Weinig veranderd aan Smart Fortwo
[AUTOTEST] Hoewel de Smart tot nu toe niet direct een succesverhaal is, lijkt de nieuwe Smart Fortwo erg op zijn voorganger.
Mercedes begon in 1998 samen met Swatch een spectaculair micro-auto concept onder de naam Smart. Na vele mislukte mobiliteitsconcepten, vervlogen miljoenen en opgebouwde en afgebroken modellijnen, kun je niet echt spreken van een succesverhaal.
Toch is de opvolger van het autootje waar het negen jaar geleden mee begon, niet wezenlijk veranderd. Terwijl de concurrentie ondertussen niet stil zat. Een Smart is te koop vanaf 8995 euro , maar de Fiat Panda, Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo zijn goedkoper en hebben wél vier zitplaatsen. Om de nieuwe Smart te onderscheiden van het huidige model, moet je ze bijna naast elkaar zetten.
Dan zie je pas dat de koplampen licht zijn veranderd, dat de achterlichten anders zijn en dat die twintig centimeter is ‘gegroeid’. In het interieur zie je van die extra centimeters weinig terug. Achter het stuur heb je iets meer werkruimte en de kofferbak is nu 220 liter groot in plaats van 150. De meeste extra ruimte komt ten goede aan een grotere botsveiligheid en die was al niet slecht voor een auto van dit kaliber.
Het opgefriste interieur ziet er moderner uit, maar solide en hoogwaardig is het nog steeds niet. De pasvorm van de verschillende elementen is slecht, de plastic onderdelen zien er goedkoop uit en de deuren voelen zo slap aan, dat je bijna bang bent om ze dicht te gooien. Het rijden is typisch Smart. Bij harde wind zie je op de snelweg je knokkels wit worden en een ritje van de Randstad naar Friesland is nog steeds tamelijk vermoeiend. De Smart doet het slecht op korte oneffenheden, zoals putdeksels en verkeersdrempels.
Toch is het allemaal beter geworden. Het nieuwe onderstel voelt vertrouwenwekkender en stabieler aan en je rijdt onder normale weersomstandigheden moeiteloos 140. De nieuwe automaat schakelt minder hectisch over, maar Smart had natuurlijk allang een handbak moeten hebben. De stoelen zitten goed en de geluidsisolatie is verbeterd.
(Bron: AD.nl)
Gelukkig maar, wil er namelijk over een jaar ook gebruik van gaan maken
<Wijkt erg veel af van het onderwerp HV maar moest het ff plaatsen>