Valse melding

Auteur Topic: Valse melding  (gelezen 7646 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

• Gast
Gepost op: 9 augustus 2003, 15:58:23
Gisteravond hadden we 2 maal een oproep voor een woningbrand wat vals bleek te zijn. Op zich niet leuk, maar........de de AC werd ffies "omgeroepen" door de ether dat deze lolbroek niet te traceren zou zijn omdat er geen sim-kaart in de mobiel zat waar diegene mee belde: Nu had ik zoiets van: Dit laat je toch niet zo horen want dit brengt toch heel veel mensen op (slechte)ideeen?

Als ik daar had gezeten had ik ff de commandant gebeld hoe de vork in de steel zat, o.i.d. Op dat moment hadden wij verder toch niets aan die info...............

Vinden jullie daarvan?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2003, 16:10:25
het is inderdaad niet handig om dat soort zaken door de ether te sturen,vraag dan als centralist om telefonisch contact met de bevelvoerder.

Maar ik denk dat een van de centralisten op dit forum hier wel een antwoord op hebben ;)

Smitfire

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2003, 17:55:08
Inderdaad niet echt slim om dat over de ether te doen; geen slapende honden wakker maken !!!
Het is inderdaad wijs om dat telefonisch te melden, als erom gevraagt wordt, want persoonlijk vind ik dit non-info. Niemand heeft hier wat aan en eigenlijk weet je het bijna wel zeker dat "foppertjes" niet terug te bellen zijn.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2003, 19:33:33
maarrr,nu borrelt er meteen een vraag bij mij op ??? het betrof een woningbrand,dus die komt als het goed is via 112 binnen.Daar lopen ze te verkondigen dat alle nummers zichtbaar zijn ook de afgedekte of geheime nummers,dus zou het telefoonnummer bij de 112centrale bekend moeten zijn.Of denk ik nu weer te makkelijk ??? ???

Gast48368

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2003, 21:01:36
het was een mobieltje met de simkaart eruit..... :o

dan kun je altijd nog 112 bellen,dat zou anders moeten vind ik..... >:(

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2003, 21:55:05
dan kun je altijd nog 112 bellen,dat zou anders moeten vind ik..... >:(

Vind ik niet. Er wordt wel misbruik van gemaakt, maar stel, die ene keer dat er geen misbruik van wordt gemaakt...
Denk daar maar eens aan!

Christian

Gast48368

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2003, 19:52:45
daar heb je gelijk in, maarrrrrrrr..............wat doet een normaal mens met een mobiel zonder sim-kaart???
tenminste, mijn oude mobiel ligt ergens in een vergeethoekje, en mocht ik 112 nodig zijn, ga ik daar niet mee bellen. In de praktijk lijkt het mij niet dat je alleen een mobieltje bij je hebt om 112 te kunnen bellen, toch?

ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat, als je dus simpel die kaart eruit haalt, kun je leuk misbruik blijven maken van 112, en die mensen lijden al onder zoveel valse meldingen.........en voor ons hulpverleners komt dat er dan ook nog eens bij........stel dat dit een malloot is die het doorheeft, en lekker blijft bellen?

IK bedoel dit antwoord niet negatief tegenover jou, maar zo ga je er toch over doordenken............

Ed :)

• Forum gebruiker
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2003, 11:51:10
Vanuit de telefooncel kan je ook met 112 bellen. Gratis. Dus als je elke keer een andere telefooncel neemt ben je ook niet traceerbaar.

Ed :)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2003, 11:58:07
als het te erg wordt zou ik toch een beperking willen invoeren op de meldingen vanuit anonimiteit, en in iedergeval een nummer vragen waarop de melder terug te bellen is. (leren wij standaard bij onze training, incl valletjes tijdens de oefeningen waarbij de boot bijzonderheden vraagt waarvoor de centralist de melder moet terug bellen. Als hij dan vergeten heeft het nummer te vragen van de melder istie zuur!).

Henk

HR2O

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2003, 08:47:03
Tja, er zijn nog steeds providers die het niet nodig vinden om telefoonnummers zichtbaar te maken. Ik vind dat het wettelijk verplicht zou moeten worden dat van alle telefoons die 112 of een ander hulpverleningsnummer bellen, de nummers zichtbaar MOETEN zijn.
Als ik een melding krijg vraag ik ALTIJD om een telefoonnummer. Mocht ik een melding krijgen die ik niet vertrouw en de melder geeft zijn nummer niet dan vraag ik hem net zolang uit tot ik zeker weet dat ik niet belazerd wordt, bij de meeste "valse" meldingen begint de "grapjas" dan te schelden of gooien ze de haak erop.
Bij twijfelachtige meldingen laat ik mijn collega direct het opgegeven nummer terugbellen, mocht dit niet kloppen dan komt er ook geen brandweer !!
En wee de arme sukkel die een valse melding doet en waarbij zijn telefoonnummer WEL meegestuurd is....... die kan rekenen op een SMS bombardement. Ik garandeer je dat die het na zo'n bombardementje wel uit zijn hoofd laat om nog eens een valse melding te doen.

Niet om het een of ander, maar een ervaren centralist hoort in de meeste gevallen binnen enkele seconden of een melding echt is of dat er iemand een geintje probeert uit te halen. Maar ja, er blijven natuurlijk altijd uitzonderingen........

Harro