denk dat die zn auto theorie net als de praktijk in het autotron heeft behaalt
rvv:
1. Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ambulances en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2. Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het blauwe zwaai- of knipperlicht en de meertonige hoorn.
en als je de wet dan nog niet snapt lees dit dan even: http://www.tdekkers.nl/toelichting_rvv/Trvv029.htm
ik had belooft mijn zaak te laten rusten, maar dit kriebelt toch teveel.
overigens mijn rijbewijs heb ik al 37 jaar normaal verkregen en examen gedaan bij het CBR, wel begeleid door hoofdinspekteur van politie, nou geeft dat geen garantie om perfekt te rijden.
het filmpje gezien en besproken te hebben is de uitleg als volg, gezien vanuit de brandweer chauffeur.
de eerste tas gaat goed, geen discussie mogenlijk, de ladderwagen, de chauffeur is vertrokken onder prio2, geen geluid wel licht.(toegestaan volgens de richtlijn voor de brandweer, wetten en regelgeving zeggen hier niets over)
komt aan bij het stoplicht, remt duidelijk en staat ook even stil voor het rode licht, terecht hij is op dat moment immers geen voorrangsvoertiug, besluit echter om gezien de drukte toch op te schalen naar prio1 en zet zijn geluid aan, de auto van links staat stil dus kan de ladderwagen zonder gevaar optrekken en verder gaan onder prio1.
alles speelt zich af in frakties van seconden, maar over het algemeen is de chauffeur op een ladderwagen in de grote steden een beroepschauffeur die vaak meerdere uitrukken per dag hebben en daardoor ook vaak meer ervaring hebben en je dit gedrag ook ziet.
vrijwillige chauffeurs zijn ook vaak ervaren genoeg maar hebben eerder de neiging om onder prio1 te vertrekken.
al met al de chauffeur deed niets fout, maar voor de ''
leek'' had het duidelijker gekund.
overigens als een auto door rood heen rijdt en hij komt van rechts ook al staat het andere licht op groen, heeft rechts toch voorrang en is de auto die door het groenelicht heen rijdt fout indien er een aanrijding ontstaat.
het bijgevoegde artikkel is een heldere uitleg en weergave van de artikkelen in het RVV, mijn dagelijkse handboek.