reanimatie op autostoel??

Auteur Topic: reanimatie op autostoel??  (gelezen 14139 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 5 november 2006, 16:16:44
Frontale botsing: auto van links met 30 km/uur en auto van rechts met 30 km/uur => klap op lichaam van inzittenden is 60 km/uur.
Komt ook neer op wat ambukampen en Welsh Medic probeerde aan te geven: 'lees' het ongeval en probeer de eventuele risico's voor hulpverlener en slachtoffers in te schatten en handel er naar. Het is bijvoorbeeld ook erg vervelend wanneer je het slachtoffer zonder output uit een auto wilt halen en de auto gaat aan het rollen.
Ten aanzien van de dwarslaesie: geweldige reanimatie gedaan, je bent een succesvolle (traumatische) reanimatie opgestart.  ;)

Peter (of Delta), kun je mij eens voorrekenen hoe je aan die 60 km/uur gekomen bent ?
Je redenatie klopt niet en kan ook niet kloppen want je bent energie aan het bijmaken en dat kan dus niet (volgens de wet op het behoud van energie)
De fout die je maakt is dat je vergeet dat de andere auto ook energie absorbeert en dat doet de (betonnen)muur niet of nauwelijks

Bij een botsing tussen de twee rijdende auto's geldt immers dat de hoeveelheid kinetische energie per auto gelijk is aan 1/2 mv2
Meer energie zal er niet vrijkomen, want er is niet meer aanwezig. Dus of de auto nu tegen een muur of tegen een andere auto aanrijdt, meer energie is simpelweg niet aanwezig. Iedere auto verwerkt zijn eigen hoeveelheid kinetische energie.(bij identieke autos en gelijke botsing)

Bovendien laat de formule zien dat de hoeveelheid energie kwardratische evenredig met de snelheid, m.a.w. een voertuig dat twee maal zo snel rijdt (60 ipv 30) heeft 4 maal zoveel kinetische energie, dus de snelheid even verdubbelen gaat om die reden ook al niet op.

Wanneer twee identiek geconstrueerde auto's frontaal op elkaar bosten dan is dat qua hoeveelheid vrijgekomen energie precies het zelfde als dat ze afzonderlijk tegen een betonnen muur zouden oprijden.


jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #51 Gepost op: 5 november 2006, 16:52:09
Oké, dat die 60 km/uur kort door de bocht was begrijp ik.

Echter bij je berekening ga je wel uit van een exact frontale aanrijding met dezelfde voertuigen en om het effect op de s.o. gelijk te houden ook nog eens van een een-eiige tweeling  ;)
Geloof niet alles wat je denkt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #52 Gepost op: 5 november 2006, 16:53:50
Oké, dat die 60 km/uur kort door de bocht was begrijp ik.

Echter bij je berekening ga je wel uit van een exact frontale aanrijding met dezelfde voertuigen en om het effect op de s.o. gelijk te houden ook nog eens van een een-eiige tweeling  ;)

Waar zou ik anders van uit moeten gaan, het blijkt zo al moeilijk genoeg te begrijpen te zijn  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #53 Gepost op: 5 november 2006, 17:44:21
Peter (of Delta), kun je mij eens voorrekenen hoe je aan die 60 km/uur gekomen bent ?
Je redenatie klopt niet en kan ook niet kloppen want je bent energie aan het bijmaken en dat kan dus niet (volgens de wet op het behoud van energie)
De fout die je maakt is dat je vergeet dat de andere auto ook energie absorbeert en dat doet de (betonnen)muur niet of nauwelijks

Bij een botsing tussen de twee rijdende auto's geldt immers dat de hoeveelheid kinetische energie per auto gelijk is aan 1/2 mv2
Meer energie zal er niet vrijkomen, want er is niet meer aanwezig. Dus of de auto nu tegen een muur of tegen een andere auto aanrijdt, meer energie is simpelweg niet aanwezig. Iedere auto verwerkt zijn eigen hoeveelheid kinetische energie.(bij identieke autos en gelijke botsing)

Bovendien laat de formule zien dat de hoeveelheid energie kwardratische evenredig met de snelheid, m.a.w. een voertuig dat twee maal zo snel rijdt (60 ipv 30) heeft 4 maal zoveel kinetische energie, dus de snelheid even verdubbelen gaat om die reden ook al niet op.

Wanneer twee identiek geconstrueerde auto's frontaal op elkaar bosten dan is dat qua hoeveelheid vrijgekomen energie precies het zelfde als dat ze afzonderlijk tegen een betonnen muur zouden oprijden.


jacques

Je hebt gelijk, ik ga 't eens even narekenen hoe de verdeling precies gaat plaatsvinden  ;D
Arts  www.alphalog.nl


martin vermeer

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 7 november 2006, 11:14:57
Wordt er in de casus ook gedacht aan een airbag die er niet uit is gekomen? :P


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #55 Gepost op: 13 november 2006, 21:32:00
Je hebt gelijk, ik ga 't eens even narekenen hoe de verdeling precies gaat plaatsvinden  ;D

Als ze frontaal botsen en ze zijn identiek en daarnaast spiegelbeeldig uitgevoerd, dan zal na de botsing beide auto's op precies dezelfde manier in de kreukels liggen en de auto's maken uitsluitend in een en hetzelfde vlak dat haaks op de rijrichting staat.

Je kent vast het speeltje dat bestaat uit een aantal kogels die als en slinger zijn opgehangen. als de de eerste kogel tegen de tweede botst, dan vliegt alleen de laatste met de zelfde snelheid weg. Als de eerste en de laatste kogel tegelijkertijd de andere kogels raken, dan kaatsen ze terug. dat werkt vogens hetzelfde principe


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #56 Gepost op: 13 november 2006, 21:48:08
Nou... er is nog wel wat verschil tussen twee voorwerpen die elkaar blijvend vervormen (de auto's) en twee vorwerpen die energie in de vorm van een impul aan elkaar doorgeven (de knikkers) ....
De knikker geeft zijn energie bij de botsing volledig af aan het voorwerp waar het op het bots en de auto doet dat juist niet, de helft wordt geabsorbeerd ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources