van deze foto vertellen? Ik zie namelijk niet echt wat jij hiermee bedoelt. / (of ik zie het over het hoofd).
Het enige wat ik namelijk zie, zijn een meerkoet en een fuut in het water. :)

Wat denk je zelf dat er beter kan? Ik zou beginnen met het publiceren en maken van scherpe foto's   :o


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #465 Gepost op: 10 mei 2013, 14:03:17
Wat denk je zelf dat er beter kan? Ik zou beginnen met het publiceren en maken van scherpe foto's   :o
En jouw reactie gaat daarbij helpen....? Dit topic heet niet voor niets: tips, tops en trucs. Ik gok dat Wpie zelf ook doorheeft dat deze foto niet perfect is (net een nieuwe camera volgens mij?) en het juist daarom hier plaats, om tips en trucs te krijgen over hoe het de volgende keer beter kan.


Jevgeni

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #466 Gepost op: 10 mei 2013, 14:07:52
ISO 100
f/11
1/200
135mm

http://i218.photobucket.com/albums/cc209/lonewolf1959/IMG_0298_zpsdaac1f25.jpg

Ik wil je als eerste adviseren om eens wat te gaan lezen over sluitertijden. Bij deze foto is bij de vogel veel beweging. Om dat goed te bevriezen heb je toch wel een sluitertijd nodig van minimaal 1/500. Daarnaast als je de focus echt op de vogel had willen leggen had je geen f/11 hoeven gebruiken. Dan was de vogel scherper geweest als de rest er omheen. Doordat je dan bijvoorbeeld diafragma f/5.6 gebruikt haal je ook makkelijker hogere sluitertijden bij ISO100. Eventueel moet het normaal gesproken geen probleem zijn om foto's te maken op ISO400 als je de snelle sluitertijden nodig hebt.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #467 Gepost op: 10 mei 2013, 14:36:47
Dus even kort
De iso omhoog met hogere sluitertijden

@ DvdW, het is inderdaad een nieuwe camera, heb hem nu 3 weken
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #468 Gepost op: 10 mei 2013, 14:47:34
Dus even kort
De iso omhoog met hogere sluitertijden

@ DvdW, het is inderdaad een nieuwe camera, heb hem nu 3 weken
En daarnaast de diafragma omlaag. Als je die op bijv. f/5.6 zet (dan wordt de achtergrond onduidelijk en alleen het onderwerp scherp) kun je inderdaad een snellere sluitertijd kiezen. Een 'hogere' (eingelijk lager :P ) Diafragma zorgt ervoor dat alles op de foto even scherp wordt, nadeel is alleen dat je dan een lagere sluitertijd en/of veel hogere ISO moet kiezen. Dit is niet zo geschikt voor bewegende dingen maar wel weer voor bijv. landschappen of architectuur. Dit kun je dan weer oplossen door een statief te gebruiken. Schroef je je ISO ook wat op (bijv. 200 of 400) dan kan de sluitertijd nog wat sneller. En hoe sneller/hoger je sluitertijd, des te meer 'bevriest' het beeld en wordt het scherper.

Dus in een vergelijkbare situatie kun je eens kiezen voor: Iso 200 of 400, Diafragma f/5.6 (of iets lager) en sluitertijd 500 (liefst nog hoger!). Als het goed is krijg je dan een foto waarbij de vogel duidelijk, scherp en 'bevroren' is terwijl de achtergrond minder scherp/duidelijk is. En als je die foto hier ook eens wilt neerzetten dan zouden we wat verschil moeten zien  :)


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #469 Gepost op: 10 mei 2013, 14:52:29
En daarnaast de diafragma omlaag. Als je die op bijv. f/5.6 zet (dan wordt de achtergrond onduidelijk en alleen het onderwerp scherp) kun je inderdaad een snellere sluitertijd kiezen. Schroef je je ISO ook wat op (bijv. 200 of 400) dan kan de sluitertijd nog wat sneller. En hoe sneller/hoger je sluitertijd, des te meer 'bevriest' het beeld en wordt het scherper.

Dus in een vergelijkbare situatie kun je eens kiezen voor: Iso 200 of 400, Diafragma f/5.6 (of iets lager) en sluitertijd 500 (liefst nog hoger!). En als je die foto hier ook eens wilt neerzetten dan zouden we wat verschil moeten zien  :)
Maar ook weer niet te hoog ISO want dan krijg je ruis en verlies je details en wordt het dus weer onscherper...

Hoe groter je diafragma (dus hoe lager het getal), hoe meer je DOF (google..) krijgt. Hoe kleiner diafragma des te minder DOF.